Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav admin » ons 12.09.2012 22:27

Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

I dag lanserte Apple som forventet iPhone 5. Mye var avslørt på forhånd og det var ikke alt for mange overraskelser når Tim Cook og resten av Apple-ledelsen presenterte verden for iPhone. Den har blitt verdens tynneste mobil, lengre skjerm, raskere og fått bedre batterilevetid.

Mye av hemmelighetene rundt Apples iPhone var på forhånd røpet etter at en rekke deler til iPhone 5 var blitt lekket fra Kina. Vi viste omtrent hvordan den ville se ut, at den skulle ha en lengre skjerm og bli vesentlig tynnere. Når iPhonen til slutt ble presentert på dagens event var det dermed ikke så mye mer igjen enn å få bekreftelsen fra Apple.


iPhone 5 er den vakreste forbrukerenheten som vi noen gang har laget. Vi har pakket en utrolig mengde av innovasjon og avansert teknologi i en tynn og lett, juvel-lignende enhet med en imponerende 4-tommers Retina-skjerm, lynrask A6 chip enda lenger batterilevetid og vi tror kundene kommer til å elske det.


uttalte Apples Philip Schiller i en pressemelding.


Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. septemberiPhone 5 er ifølge Apple nå den tynneste smarttelefonen i verden. Den er 18% tynnere enn dagens iPhone 4S og hele 20% lettere - noe du absolutt kjenner i lomma.

Hele telefonens er frest ut av et stykke aluminium og Apple har dermed tatt sin
«Unibody»-filosofi også til iPhone. Baksiden og innsiden av telefonen er frest ut av et stykke aluminium og kan dermed gjøres både tynnere og lettere uten å miste stabiliteten og styrken. Telefonen blir dermed mer solid og tåler en trøkk bedre enn hva dagens glassbakside gjør. Kompromisset er at Apple må gjøre plass til antenner ettersom disse ikke fungerer gjennom metallet og de to stripene i glass vi ser i topp og bunn er der for å slippe gjennom Wifi, Bluetooth og 3G-signalene.

Designmessig ligner telefonen på dagens iPhone 4S og Apple har dermed gjort som Apple ofte pleier å gjøre, rafinere et eksisterende design til det bedre. Gjennom alle år har Apple sjeldent endret designet kun for å endre det og hvis det har blitt endret er det fordi selskapet mener de har greid å produsere noe bedre. Apples designsjef, Jonathan Ive, fortalte nylig om disse designprinsippene i et intervju i The Evening Standard.

De fleste av våre konkurrenter er interessert i å gjøre noe annerledes, eller ønsker å fremstå som nye. Det tror jeg er helt feil mål. Et produkt må være genuint bedre. Dette krever reell disiplin og det er det som driver oss - en oppriktig, ekte appetitt å gjøre noe som er bedre.


Ny og lengre skjerm


SkjermDen store nyheten på iPhone 5 er utvilsomt at Apple har endret lengden på skjermen. Apple har siden den første iPhone holdt seg til en skjermstørrelse, men i dag var det som forventet tid for å endre dette. iPhone 5 og iPod touch fikk en ny 4" Retina-skjerm i 16:9-formatet.

Apple mener at ved å gjøre den lengre fremfor bredere blir like enkelt å bruke telefonen med én hånd slik at du kan trykke, skrive og bla samme måte som du alltid har gjort, mens du nyter enda mer av innholdet, inkludert apps som er optimalisert for en større Retina skjerm, widescreen HD-video og mer av hver nettside.

Dagens skuffelse hva gjelder skjermen er at Apple ikke egentlig kom med noen fornuftige løsninger for hva den større skjermen skulle brukes til - utover å forklare oss at vi fikk mer plass. Vi er svært glad for at de ikke gikk i bredden som mange av sine konkurrenter har gjort og fortsatt har holdt telefonen på et lommevennlig nivå, men trenger vi egentlig en rad til med applikasjoner eller lengre nettsider? 16:9-formatet er et godt argument, men vi savner fortsatt litt kreativ tenking på hvordan Apple bruker de ekstra pikslene i lengden. Kanskje noe for iOS 7?

Raskere nett, men ikke i Norge


Som forventet introduserte Apple også LTE/4G i iPhone 5, men også denne gangen ser det dessverre ut til at vi nordmenn ikke får glede av LTE-støtten. Apples nye telefon støtter en lang rekke LTE-nettverk og frekvenser og fungerer i store deler av verden, men foreløpig ikke i Norge.

I Norge bruker Netcom og Telenor i all hovedsak frekvensen 2600MHz til sitt LTE/4G-bånd og dette støtter ikke Apples nye iPhone 5. Netcom og Telenor bruker også 1800MHz-frekvensen utenfor de store byene og denne frekvensen støtter derimot Apple. LTE/4G er foreløpig ganske vanskelig å få til å fungere optimalt på tvers av landegrensene og Apple har laget tre forskjellige varianter av iPhone 5 for å kunne støtte flest mulig land. Norge og norden er foreløpig ikke på listen.

Vi skal derimot ikke være helt på gråten. Vi har nemlig fått DC-HSDPA og dette støttes i Norge og vil gi oss en raskere dataoverføring enn hva vi opplever i dag, men helt LTE-opplevelse blir det nok ikke. Nytt med iPhone 5 er også støtte for dual-band 802.11n Wi-Fi som gir trådløs overføring på opptil 150 Mbps.

Varianten som selges i Norge er mest sannsynlig med UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz) og LTE (Bands 1, 3, 5). LTE/4G kan da ikke brukes her. Telefonen bruker også den nye Nano-SIM-standarden og du må ha et nytt SIM-kort fra din operatør for å kunne bruke telefonen.

Ny prosessor og lengre batterilevetid


Apple har også gitt oss en oppdatering på prosessorfronten og introduserer A6 i iPhone 5. Apple går som vanlig ikke alt for dypt i spesifikasjonene på sitt eget utviklede brikkesett, men lover opptil dobbelt så rask ytelse. Det kan tyde på at dette er en quad-core prosessor, men foreløpig har Apple ikke opplyst om dette og kjenner vi dem rett er dette ikke noe de vil fokusere på.

Med A6-prosessoren lover Apple også lengre batterilevetid og skryter av 8 timer taletid, 10 timer videoavspilling, standby i 225 timer og musikkavspilling i 40 timer. En forbedring fra iPhone 4S.

Nytt kamera og ny dock


Nytt kamera

Sist, men ikke minst, så kom det også en oppdatering til kameraet på iPhone 5. Det nye kameraet er ifølge Apple fullstendig redesignet med forbedret optisk ytelse, samtidig som det er 25 prosent mindre enn kameraet i iPhone 4S. Apple lover bedre bilder og sier samtidig at kameraet er 42% raskere enn iPhone 4S - du skal med andre ord kunne ta bilder meget raskt.

Den største nyheten på kameraet er dog i programvaren og en ny panoramafunksjon hvor du kan ta panoramabilder på hele 28 megapiksler ved å bevege kameraet over en scene i en jevn bevegelse. Kameraet på forsiden har også blitt oppgradert til FaceTime HD og 720p. FaceTime-samtalene blir dermed en smule bedre.



Som ryktene avslørte tidligere i år hadde Apple også en ny dock-connector på plass. Den nye inngangen på telefonen har fått navnet «Lightening» og er vesentlig mindre og med en adapter blir den kompatibel med den gamle 30-pins connectoren.

Pris og tilgjengelighet


Prisen er foreløpig ikke kjent i Norge, men i USA har den fått samme pris som iPhone 4S. Man må anta at dette vil gjelde i Norge også, men med en eventuel justering for lavere dollarkurs.

28. september er lanseringsdatoen for iPhone 5 i Norge. Både i Apple Store og i butikkene som selger telefonen. Butikkene vil sannsynligvis ikke kunne selge telefoner som ikke er bundet til Netcom/Telenor.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Macini » ons 12.09.2012 22:29

...men uten støtte for LTE i Norge
http://www.apple.com/iphone/LTE/

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Vil det være mulig å

Innleggav Joker » ons 12.09.2012 22:33

Vil det være mulig å bestille iPhone 5 ulåst på 28.sep? Var det mulig med 4S?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Når kan man

Innleggav tore.m » ons 12.09.2012 22:41

Når kan man forhåndsbestille ?
medlem i 166 måneder
 

Gleder meg som en unge. Kult

Innleggav Alfred.Woodden » ons 12.09.2012 22:46

Gleder meg som en unge. Kult å se deg på TV2 Mats, du er jo rene kjendisen, nå :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Forhåndsbestilling er

Innleggav Prentom » ons 12.09.2012 22:52

Forhåndsbestilling er vanligvis uken før, så da bør du/dere bare følge med 21. september.
medlem i 186 måneder
 

Er egentlig litt skuffet

Innleggav Wavelength » ons 12.09.2012 23:14

Er egentlig litt skuffet over hva Apple leverte denne gangen. Burde ikke vært det siden Apple ikke klarer å holde tett lenger. Telefonen er sikkert veldig bra, men mangler flere av de teknologiene andre leverer. Eksempelvis induksjonslading. iOS 6 er også ingenting nytt for meg. 3D-kart som jeg aldri kommer til å bruke, forbedret Siri som er ubrukelig uten norsk støtte, bedre Facebook-integrasjon og ikke minst muligheten til Facetime over 3G. Seriøst, det kunne jeg med min Nokia for 6 år siden også.

Poenget er at jeg har brukt iOS i fire og et halvt år, og opplegget er så godt som identisk. Ikonene er nærmest identiske og oppsettet er helt identisk. Jeg savner virkelig litt forandring, i det minste muligheten til å tilpasse litt etter brukerens behov.

Men det kommer ikke til å skje. iOS er veldig bra, og Apple endrer som kjent ikke noe som allerede fungerer. Jeg derimot vurderer for første gang på fire år å kjøpe telefon fra Samsung.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Apple er rare som lager

Innleggav djhalleu » ons 12.09.2012 23:28

Apple er rare som lager telefonen tynn istedet for å ha flere 4G-frekvenser. Men ellers er dette den første normale iphone, som har hardware-specs som det går an å være fornøyd med fullt ut. Gratulerer Apple. Den første iPhone eg ville ha kjøpt for fullpris, dersom eg hadde gidda å bruke så mykje penger.
Sist endret av djhalleu den ons 12.09.2012 23:28, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Det gikk rykter i forkant av

Innleggav lassiss » tor 13.09.2012 0:08

Det gikk rykter i forkant av lanseringen at iphone 5 skulle få en ny sterkere type "glass" (polykarbonat) kalt gorilla 2.
Har fulgt med men ikkje sett noke om dette, noken som har fått med seg dette?
medlem i 164 måneder
 

LTE: http://www.apple.com/iph

Innleggav Hakkern » tor 13.09.2012 0:22

LTE:
http://www.apple.com/iphone/specs.html

GSM model A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); _LTE (Bands 1, 3, 5)_

Se så Wikipedia om LTE: http://en.wikipedia.org/wiki/E-UTRA
Tabell "Frequency bands and channel bandwidths".
Band 3(1800MHz), 7(2600MHz) og 20(800 MHz) brukes i Europa og Norge. Iphone støtter bare band 3. Underlig at de ikke lager en ordentlig europeisk versjon av iphone 5. :(

Ståa i norge idag er at 1) Samferdselsdep har brukt to år på tildeling av 800mhz frekvenserblokker og det er fortsatt uavklart. Netcom står bokstavelig klar med antenner og sendere for 800.. 2) 1800 brukes til GSM i storbyene. Utenfor disse vil Netcom bruke dette båndet. Vet ikke om telenor har planer om det. 3) 2600 brukes i storbyene av begge. Dette båndet ble tildelt myndighetene for dette formålet for tre år siden.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Vurderer sterkt å

Innleggav Gitman » tor 13.09.2012 0:25

Vurderer sterkt å oppgradere til 5'ern. Har 4 i dag og har vært utrolig fornøyd. Både Samsung og Nokia, og andre også, lager gode telefoner men jeg holder meg til Apple rett og slett fordi den funker fantastisk for meg. Jeg gidder ikke klage på det som ikke kom men gleder meg over det som er. Videophoni (Face time) over 3g tok vel aldri av siden kvaliteten var heller dårlig da den kom etter hva jeg forsto. Så det er vel heller et pluss til Apple som ikke heiv seg på noe som egentlig ikke funket :)
medlem i 231 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav crazysteppy » tor 13.09.2012 0:27

Føler det er litt for lite nytt til at man skal gidde å oppgradere.. Større skjerm da, det er jo en ting, men som artikkelen sier, hva skal den brukes til? Gikk fra iPhone 4S til Samsung Galaxy S3, og hadde tenkt til å selge S3-en og kjøpe iPhone 5.. Men tror nesten jeg blir mer fornøyd med Galaxyen enn den nye iPhonen.. Er ikke sååå forskjell fra 4S, og vil påstå at S3 knuser iPhone 4S...
medlem i 188 måneder
 

Får man kjøpt Iphone 5 i

Innleggav iEdvard » tor 13.09.2012 0:33

Får man kjøpt Iphone 5 i London f.eks uten binding?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav a_man » tor 13.09.2012 0:40

Det er noe som skurrer her med LTE, fordi i den ene PPT sliden viste de bilde av Europa, og med logo av de operatørene som skulle støtte LTE med den nye iPhonene. Over Norge og Sverige stod det, tydelig, TeliaSonera og Telenor. Altså NetCom og Telenor.
Og de har heller ikke listet opp noen andre "Små" land som Sverige og Danmark i den listen, så det kan hende at de ikke bare har oppdatert den enda?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Hvis du så nederst på den

Innleggav Jan Fredrik » tor 13.09.2012 1:09

Hvis du så nederst på den sliden stod det HSPA og ikke LTE.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]