Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav gvalstad » søn 23.09.2012 15:43

199$ + sales tax + 36$ i activation fee + 40$ pr mnd i 24 mnd

Eller ca kr 5000,- cash.
medlem i 190 måneder
 

@Ramius - de 1200kr for

Innleggav torsteng » søn 23.09.2012 16:07

@Ramius - de 1200kr for 16GB-versjonen i USA er med telefonabb.. koster mye mer uten abb.

Vær også obs på at i USA er moms aldri oppgitt som en del av prisen. I Norge MÅ man oppgi prisen med moms, mens i USA kommer sluttpris først frem når du skal betale. Dette er nok bl.a fordi momsen varierer fra stat til stat.

-Torsten G
medlem i 166 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Ramius » tir 25.09.2012 15:58

Men det er greit. 199 dollar er fortsatt prisen for produktet. Jeg tok jo høyde for moms.

199 dollar = 1140 etter dagens kurs.
25 prosent moms av 1140 kroner tilsvarer 285 kroner.

1140 + 285 kroner = 1425 kroner. Dette er er produktets verdi i Norge.

Skal dere altså ha det til at teleselskapene skal ha 3500 kroner til i form av abonomentsavgift osv?

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de skal ha så mye ekstra. Er det fordi telefonen egentlig koster mer enn 1200 kroner? Når Apple kunngjør en pris på en verdenskjent pressekonferanse, er det en pris de har kommet fram til i en avtale med amerikanske teleselskaper?

Er det i såfall slik at teleselskapene betaler litt av prisen for telefonen også? Er det noen som jobber på Eplehuset, Humac, Elkjøp eller andre steder som selger iPhone her? Jeg skulle gjerne likt å visst; "Hvor mye betaler butikken for en telefon dere skal selge?" Hva er innkjøpsprisen rett og slett?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Poenget mitt var at både i

Innleggav torsteng » tir 25.09.2012 20:31

Poenget mitt var at både i Norge og USA selges telefonen med eller uten abonnement, og prisen er mye lavere med abb i begge land. Så skal du sammenligne så bør vel sammenligningen være på samme vilkår begge land, altså sammenligne prisene uten abb mot hverandre og prisene med abb mot hverandre. Finnes sikkert gode tall for iPhone 4/4S som sier noe om hvordan man historisk sett kan sammenligne iPhone-priser i USA med Norge.

Ifølge gvalstad litt lengre opp binder med seg til 199$ + sales tax + 36$ i activation fee + 40$ pr mnd i 24 mnd = $1195 (!), så da snakker vi ikke akkurat om at telefon koster i nærheten av 1200kr. Nå skal man jo selvsagt ha et abb uansett så man må regne ut hvor dyrt abb man trenger for å komme til sin egen kost for telefonen.

Jeg vil vel tro at med 24 måneders binding til dyrt abb i Norge så blir vel lokkeprisen ikke mye dårligere enn $199
medlem i 166 måneder
 

..og for å svare på

Innleggav torsteng » tir 25.09.2012 20:38

..og for å svare på spørsmålet om telefonen egentlig koster mer enn 1200kr, så er svaret JA. Det er "sponset" av telefonselskapet for å kapre kunder. I praksis blir det jo en slags avbetaling i og med at du binder deg til dyre månedsavgifter i 12 eller 24 måneder.
medlem i 166 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Ramius » tir 25.09.2012 23:35

Jeg har aldri sett to års bindingstid her i Norge. Er det i det hele tatt lov?
Mens 12 er jo vanlig.

Men går det an å kjøpe telefonen ulåst i USA da? Hvor mye koster den isåfall der?

Jeg skjønner at teleselskapene på et eller annet vis sponser telefonen. Men fortsatt skjønner jeg det ikke. Betaler de Apple?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Tror vel kanskje at det ikke

Innleggav torsteng » tir 25.09.2012 23:52

Tror vel kanskje at det ikke er lov med mer enn 12mnd binding i Norge til privatpersoner, mens for bedrifter bruker det å være 24 mnd. Teleselskapene får det vel ikke verre enn at de kanskje går ca i null hvis abonnenten avslutter abonnementet etter bindingstiden, så det er vel ikke noe stor risiko for dem. Innkjøpsprisen er jo tross alt endel billigere enn utsalgspris i butikk.

Har inntrykk av at det er mer vanlig med binding i USA enn her, og tror at iPhone 5 selges KUN med binding nå i starten. Sånn sett er vi heldige her i Norge der vi (tror jeg) får kjøpe uten binding med en gang.
medlem i 166 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Dinael » ons 26.09.2012 0:03

@Ramius

Teleselskapene selger telefonen til en redusert pris i dag mens man betaler overpris på abonnementet slik at det fungerer som en slags avbetalingsplan.

Bruker eksempel fra Eplehuset med Netcom-abonnementet Fastpris Small.

Vanligvis koster abonnementet 119 kr måneden, mens med telefon koster det 289 kr per måned. Over 12 måneder betaler man da 289 - 119 = 170 over 12 mnd = 2 040 kroner ned på telefonen. For en 16 GB betaler man 3 199 kroner kontant for telefonen. Totalt har du betalt 2 040 + 3 199 = 5 239 for telefonen.

Så om det lønner seg eller ikke kommer an på hvor mye penger du har å bruke i dag kontra de neste 12 månedene og hvorvidt din mobilbruk stemmer overens med et av abonnementene til Netcom eller en annen operatør.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Ramius » ons 26.09.2012 1:33

Men da vet vi faktisk ikke hva telefonen egentlig koster? Når denne avbetalingsplanen har blitt vanlig i hele verden.

Derfor jeg lurer på hva telefonen koster ulåst i USA. Og er det slik at telefonens verdi er den samme i USA, når du legger sammen startprisen med hele beløpet du nedbetaler i ettertid?

Eller er den fortsatt dyrere her i Norge da?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Apple lanserer iPhone 5 - i Norge 28. september

Innleggav Gardo » ons 26.09.2012 10:45

iPhone 4s ble vel solgt ulåst ca en måned etter at den ble lansert i USA. Innstegsmodellen på 16gb kostet $649, 32gb $749 og 64gb $849. Sales tax kommer i tillegg. Jeg vet ikke hvordan de bygger opp abonnementene i USA med evt. nedbetaling på telefonen som en del av månedsprisen.

Alle telefoner som selges til redusert pris i Norge har en sum bakt inn i abonnementet som fungerer som en nedbetaling. Ofte i form av en økt pris på abonnementet. Som noen nevnte tidligere koster et typisk abonnement 199 kr, men hvis man kjøper med telefon koster det 399kr. Da har man betalt ned 2400 kr på en telefon i løpet av de 12 mnd med binding.

Tidligere da Netcom og Telenor var relativt alene på markedet var det litt ulikt. Da tilbød de ulike typer abonnement der man betalte en fast pris i mnd for å ha abonnement(eks 99kr) og i tilleg betalte for alt forbruket man hadde. Jo høyere grunnprisen var, jo lavere var prisene per minutt/sms/mb. Det holdt kun at man bandt seg i 12 mnd for å få telefonen billigere. Etter at det har kommet flere lavpristilbydere på markedet har prisene blitt presset og vi har endt opp med dagens system der man må betale en høyere pris for abonnementet for å få nedsatt pris på telefonen. Det fungerer på en måte som et lån man får i det man kjøper telefonen og som man nedbetlaer i løpet av året.

Når selskapene selger iPhone i dag har de en minimal fortjeneste på salget av selve telefonen, fordi apple skal ha en stor del av fortjenesten. De tjener mye mer på å selge telefoner fra andre produsenter. Grunnen til at de likevel selger iPhone er at den er så utrolig populær. Ved å tilby den får de flere abonnenter som sikrer at de tjener inn penger gjennom abonnemangene de selger.

Med dagens fastprisabonnement er det sjelden at kundene bruker eksakt det de har inkludert. Bruker man ikke opp de inkluderte min/sms/mb tjener selskapet mer penger, og bruker man mer enn det som er inkludert betaler man forholdsvis dyrt for det ekstra forbruket.

Håper dette var oppklarende!
medlem i 211 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron