Quizkampen gjør quiz gøy på iPhone

Quizkampen gjør quiz gøy på iPhone

Innleggav admin » man 17.12.2012 11:50

Quizkampen gjør quiz gøy på iPhoneI bølgen av de store multiplayer-suksessene som stadig har holdt seg på toppen av App Store-listene de siste årene, kommer nå enda et sosialt appspill som vil holde nordmenn opptatt denne vinteren: Quizkampen.



Quizkampen er en multiplayer-app i sjangeren «social quizzing», hvor du spiller mot vennene dine. Appen har blitt utviklet i både Norge og Sverige og har siden lanseringen i august holdt seg på App Store-toppen som en av de mest nedlastede appene i Sverige.
 Med over en million svenske spillere kun på iOS, er det mange nordmenn som har sett frem til den norske versjonen.



For å komme i gang, utfordrer du en venn, en venn via Facebook, eller velger å spille mot en tilfeldig spiller. Deretter fungerer spillet som de fleste andre quiz-spill, med noen forskjeller som gjør at spillopplevelsen i Quizkampen blir mye bedre.

Totalt i appen finnes 20 forskjellige kategorier med over 15 000 spørsmål, men du kan kun velge å få spørsmål fra tre tilfeldige kategorier – det gjør at du mange ganger bli nødt til å spille i de kategoriene som er dine andrehånds- eller tredjehåndsvalg. Det samme gjelder for din motspiller, noe som gjør at det faktisk er mulig å spille forholdsvis jevnt mot folk som for eksempel er veldig dyktige i historie, men relativt beskjedne i de mange andre kategoriene som finnes, som for eksempel «Data- og TV-spill», «Kjøretøy og trafikk» eller «Tegneserier».



Hver spiller svarer på seks spørsmål per runde – tre spørsmål fra en kategori som motspilleren har valgt, og tre spørsmål fra en kategori som du selv har valgt. Deretter er det motspillerens tur, og denne har 48 timer på seg å spille sin runde før tidsgrensen går ut.

Quiz Quiz

Spørsmålene har bred variasjon som passer både gammel og ung, og man kan få spørsmål om alt fra Norges grunnlov til Justin Biebers hunds favorittmat. Hvis man savner et spørsmål, eller ønsker å få med et eget, er det mulig å sende inn nye spørsmål via appen – det er også mulig å gjøre fra spillets nettsted, hvor man også ser hvordan spørsmålskortet vil se ut i applikasjonen. Når man har sendt et par spørsmål til appen, blir man belønnet med en egen kongekrone på sin avatar i spillet.



Du har 30 sekunder på deg å svare på hvert spørsmål, noe som er nok for å lese spørsmålet og tenke på det i noen sekunder, men neppe nok for å google frem svaret. Du får fire svaralternativ som du skal velge mellom, og du ser direkte hva motspilleren har valgt og hva som er riktig svar. Spørsmålene er veldig varierende i vanskelighetsgrad.

Quiz Quiz

Appen er kjapp, responsiv og har et ganske pent brukergrensesnitt. Gratisversjonen er noe begrenset i funksjonalitet og har reklame, men hvis man liker appen kan man oppgradere til «premium» via et in-app-kjøp for 21 kroner. Bortsett fra at man da slipper reklamen, låser man også opp muligheten til å lage sin egen avatar samt får ha ubegrenset antall spill i gang samtidig.

Jeg savner dog et par ting fra Quizkampen og har du en iPhone 5 er det første i hvert fall åpenbart. Quizkampen mangler støtte for den lange iPhone 5-skjermen ved lansering, men utviklerne lover at dette er underveis og vil slippes etter norgeslanseringen. Videre hadde jeg også gjerne sett at spillet var integrert med Apples Game Center og hadde en invitasjonsfunksjon over Facebook. Jeg kan se hvilke venner som har Quizkampen på Facebook, men jeg kan ikke invitere inn venner som enda ikke har Quizkampen til å spille mot meg. Dette burde også være bra for spillets utbredelse.

Quizkampen er et hurtig, avhengighetsskapende og morsomt spill som har blitt en enorm suksess i Sverige, og det finnes ikke noe som tilsier at det vil bli noen forskjell når appen nå lanseres i Norge.

 Hvis du liker Quiz-apper kan jeg også anbefale VGs Musikk Quiz, men den er utelukkende med musikkspørsmål.

Du kan utfordre meg på Quizkampen på brukernavnet «matsbs». Del ditt Quizkampen-brukernavn i kommentarene slik at du kan bli utfordret av andre iPod1-brukere. Bruk gjerne samme brukernavn som på forumet.

Quizkampen kan lastes ned gratis fra App Store

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Mitt brukernavn er

Innleggav missilecathcer » man 17.12.2012 13:04

Mitt brukernavn er Danielthehun

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Roger h

Innleggav Roger H » man 17.12.2012 23:02

Roger h
medlem i 185 måneder
 

Eg er "Oo", forsøker å

Innleggav oo » tir 18.12.2012 10:08

Eg er "Oo", forsøker å banke matsbs as we speak... :)
medlem i 231 måneder
 

Re: Quizkampen gjør quiz gøy på iPhone

Innleggav turb0man » tir 18.12.2012 14:29

turb0man

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Håper de satser litt

Innleggav seabourne » tor 20.12.2012 6:31

Håper de satser litt hardere på kvalitetskontroll av spørsmål og svar. Flere av de "rette" svarene er rett og slett feil, i beste fall unøyaktig. Og det passer seg ikke i en quiz. Vi trenger ikke 500 nye spørsmål om dagen, vi vil heller ha kvalitet?

Brukerens avatar
medlem i 145 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]