TEST: iPhone 5

TEST: iPhone 5

Innleggav admin » ons 24.10.2012 16:36

iPhone 5

Hvert eneste år siden introduksjonen av den originale iPhone i 2007 har vi testet årets iPhone og kommet til den samme konklusjon; årets iPhone er den beste iPhone så langt og utvilsomt en av de beste telefonene på markedet. I år har jeg lyst å gjøre en litt annerledes test og fokusere på opplevelsen av iPhone.

Spesifikasjoner eller bruk?


Hvert eneste år blir nemlig vår iPhone raskere, bedre og utallige tester i breddemediene sammenligner spesifikasjoner på iPhone med konkurrerende telefoner fra Samsung, HTC, Nokia og andre. Listen over spesifikasjoner gås gjennom i minste detalj og telefoner sammenlignes på grunnlag av MHz, RAM, skjermstørrelser og diverse obskure teknologiske «nyvinninger» som telefonen inneholder. Slike spesifikasjoner er i økende grad feil grunnlag å benytte for sammenligning. Det viktigste er opplevelsen av å bruke produktet og ikke nødvendigvis spesifikasjoner som kan hentes ut fra en liste fra leverandøren.

Misforstå meg rett, at telefonen tar bedre bilder, surfer raskere på nett og har lengre batterilevetid er utvilsomt et godt mål på opplevelsen av telefonen. Derimot har antallet kjerner i prosessoren eller hvor mye minne telefonen har aldri vært synonymt med en god opplevelse.

Opplevelsen av telefonen er også et aspekt som i økende grad flytter seg ut av selve den fysiske telefonen og inn i økosystemet som produsenten og applikasjonsutviklere leverer. Kan dette måles i en spesifikasjonsliste?

I vårt stadige fokus på å måle ting, glemmer vi helt å måle det som egentlig teller - nemlig opplevelsen. Med premissene for testen unnagjort kan vi vel begynne å se på hvordan jeg faktisk opplever iPhone 5?


Ut av esken



Når en får, den nå klassiske, iPhone-esken i hånda med en ny iPhone 5 på innsiden slår det en hvor likt alt er de tidligere telefoner. Du kjenner deg umiddelbart igjen. Telefonen ligger trygt plassert på en plasthylle med medfølgende manualer, lader, nye hodetelefoner og en lightningkabel i «underetasjen». Du kjenner deg igjen, alt er som før og ingenting føles nytt. Helt til du løfter telefonen ut av dens trygge plassering i esken.

iPhone 5


I esken finner man tre ting i tillegg til selve telefonen. En standard 5 watt USB-lader av den smale typen, en ny lightningkabel som brukes til lading og synkronisering og Apples nye standard øreplugger - EarPods.

EarPods


EarPods er Apples nye navn på ørepluggene som leveres standard med alle iPhones (og iPoder). Det er mer enn navnet som er nytt og ørepluggene er laget helt på nytt. Med EarPods har Apple gått en helt annen vei enn andre produsenter av øreplugger og designet ligner ikke noe jeg har sett tidligere. Ideen er ganske enkel. Apple har vridd hele øretelefonen og laget den tynn og lang fremfor kort og tjukk.

iPhone 5

Årsaken er ifølge Apple at de på denne måten kan lage en øreplugg som passer flere øreganger enn ved å lage ørepluggene på den gamle måten. Personlig liker jeg in-ear øreplugger bedre da jeg synes disse sitter bedre fast og isolerer bedre, men de nye EarPods fungerer overraskende godt. De sitter ikke like godt fast eller isolerer like godt som in-ear, men det er en stor oppgradering fra standard ørepluggene Apple har inkludert før og lyden er bra i forhold til pris. Mikrofonen på EarPods er nå skjult inne i fjernkontrollen og har ingen synlig åpning - hvordan Apple får dette til vet jeg ikke, men lyden på mikrofonen er god når man taler i telefonen med EarPods koblet inn.

Earpods

Jeg skal ikke gå inn i en lang avhandling om ørepluggene, men utsalgsprisen (hvis du kjøper dem separat) på EarPods er NOK 229,- og jeg har faktisk til gode å høre finne noen like billige øreplugger som låter bra og har en god fjernkontroll/mikrofon. Om man til liker in-ear eller vanlige øreplugger blir mer en smakssak. For min del holder jeg en knapp på in-ear hvis jeg ser bort i fra at jeg alltid mister gummituppene på slike.

Når vi først prater om lyd og talekvalitet er det likså greit å omtale dette først som sist. iPhone 5 har fått en ekstra støyreduserende mikrofon på baksiden av telefonen. Totalt har iPhone 5 nå tre mikrofoner, en på baksiden, en ved øret og en i bunnen. Dette skal ifølge Apple gi en bedre samtalekvalitet, men verken jeg eller de jeg har pratet med har lagt merke til noen stor forbedring eller endring.

Design


iPhone 5 ser på avstand identisk ut til sin forgjenger iPhone 4/4S, men med en gang du løfter den vil du bli overrasket. Overraskelsen kommer i tre former.

Det første overraskelsen var hvor utrolig mye lettere denne telefonen var blitt. Selv om vektreduksjonen på papiret kun er 20% (112 gram vs. 140 gram) så føles det betydelig. Såpass betydelig at man nesten føler at det nesten er noe galt med telefonen. Er dette en dummy-telefon uten innmat? 28 gram virker ikke til å være stort, men før du løfter på en iPhone 5 selv er det vanskelig å beskrive forskjellen.

iPhone 5

Vektreduksjonen får en også umiddelbart til å tenke på kvalitet. Er kvaliteten blitt dårligere? Sammenheng mellom vekt og opplevd kvalitet er nærmest et «primærinnstikt» i oss mennesker. Det finnes en rekke studier som viser at mennesker, i ukjente situasjoner, velger produkter som er tyngre fordi de instinktivt tror at vekt og kvalitet ofte hører sammen. For å endre dette førsteinntrykket kreves det godt design, materialvalg og byggekvaliteten.

iPhone 5Den andre overraskelsen er nettopp materialvalg og byggekvaliteten.

Mye av årsaken til vektreduksjonen er at Apple på årets iPhone 5 har gått vekk fra glassplaten på baksiden og stålbåndet på siden. Hele baksiden og sidene, med unntak av to keramiske plater i topp og bunn, er i aluminium. iPhone 5 minner dermed mer om den første iPhone som kom i 2007 enn noen av de tidligere modellene. Den første iPhone var også den telefonen jeg har følt har hatt høyest opplevd kvalitet og det er derfor gledelig at Apple har tatt aluminium inn i varmen igjen. De av oss som har knust et par baksider på iPhone 4/4S er vel heller ikke fryktelig lei seg for at glasset nå er vekk.

Siden Apple har frest hele «basen» av telefonen ut av et stykke aluminium føles telefonen svært solid. Man kan sammenligne denne følelsen med når Apple gikk fra sitt gamle MacBook-design til det nye «Unibody»-designet. Alt føles mer kompakt, mer solid og det er ingen løse deler eller noe som gir etter for trykk. Det som imponerer mest er allikevel den graden av presisjon Apple har fått til. Kantene, som Apple skrøt mye av i sin presentasjon, er slipt med en diamant og disse er utrolig presise og ikke minst skarpe. De kan lett føles litt for skarpe for noen, men presisjonen er unektelig veldig imponerende. Dette føles ikke som et masseprodusert produkt som Apple produserer i millioner hver eneste måned. En del har sammenlignet produksjonen med klokker fra Tag Heuer, Omega, Rolex og andre luksusmerker som produseres for hånd. Det er en passende beskrivelse og man må rett og slett ta av seg hatten for produksjonen.

Overgangen til aluminium (som faktisk skal være levert av norske Hydro) medfører også noen andre praktiske utfordringer som du bør være klar over. Aluminium er et relativt mykt materiale, men Apple behandler materialet gjennom en prosess som kalles eloksering (anodizing). Det er denne prosessen som endrer overflaten og gir den en matt og elegant utseende. Det er også eloksering som gjør det mulig for Apple å gi oss fargede aluminiumsprodukter uten å lakke dem. Hvis du lurer på hvordan eloksering fungerer i praksis er videoen under et godt utgangspunkt:



At Apple har valgt elkosert aluminium og har redusert tykkelsen på aluminiumsskallet sammenlignet med sin MacBook Pro-serie, betyr at det vil kunne komme riper og hakk i telefonens aluminium. Dette er ikke noe du kan unngå eller en produksjonsfeil hos Apple, men den beinharde realiteten når man velger et materiale som aluminium. Dette betyr også at du vil måtte kjøpe deg et deksel hvis du ikke ønsker riper, men siden Apple ikke har valgt å produsere en bumper til årets telefon mener de nok at telefonen skal klare seg helt fint uten. Så langt har testtelefonen ikke fått noen riper, men nå har jeg heller ikke vært spesielt uforsiktig med den. Til sammenligning har jeg ripet opp plasttelefoner fra andre produsenter over en like lang periode, men folk opplever det kanskje ikke som et problem når et produkt som virker billig får riper?

Noen har dog fått levert sine nye iPhones med riper i den kanten Apple har slipt med diamanter og selv om dette ikke var tilfellet med min lånetelefon fra Apple, så har jeg sett andre som har fått levert med denne typen riper. Årsaken er vel enda ikke helt avklart, men den ser ut til å ligge i utfordringer i produksjonen til Apple. De har åpenbart noe å jobbe med i produksjonen for å få redusert dette problemet. Ripene viser seg ikke som store saftige riper på baksiden, men små riper i den skarpe kanten på telefonen. Uavhengig av årsak er det forståelig svært kjedelig å få et produkt med riper på når du pakker det ut for første gang og dette er noe man bør kunne klage på og få byttet sin telefon.

iPhone 5

I bunnen har Apple også gjort noen endringer på iPhone 5 sammenlignet med tidligere modeller. Utgangen til ørepluggene er endelig flyttet til bunnen av telefonen og jeg forestiller meg at en av årsakene til dette blant annet er den nye lightning-porten. Det er nå plass til en mini-jack i bunnen og det er her den egentlig burde ha ligget siden dag en.

Med mini-jack i bunnen kan du nemlig legge telefonen ned med toppen først i lomma og ha tilkoblet ørepluggene. Fordelen med å legge ned telefonen med toppen først er at telefonen da er riktig vei når du tar den ut igjen av lomma. Mange vil se på dette som en liten sak, men når du faktisk begynner å tenke over det så er det den lille forskjellen som gir en bedre opplevelse. Du har telefonen akkurat sånn du bør ha den og klar til bruk når du tar ut. De som bruker headset uten mikrofon og fjernkontroll vil kanskje ikke være like fornøyd ettersom de må gripe lengre ned i lomma for å justere volum opp og ned. Jeg mener allikevel at dette er en veldig fornuftig og gjennomtenkt endring som gir de fleste en bedre opplevelse. Tenk litt over hvordan du legger telefonen ned i lomma neste gang så ser du hva jeg mener.

LighteningI bunnen av iPhone ser du også en annen endring som har skapt mye debatt - den nye lightning porten. Apple har siden 2003 hatt en og samme lade- og synkroniseringsport, men nå har denne blitt kastet på skraphaugen til fordel for en veldig liten og spesiell lightning port.

Størrelsen og utformelsen på lightning porten og kabelen er det ikke noe å si på. Den er svært liten (omtrent som en micro USB) og virker veldig solid. Den ser unektelig pen ut og det mest praktiske med den nye porten er at den ikke bryr seg om hvilken vei den puttes inn i telefonen. Dette er igjen en liten sak som gjør opplevelsen mye bedre. Uansett hvilken vei du putter kabelen inn i telefonen så glir den veldig lett inn. Hvor ofte har du ikke blitt frustert av den gamle som kun gikk inn en vei og ofte var kronglete å få inn? Ingen god opplevelse.

Det andre som absolutt er verdt å si om lightening og som ikke gir en like god opplevelse er det faktum at gammelt ekstrautstyr og kabler ikke fungerer. Porten er ny og du må ha nye kabler for at alt skal fungere. Skal du docke telefonen i ekstrautstyr med en dock må du ha en dock-adapter, men denne har foreløpig ikke vært lett å få tak i. Der hvor jeg tidligere har hatt kabler liggende klare til lading, må jeg nå ta med min ene lightning kabel for å kunne lade. Å kjøpe en ekstra har heller ikke vært lett. Eplehuset og Humac var utsolgt og jeg har ventet to uker på å få en tilsendt fra Apple. Hva skulle jeg ha gjort hvis jeg mister den ene ladekabelen jeg har? Dette er meget svakt av Apple. De burde hatt på plass kabler og adapter i store volum ved lansering. At tredjeparter foreløpig ikke kan produsere kabler gjør heller ikke saken noe bedre.

Hele byttet over til lightning er derimot ikke noe jeg er veldig i mot. Den gamle 30-pins adapteren er gammel og det var på tide at Apple gjorde noe med den. Mer og mer av funksjoner (som synkronisering, streaming, oppdatering og backup) gjøres trådløst og portens funksjonalitet er blitt redusert. Det er dermed også et legitimt spørsmål å stille hvorfor Apple ikke gjør et rent bytte over til en mer standardisert port som micro USB? Lightning kan gjøre mye mer enn micro-USB og vil være lettere for tredjeparts produsenter å integrere seg mot, men hvis mer og mer går trådløst gjennom luften reduseres kanskje behovet?

Det tredje som slår en når man løfter opp telefonen er det mest åpenbare, nemlig at skjermen har blitt lengre.

Skjermen


Apple har forlenget skjermen på iPhone 5 og den er nå gått opp fra å ha en 3.5" i 3:2-formatet til å være 4" i 16:9-formatet. Apple har, i motsetning til mange av sine konkurrenter, ikke gjort telefonen bredere, men heller forlenget den. iPhone 5 er dermed litt lengre og dette resulterer i at det visuelt ser ut som bredden også er redusert. Det er den ikke og iPhone 5 er nøyaktig like bred som sin forgjenger iPhone 4/4S.

Personlig har jeg, siden de første ryktene begynte å omtale en lengre iPhone, vært skeptisk til endringen i skjermstørrelsen. Årsakene til min skepsis er blant annet at en endring skaper større fragmentering for utviklere og disse må nå tilpasse sine applikasjoner til tre forskjellige størrelser - iPhone 3GS, iPhone 4/4S (Retina 3:2) og iPhone 5 (16:9). På konkurrende plattformer, spesielt Android, er denne fragmenteringen et stort problem og hemmer utviklingen av kvalitetsapplikasjoner. Samtidig kan man lett argumentere for at en fragmentering på kun tre skjermstørrelser ikke er et stort problem sammenlignet med Android-leieren hvor det er hundrevis av forskjellige skjermstørrelser.

Allikevel er det, en drøy måned etter iPhone 5 kom i butikken i Norge, fortsatt mange, mange applikasjoner som ikke er oppgradert. Disse applikasjonene kjører da i en veldig kjedelig modus hvor midten av skjermen fylles, mens topp og bunn er svart og ubrukelig. Slike applikasjoner er tilnærmet ubrukelig, spesielt i en overgangsperiode hvor du allerede må vende deg til at knappene sitter et helt annet sted på den lengre skjermen. Slike endringer har en kostnad for utviklere og den høye kvaliteten på applikasjoner på iOS sammenlignet med konkurrende plattformer viser hvorfor det å holde fragmenteringen på et minimum er viktig.

iPhone 5En annen årsak som kanskje er enda viktigere er at telefonen, med en lengre skjerm, åpenbart blir fysisk større og dermed også vanskeligere å bruke med en hånd. Jeg er en person som er 1.86 på sokkelesten og har hender som nok er over gjennomsnittet, men allikvel så er det noe vanskeligere å bruke iPhone 5 med en hånd uten å måtte «bytte grep». Noe av dette er vanesak, men den berømte «back»-knappen som Apple anbefaler å plassere i venstre hjørne, er akkurat såpass langt vekk at bevegelsen blir unormal med en hånd - spesielt hvis du ikke er venstrehendt som meg. Den lengre skjermen gjør også at forholdet mellom innhold vs. tastaturet når telefonen ligger i landskapsmodus blir en smule feil. Tastaturet fyller mer enn hva som føles behagelig og jeg opplever at jeg lettere mister oversikten på hva jeg skriver i landskapsmodus. Heldigvis har Apple ikke endret bredden på iPhone 5 og tastaturet er identisk som på den gamle iPhone. En bredere telefon ville også gjort det vesentlig vanskeligere å treffe visuelle knapper som ligger i «den andre enden» av skjermen. Hvordan noen mennesker kan synes at en Galaxy Note på over 5" er en fryd å bruke som telefon er meg en gåte.

Det er også mange lyspunkter med den større skjermen på iPhone 5. Det åpenbare er at du får plass til mer på skjermen. Nettsidene viser mer, du kan lese mer på hver side i bøker, knappen i kameraapplikasjonen er blitt mye større og filmer kan endelig vises i 16:9-formatet som de var ment som. En ekstra rad med ikoner på homescreen og i mapper tar jeg også i mot med åpne armer. Det er i stor grad en vanesak å flytte fingrene sine på en litt annen måte og når man går tilbake til den mindre skjermen savner man fort de ekstre pikslene vi har fått i lengden.

Teknisk har Apple også gjort mer enn bare å forlenge skjermen. Den har samme «retina»-kvaliteter som den forrige modellen, men på iPhone 5 benytter Apple seg av en ny skjermprosess som kalles in-cell touch. Dette betyr at Apple har integrert LCD-panelet og touch-panelet i ett og samme glass. Ved å gjøre dette har Apple fått redusert avstanden vi tidligere fant mellom skjermen og glasset. Med iPhone 4 reduserte Apple dette sammenlignet med iPhone 3G/3GS og med iPhone 5 har dette blitt ytterligere redusert.

iPhone 5

Dette medfører at du nå opplever at ikonene, teksten og alt du ser på skjermen omtrent ligger på utsiden av glasset. Det er en subtil endring, men som med overgangen til retina opplever du ganske stor forskjell når du går tilbake til eldre telefoner som ikke benytter seg av denne typen skjermer. Du ser også denne endringen hvis du bruker telefonen utendørs eller steder med sterkt lys. iPhone 5 har en bedre gjengivelse utendørs og lysstyrken sammenlignet med iPhone 4/4S er også forbedret.

Fargegjengivelsen i skjermen har også blitt kraftig forbedret. Retina er den nye standarden for Apple hva gjelder pikseltetthet, mens på fargegjengiving har Apple nå tatt et stort steg videre. De nye retina-skjermen i iPaden og Retina MacBook Pro sRGB-fargespekteret og er 99% innenfor sRBG. Hva betyr dette egentlig praksis for en vanlig bruker? Enkelt forklart så betyr det at gjengivelsen av fargene blir slik de som har skapt innholdet har ment. Farger oppfattes som mer mettet og rikere, men ikke i nærheten av de overmettede og glorete AMOLED-skjermene vi finner på en rekke andre telefoner.

Den lengre skjermen er en av hovedfunksjonene i iPhone 5 og det er en vesentlig bedre skjerm i årets modell. Lysstyrken er høyere, fargegjengivelsen er mer korrekt og det ser ut som pikslene ligger oppå glasset. Lengden krever tilvenning og er ikke noe alle kanskje vil sette pris på umiddelbart, men i løpet av to uker har lengden «vokst» på meg og det er vanskeligere å gå tilbake til den gamle 3.5"-skjermen. Samtidig gjør lengden noe med grepet på telefonen - det er ikke like behagelig som tidligere og jeg må oftere justere hvordan jeg holder telefonen.
Den reduserte vekten og tykkelsen på telefonen gjør dog denne justeringen veldig lett. Det blir en avveiningssak, men jeg tror de fleste mennesker vil sette pris på den ekstra lengden og samtidig prise seg lykkelig over at telefonen ikke blir bredere, men heller lettere og tynnere. De fleste seriøse applikasjonsutviklere vil forhåpentligvis også komme på banen med oppdaterte applikasjoner.

Kamera


Et godt kamera er, ikke helt overraskende, blitt en av hovedfunksjonene på alle smarttelefoner. De siste to årene har kameraene blitt såpass mye bedre at de nærmer seg å være erstattere for kompaktkamera for mannen i gata. Dette er både en god og en dårlig utvikling.

Kamera

Det bra er åpenbart at vi nå har med oss kameraet hvor enn vi går. Mobilen er som regel alltid med oss og det beste kameraet er som kjent det vi har med oss. Vi får tatt flere bilder når det gjelder og det å lagre flere minner er sjeldent noe vi vil se tilbake på å tenke at vi ikke skulle ha gjort.

Det mindre bra med denne utviklingen er at siden vi alltid har med oss et «godt nok» mobilkamera, tar vi sjeldent med oss vårt bedre kamera. Dette resulterer igjen i at den bildekvaliteten går ned og alle med en iPhone vil nok kanskje se at kvaliteten på bildene lagret i iPhoto før og etter iPhone er merkbar. Når kameraet blir «godt nok» er det ofte nok.

Med iPhone 4S introduserte Apple et «godt nok» kamera. Det er kameraet vi alltid har med oss og i økende grad kanskje det eneste kameraet vi bruker. En hver forbedring vi kan få på dette kameraet vil dermed kunne gjøre store utslag i kvaliteten på vårt iPhoto-bibliotek.

Kameraet i iPhone 5 er tilnærmet det samme som i iPhone 4S, men med to store og viktige endring. Bilder i svak belysning (for eksempel om kvelden) blir vesentlig bedre og kameraet er mye, mye raskere.

Hastigheten på kameraet merker du med en gang. Kameraapplikasjonen er klar nesten umiddelbart og jeg målte dette ned til 1 sekund. Du er klar til å ta det første bildet på 1 sekund og bilde nummer tar du så raskt du greier å trykke på knappen. Det er tilnærmet ingen ventetid. Sammenlignet med en iPhone 4S er dette mye raskere. Å ta et mer krevende HDR-bilde går på iPhone 5 unnna på omtrent 1.5 sekunder, mens det samme HDR-bilde tatt på en iPhone 4S bruker over 3 sekunder. Dette er endringer du umiddelbart merker og det blir lettere å få tatt bilder akkurat når du må.

Med iPhone 5 har Apple greid å få den samme optikken som iPhone 4S inn i en smalere pakke og kvaliteten på bildene virker å være identiske i godt belyste situasjoner. Kameraet er fortsatt på 8 megapiksler. Hva gjelder bildekvaliteten er det en merkbar endring på bilder tatt i mørke omgivelser. iPhone 4S sitt svakeste punk var nettopp denne typen bilder og Apple har gjort en del forbedring i iPhone 5.

Det er ikke en revolusjon, men kameraet oppfører seg bedre om kvelden. Det er allikevel denne typen bilder hvor også kameraet viser sine svakeste sider. Det blir fort kornete og LED-blitsen gjør ikke bildene akkurat pene. Sammenlignet med andre telefoner i samme kategori er dette allikevel et meget godt kamera som vil forbedre kvaliteten på dine bilder, men det er fortsatt et stykke igjen til å nå Nokias Pureview på dårlig belyste bilder.

Testbilder tatt med iPhone 5


Galleriet under inneholder bilder tatt med iPhone 5. Disse er ikke behandlet på noen som helst måte. Galleriet krever Flash, gå direkte til Flickr.com for å se uten Flash.



Sist, men ikke minst, har Apples 4" skjerm også gitt oss en ny fordel i kameraapplikasjonen. iPhone 5 tar fortsatt bilder i 3:2-formatet selv om skjermen er 16:9. Dette betyr at det nå er mye mer plass til kameraknappen og det er lettere å treffe denne en tidligere. En liten, men fin detalj som gjør det lettere å ta bilder raskt.

Kameraknapp er større

Kameraet har blitt en essensiell del av en hver smarttelefon og den nye iPhone 5 leverer. Det er en veldig stor opplevd forskjell på hastighet og du er klar til å ta ditt første bilde veldig raskt. Bilde nummer to, tre og fire kommer så fort du kan trykke på knappen og hastigheten sammen med forbedringene på dårlig belyste bilder gjør opplevelsen en del bedre enn iPhone 4S.

Kombinert med iOS 6 sine nye funksjoner hva gjelder deling av bilder over Photo Stream og det enorme økosystemet rundt fotografering på iOS blir iPhone 5 ganske uslåelig hva gjelder kamera. Den har ikke samme ville oppløsning som Nokias Pureview 808, men i bruk fungerer det mye bedre. Det store utvalget av kameraapplikasjoner, filtre, linser og annet tenkelig ekstrautstyr som kun finnes til iOS er et stort, stort pluss man ikke kan se bort i fra. Personlig har jeg blitt en fan av Photo Stream og deler jevnlig bilder med min familie i Apples private bildedelingstjeneste. iPhone 5 gir en meget god fotoopplevelse.

Hastighet


A6 prosessorenI alle de tidligere iPhone-modellene har det sittet en standard ARM-prosessor, men fra iPhone 4 begynte Apple med sin egen SoC (System on a chip). Apple så behovet for å ha større kontroll over sin prosessor, GPU og all funksjonaliteten som skal inn i telefonen. Gjennom en rekke oppkjøp skaffet Apple seg mye kompetanse på prosessor- og SoC-utvikling. I både A4 og A5-brikken har Apple benyttet standard ARM-prosessorer som de har lisensiert fra ARM. I A6-brikken som vi finner i iPhone 5 har de tatt sin vertikale integrasjon et hakk videre.

A6-brikken er nemlig for første gang en fullstendig egentilpasset brikke. Apple benytter fortsatt PowerVR SGX 543MP3 som sin GPU, men selve prosessoren er ikke lengre en standard ARM-prosessor slik som tidligere. Det er lite konkret som vites om akkurat hva Apple har gjort, men det antas at prosessoren i A6-brikken kjører på 1.3GHz og har to kjerner. Apple har selv tilpasset ARM-plattformen og introdusert egen prosessorteknologi inn i A6-brikken.

Dette stiller Apple i en ganske unik situasjon. Selskapets konkurrenter benytter nemlig kun standard brikker fra ARM, mens Apple kan ha en fullstendig vertikal integrasjon med egne funksjoner i prosessoren spesialtilpasset til hva enn de måtte ønske. Apple er dermed på god vei til å være en egen prosessorprodusent - om så på toppen av en etablert prosessorplattform.

Men hva betyr dette i praksis? Det blir mye mer vanskelig å sammenligne spesifikasjoner på papiret. Samsung sin Galaxy SIII har for eksempel en ARM-prosessor med fire kjerner på 1.4GHz, men ytelsestester viser at Apples iPhone 5 prosessor med to kjerner på 1.3GHz slår Samsung sin toppmodell. Apple får med andre ord mer ut av mindre - både hva gjelder programvare og prosessor.

Den opplevde hastigheten på på iPhone 5 er også bedre. Apple lover opptil dobbelt så rask telefon sammenlignet med iPhone 4S og dette er merkbart. Applikasjoner starter nå nesten umiddelbart og «lette» apper er klare med en gang du har trykket på dem. Kameraet tar bilder så raskt du greier å trykke på knappen og den generelle følelsen i alt fra scrolling til å veksle til og fra applikasjoner er mer flytende.

Det mest nevneverdige man opplever hastighetsmessig er kameraapplikasjonen og Safari. Nettsider laster mye raskere og spesielt Javascript-tunge sider gjør det bra. Forskjellen på foreksempel nettutgaven av Google Maps er merkbar og kjører man den velkjente SunSpider JavaScript-testen vil man oppleve at telefonen gjør testen unna dobbelt så raskt som sin forgjenger. I daglig bruk er opplevelsen av å surfe med Safari merkbart raskere.


Batteri


Batteriteknologi er det området jeg tror Apple i de neste årene vil legge ned betydelig ressurser i. Det har ikke skjedd mye nytt i batteriteknologi de siste årene og det er fortsatt lithium-ion batterier som gjelder for Apple og alle andre.

Hvis man har fulgt Apples utvikling over de siste årene ser man at selskapet kontinuerlig prøver å gjøre alle sine produkter tynnere, raskere og lettere. Dette gjelder alt fra iPhone og iPod til MacBook Pro og iPad. Utfordringen med å gjøre produktet tynnere er at det åpenbart blir mindre plass til batteriet hvis ikke du samtidig gjør overflaten større. iPhone 5 er mye tynnere, men samtidig litt lengre.

iPhone 5 batteriFor å kunne fortsette denne utviklingen må det skje noe innen batteriteknologi. Jeg tror Apple vil bruke noen av sine mange milliarder på å enten kjøpe eller utvikle ny spennende teknologi som kan redusere strømbruken eller øke varigheten til batteriet samtidig som størrelsen reduseres. Størrelsene på produktet og strømbruken er det som i dag avgjør batterilevetiden.

På iPhone 5 er batterilevetiden slik Apple lover. Det vil si litt bedre enn iPhone 4S, men ingen revolusjon. Du kan snakke over 3G i omtrent 8 timer, du kan surfe i 8 timer over 3G eller nærmere 10 med kun Wifi.

I praktisk bruk så betyr dette fortsatt at du bør lade iPhone 5 hver kveld hvis du snakker en del i telefonen, surfer på trikken og hører på musikk på veien hjem fra jobb. Bruker du telefonen normalt vil du oppleve at du får litt mer levetid enn tidligere telefoner, men bruker du telefonen på full guffe (f.eks. avanserte 3D-spill) over lengre perioder vil du nok merke at batteriet tappes raskere. Dette skyldes selvsagt mer belastning av telefonens kraftigere prosessor og dermed et høyere strømbruk en samme belastning på fjorårets iPhone 4S.

Er det noe man alltid kan ønske seg mer av er det batterilevetid, men det er er en viktig sammenheng mellom størrelse og vekt på telefonen mot batterilevetiden. iPhone 5 er blitt mye tynnere og lettere, men samtidig beholdt og svakt forbedret hvor lenge du kan bruke telefonen. Vekt, størrelse og opplevelsen av telefonen er for min del viktigere enn om jeg får 1 timer mer ut av den, men dette er en avveiing man selvsagt må ta i valg av telefon. Det har dessverre ikke skjedd noen batterirevolusjon enda, men skal Apple fortsette å gjøre sine produkter tynnere er det garantert her de må bruke noen av sine 100 milliarder dollar på bok?

Konklusjon


Selv om iPhone 5 på bilder kan se veldig lik ut sine to forgjengere (iPhone 4/4S), er det ingen tvil om at dette er den største oppgraderingen til iPhone siden vi gikk fra iPhone 3G/3GS til iPhone 4. Apple har bygd opp iPhonen fra grunnen og resultatet er overbevisende.

Apple har fått en del kritikk for at designet bærer for mange likheter til fjorårets design eller at den ikke støtter teknologi som NFC, men har man fulgt dette selskapet over et par år bør man ikke være overrasket over denne evolusjonen. Apple og deres designteam, ledet av Jonathan Ive, endrer sjeldent design kun for endringens skyld. Designet er, ifølge dem, ikke bare hvordan produktet ser ut, men hvordan det brukes og hvordan material og form spiller på lag med funksjon. Apple legger heller ikke til funksjon uten å ha et konkret bruksområde for det. NFC er smart, men per dags dato finnes det omtrent null bruksområder for vanlige mennesker. NFC kommer i iPhone når Apple selv er klare med å levere en fornuftig NFC-basert betalingstjeneste eller det faktisk finnes tredjepartstjenester som man kan benytte seg av. iPhone 5 spiller videre på alt det vi liker med iPhone 4, men den blir tynnere, lettere og raskere. En klassisk videreutvikling av et Apple-produkt.

Med en tynn kropp i aluminium hvor fokuset på detaljer er hinsides hva jeg noen gang tidligere har sett i et masseprodusert produkt er det veldig lett å bli begeistret. Det er rett og slett ingen andre produsenter av forbrukerelektronikk, telefoner eller mer hverdagslig produkter som legger en slik fokus på detaljer og helhetsfølelse. Det oser kvalitet og god gammeldags luksus, selv om vekten tok litt tid til å bli vant til. Nå føles en iPhone 4S tung som bly. Apple virker forleløpig å være helt uslåelig hva gjelder finish.

Men det er ikke bare telefonens kropp som er bygd opp på nytt. Også på innsiden har Apple tatt et stort steg videre i sin fokus på vertikale integrasjoner og kontroll over alle ledd av produktet. Med A6-brikken tar nemlig Apple sitt første store steg inn i å produsere sine egne spesialtilpassede prosessorer for iOS-enheter. Dette er kompliserte prosesser som Apple vil måtte bruke mye ressurser på i fremtiden og det kan, hvis Apple strekker egenutviklingen for langt, være en utvikling hvor Apple også havner i bakleksa. Vi husker alle hvordan Apples satsning på PowerPC og en noe smertefull overgang til Intel. Dette er en «gamble» Apple i hvert fall har resursene til å greie, men tiden vil gjenstå å se hvor langt Apple vil gå.

Den største endringen ved å gå fra iPhone 4/4S-designet til den nye iPhone 5 opplever man på skjermen. Den lengre skjermen tar en stund å bli vant til og jeg er fortsatt litt i tvil på om dette er en endring jeg liker. Det er fint med en ekstra rad med ikoner og mer plass til innhold, men telefonen er såpass mye lengre at jeg må bevege fingrene mer for å nå alle punkter. For meg var iPhone 4/4S den perfekte størrelsen på en telefon, men jeg merker at jeg også kan venne meg til iPhone 5 - spesielt når alle mine applikasjoner er endret.

Siden Apple revolusjonerte mobilmarkedet i 2007 med den første iPhone har mye skjedd. Apple har jobbet videre med å perfeksjonere produktet de lanserte i 2007 og hvert eneste år har vi blitt presentert med en bedre telefon. 2012 er intet unntak og iPhone 5 er den desidert beste iPhone så langt.

Samtidig har også konkurrentene i økende grad kommet på banen med sine produkter. Googles Android har blitt et voksent produkt og Microsoft står med den ene foten i startgropa med lovende utgaver av Windows Phone. I 2007 ville du, hvis du valgte noe annet enn iPhone, fått en gammeldags smartelefon som ikke på noen måter kunne sammenlignes med hva iPhone og iOS tilbød. Det var en revolusjon og et generasjsonsskifte.

I 2012 er ikke forskjellene like store. Hvis du velger toppmodellene med enten Android eller Windows Phone installert får du gode telefoner med mange av de samme mulighetene. Å sammenligne produktene blir litt som å sammenligne epler og pærer, men det er klare forskjeller i strategiene til de tre forskjellige aktørene.

Der hvor Google satser på mangfold, har Apple og Microsoft satset på godt definerte økosystemer med høy grad av kontroll over både applikasjonsutviklere og maskinvare. Apple strekker dette lengst og tror på en total vertikal integrasjon av maskinvare og programvare hvor til og med prosessoren er noe selskapet vil lage selv. Dette kombinerer Apple med et yrende liv for applikasjonsutviklere og en tett integrasjon mot et totalt økosystem av datamaskiner, tablets og medieprodukter som iPod og Apple TV.

Microsoft er litt løsere i snippen og lar andre utvikle maskinvaren etter forhåndsdefinerte krav, men med Surface er det mye som tyder på at også Microsoft vil gå samme vei som Apple og ta mer kontroll over hele sin framtid. Googles vei er foreløpig en helt annen vei og denne minner egentlig mer om Microsoft sin vei på 90-tallet. Android-systemet kan hvem som helst bruke og selskapet stiller få til ingen krav. Dette resulterer i at Android-telefoner fra Samsung, HTC og Sony produserer telefoner som ikke har noe annet til felles enn at de kan kjøre de samme Android-applikasjonene fra Google Play. Det resulterer også i at det finnes hundrevis av forskjellige telefoner i forskjellige størrelser og prisklasser. Det finnes dermed egentlig ikke et Android-økosystem, men et Samsung-økosystem eller HTC-økosystem.

Det er her den store forskjellen til syvende og sist ligger. Apple produserer en produkt hvor de har (eller prøver å få) kontroll over alle biter i puslespillet. De vet nøyaktig hvordan sine egne produkter er skrudd sammen, de vet hvor deres styrker og svakheter er og de vet hvordan alt dette settes sammen til et glimrende økosystem bestående av datamaskiner, tablets, telefoner, apputviklere og utstyrsprodusenter.

Det er dette som gjør at Apple kan produsere en telefon som oppleves som et smykke fremfor et masseprodusert produkt, at alt bare fungerer når du pakker den ut, at hundretusenvis av applikasjonene er skreddersydd for din telefon og at et enorm utvalg av ekstrautstyr finnes. Det er økosystemet og opplevelsen av Apple sine produkter som setter dem i en egen liga og det er derfor årets iPhone fortsatt vil være min favoritt telefon selv om det finnes mange telefoner som slår den på papirspesifikasjoner.

Se også ping episode #51 om iPhone 5




Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Den beste anmeldelsen jeg

Innleggav unalfcbmessi » ons 24.10.2012 17:07

Den beste anmeldelsen jeg har lest på lenge! Jeg har bestilt min iPhone 5 i hvit farge, og etter jeg leste denne anmeldelsen gleder jeg meg ENDA mer til å få den!!!
medlem i 152 måneder
 

Å bytte til Micro-USB ville

Innleggav Forge » ons 24.10.2012 17:35

Å bytte til Micro-USB ville da bare hjulpet konkurrenter, fordi da ville alle som produserer docks lage dem til micro USB.
medlem i 137 måneder
 

En knallgod anmeldelse

Innleggav Forge » ons 24.10.2012 17:36

En knallgod anmeldelse forresten. Er helt enig med unalfcbmessi. Etter å ha lest denne gleder jeg meg ekstra mye til jeg får min svarte iPhone 5. Gleder meg til mandag! :)
medlem i 137 måneder
 

Bare å glede seg!! Har

Innleggav Runar48 » ons 24.10.2012 17:38

Bare å glede seg!! Har fått min iPhone 5 hvit :D Bedre enn mange andre anmeldelser sier ;)
Hva litt skeptisk når jeg hadde bestilt hvit, men finere enn man skulle tro ;)
medlem i 146 måneder
 

Veldig, veldig bra, Admin!

Innleggav ameneon » ons 24.10.2012 18:31

Veldig, veldig bra, Admin!

Du treffer spikeren på hodet i forhold til hva som alltid mangler i medias anmeldelser av nye telefoner. Når det utbasuneres "din neste telefon bør bli en SIII!" så har journalisten hoppet over, eller ikke oppfattet hva Apple har gjort såååå riktig for å gjøre iPhone-brukere til lojale kunder. Det er nettopp dette med økosystem. Siden 2007 har jeg hatt 4 versjoner av iPhone og venter på min 5.

Når jeg pakker den ut og kobler den til macen er det bare snakk om minutter så har jeg alle mine kontakter, meldinger, apps, innstillinger identisk med den forrige telefonen. Jeg har total integrasjon mellom datamaskin, telefon og Apple TV f.eks. I løpet av årene har jeg kjøpt drøssevis med apps for sikkert tusenvis av kroner og disse er på plass i sine respektive mapper på telefonen. Gotta love it! <3

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: TEST: iPhone 5

Innleggav Kverneland » ons 24.10.2012 18:36

Veldig bra test!
medlem i 137 måneder
 

En meget god og annerledes

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 24.10.2012 18:42

En meget god og annerledes anmeldelse.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Utrolig god anmeldelse, men

Innleggav colocomo » ons 24.10.2012 18:52

Utrolig god anmeldelse, men tok lang tid - sikkert litt over 5000 ord!
medlem i 192 måneder
 

Veldig bra :-) Da gjenstår

Innleggav KontraBass » ons 24.10.2012 20:39

Veldig bra :-) Da gjenstår det bare å bestemme seg om man skal bestille sort eller hvit iPhone :-)
medlem i 163 måneder
 

Overraskende god anmeldelse!

Innleggav ronny2k » ons 24.10.2012 22:59

Overraskende god anmeldelse! Burde vært på forsida av vgnett!
medlem i 178 måneder
 

Har hatt min 5-er i en mnds

Innleggav TorB. » ons 24.10.2012 23:14

Har hatt min 5-er i en mnds tid allerede. Det er i sannhet en strålende telefon. Fin og ærlig anmeldelse. Det er det det handler om, opplevelsen og at alt bare funker HVER GANG og over tid. :-)
medlem i 174 måneder
 

Dette var en anmeldelse som

Innleggav Bukken » tor 25.10.2012 8:21

Dette var en anmeldelse som leverte hele veien, veldig bra.
medlem i 138 måneder
 

Re: TEST: iPhone 5

Innleggav Soft » tor 25.10.2012 8:50

Flott artikkel!!
Savner litt kritikk utover Lightning kabel, men vi et nå tross alt på ipod1 -:)
Keep it up!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Meget bra test og er 100%

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 25.10.2012 9:15

Meget bra test og er 100% enig. Sitter ofte og tenker hva er alt maset om NFC og alt det der når jeg vil ha en mobil som funker bra her og nå. NFC får komme senere.

Man kan bruke det i huset via itunes selv om det er noe begrenset, uten å være helt nørd. Et par min og du er koblet til det meste. Ellers så laster du ned en app som gjør jobben. Bruker grensesnintte er uslåelig. Har galaxy note og ikke at jeg er missfornøyd med den men det er litt mer styr med den en min iphone 4 som jeg ga til dama. Kanskje jeg ikke trenger en komplisert telefon?

Derfor går jeg tilbake til iphone og da nr 5. Men det som plager meg er at apple mest sansynligvis lanserer ny 5s om kort tid. Bare se hva som nettopp skjedde med ipad. Man kjøper dyr tlf i mitt tilfelle 7K og det er fare for at den om et halvt år blir utdattert av en ny og sikkert enda litt bedre 5s... Der synes jeg at det er greit med Samsung eller noen av de andre. For 7K får du kjøpe to nyeste toppmodeller...

Men til gjengjeld er det greit at apple gjør god jobb med oppdatteringen av ios til alle sine modeller.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]