Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav admin » lør 09.03.2013 17:46

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i NorgeTelenor kunne i dag offentliggjøre på Twitter at de nå har aktivert støtten for 4G/LTE for iPhone 5 i Norge.

Som kjent benytter Apples iPhone og iPad ikke samme frekvens som hovedfrekvensen som benyttes til 4G her til lands, men Telenor har nå oppdatert sine basestasjoner til å støtte også 1800MHz-frekvensen som benyttes av Apple. Det betyr at du nå kan få raskere mobilnett på iPhone der hvor dette er bygd ut.

Støtten for 4G/LTE krever at du har oppdatert til iOS 6.1.2 og har en iPhone 5. Telenor sier at andre iOS-enheter med LTE skal kunne benytte 4G-nettet senere i år. Foreløpig er det Tromsø, deler av Lillestrøm og noen steder i Oslo som er oppgradert med denne frekvensen, men Telenor lover i tillegg at og de mest sentrale delene av Oslo, Bergen Trondheim og Stavanger skal være oppgradert allerede før sommerferien.

For å se hvor LTE-dekningen er i dag kan du ta en titt på
ekningskartet til Telenor som viser hvor du kan få 4G/LTE. Dette kartet viser ikke hvor 1800MHz-frekvensen er støttet enda.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav meridian1979 » lør 09.03.2013 17:56

admin skrev:Telenor sier at andre iOS-enheter med LTE skal kunne benytte 4G-nettet senere i år.


Betyr dette at LTE vil fungere på 4G-nettet senere? På Apples supportsider står det at det ikke vil fungere i noen andre land enn USA:
http://support.apple.com/kb/HT5205?view ... cale=no_NO
medlem i 176 måneder
 

Skjønner ikke helt

Innleggav aodinsen » lør 09.03.2013 18:01

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. :-) 4G er bare en populærbenevnelse på LTE. Med andre ord er LTE og 4G det samme.

Den artikkelen du viser til her gjelder iPad, ikke iPhone.
:-)

Red:
Når det gjelder iPad vil den ikke støtte LTE/4G-frekvensene som brukes i Norge og 4G vil følgelig ikke fungere på nåværende versjoner av iPad.
Sist endret av aodinsen den lør 09.03.2013 18:02, endret 1 gang
medlem i 213 måneder
 

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav meridian1979 » lør 09.03.2013 18:05

Med iPad 3 skulle det stå, Hehe.
medlem i 176 måneder
 

Med mindre du har 4.

Innleggav aodinsen » lør 09.03.2013 18:11

Med mindre du har 4. generasjons iPad, for den støtter tydeligvis 1800 MHz-båndet (4G-teknologien opererer på).

Mer info her: http://www.apple.com/ipad/LTE/
medlem i 213 måneder
 

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav Mikro » lør 09.03.2013 18:42

Jeg har oppdaterte, aktiverte LTE, sjekket at området mitt var dekket og alt. Jeg tok så en telefon til Telenor og spurte om de kjnne sjekke om jeg hadde simkort med støtte for LTE(mitt er fra okt 2012). Det hadde jeg ikke. De skulle sende nytt kostnadsfritt :)

Så et tips til alle: Sjekk med operatøren deres at dere har sim kort som støtter LTE!
medlem i 136 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav KILLERWHALE » lør 09.03.2013 19:19

Funker bra dette !!
Ping varierer fra 30ms og opp avhengig av server.
http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?p=2389063#p2389063

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Jeg bor midt i et stort

Innleggav steinagard » lør 09.03.2013 19:29

Jeg bor midt i et stort område som fremstår MED dekning i nærheten av Oslo. Jeg har fått oppdatert operatørinnstillinger, men får bare 3G på iphone 5 og ipad mini.

Jeg lurer da på om det som står i artikkelen at de vil oppdatere store deler av oslo før sommerferien betyr at det dekningskartet som viser at hele oslo er dekket betyr at det kun er noen av basestasjonene som dekker 4G, som også håndterer iphonen?

Ble litt kryptisk dette, men om noen skjønte hva jeg mente hadde det vært hyggelig med et svar :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav meridian1979 » lør 09.03.2013 20:21

Står det 4G på baksiden av simkortet ditt? Det gjør det ikke på mitt, får bare 3G dekning. Bestilte nytt simkort tidligere idag.
medlem i 176 måneder
 

Ifølge dekningskartet til

Innleggav nosey » lør 09.03.2013 21:02

Ifølge dekningskartet til Telenor så er det 4G-dekning i Trondheim også, men jeg får ikke inn det...?

Jeg har nylig byttet fra Telenor til One Call. Simkortet mitt fra One Call er derfor fra etter iPhone 5 kom, men det står ingenting på det om det er 4G eller ikke, men det er jo så lite at det ikke er plass til det... Regner egentlig med at det gjør det, men er det noen som kan bekrefte at det gjør det?
Og hvis det støtter 4G, så har det ikke frekvens noe å si, da fungerer det vel på alle 4G-frekvenser? eller?

EDIT: ser nå at det står i artikkelen at dekningskartet ikke viser hvor 1800MHz-frekvensen er støttet enda, beklager. Håper vi får det snart her i Trondheim også! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav KILLERWHALE » lør 09.03.2013 21:12

Fikk 48 Mbit ned og 28 Mbit opp på en server i Oslo fra Tromsø.

Ping varierer fra 30 ms og oppover.

http://bildr.no/image/1411173.jpeg

Funker bra dette :)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Vil dette fungere på

Innleggav eplefrik » lør 09.03.2013 21:38

Vil dette fungere på OneCall når man bruker mobilnettet til Telenor?
medlem i 146 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav Freyvoll » lør 09.03.2013 23:31

Jeg er midt i byen nå, opp ved Karl Johan. Har aktivertg 4G, men sitter fortsatt her med 3G

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Fungerer ypperlig i Tromsø

Innleggav nicco » søn 10.03.2013 0:04

Fungerer ypperlig i Tromsø sentrum, LTE 35 Mbps ned og 20 Mbps opp. (Talkmore)
medlem i 173 måneder
 

Telenor og Apple glemte å

Innleggav Tubaplayer » søn 10.03.2013 0:17

Telenor og Apple glemte å si at vi som bor i strøk med 4G-dekning - men ikke på 1800MHz - mister 3G når vi oppdaterer.. Har alltid hatt ok 3G-dekning hjemme (Gausel, Stavanger), men nå er det kun Edge å finne her.. :(

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]