iZettle mister støtten for VISA-kort

iZettle mister støtten for VISA-kort

Innleggav admin » man 30.07.2012 10:47

VISA trekker iZettle-støtte

Den glimrende betalingsløsningen iZettle til iOS som vi har omtalt tidligere her på iPod1.no har i dag fått et skikkelig skudd for baugen. iZettle har måtte fjerne støtten for VISA-transaksjoner i Norge, Danmark og Finland.

Det er i et blogginnlegg at iZettle i dag opplyser om at tjenesten mister støtte for VISA-kort fra og med 1. august. Årsaken skal være endringer i VISA sine retningslinjer.


We are sorry to report that based on a policy decision by Visa Europe, we have no choice but to stop processing Visa card payments in Denmark, Finland and Norway on August 1.


uttaler Jacob de Geer, CEO i iZettle.

Ifølge iZettle vil tjenesten fortsatt støtte MasterCard og Diners Club i Norge og Danmark. Denne endringen må sies å være relativt dramatisk for iZettle ettersom VISA har størst utbredelse i Skandinavia.

Nøyaktig hva årsaken til denne endringen fra VISA er vites foreløpig ikke og iZettle har ikke kommentert dette. iZettle lover i bloggen sin å jobbe for å få tilbake VISA-støtte så raskt som mulig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Utrulig trist. Eg har nytta

Innleggav Judas » man 30.07.2012 10:59

Utrulig trist. Eg har nytta meg mykje av iZettle og i alle transaksjonar har det vore nytta VISA. Då vert diverre iZettle ubrukelig.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Blir spennende å se hva

Innleggav MSg » man 30.07.2012 11:07

Blir spennende å se hva årsaken til dette er. Jeg regner med det er en god grunn, men det er bare irriterende at de ikke forteller hva grunnen er. Akkurat nå virker de veldig uprofesjonelle og fomlete. Har selv benyttet med mye av iZettle, men hvis de ikke får på plass støtte for VISA ganske snart så kaster jeg kortleseren min og benytter meg av andre tjenester for mottak av VISA hvor man faktisk ikke plutselig kan risikere å miste støtten fullstendig.

Takk for nå, iZettle.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Er nok pga Square, og Visa

Innleggav Myge » man 30.07.2012 11:30

Er nok pga Square, og Visa vil ikke konkurrere mot iZettle når de skal etablere seg i Europa. Bare synd Square baserer seg på magnetstripe, mens iZettle leser info fra chip. Jeg tror iZettle får tilbake Visa. Synes de opptrer proffesjonellt nok. Bakgrunnen for dette er jo innlysende. I stedet for at de rakker ned på Visa, sier de at de ønsker å fortsette samarbeidet.

Visa som aktør bruker sin kraft som monopolist nå. Håper lillebror iZettle kommer raskt tilbake.
medlem i 161 måneder
 

@Msg, hvilke andre

Innleggav Myge » man 30.07.2012 11:32

@Msg, hvilke andre løsninger tenker du å bruke i så fall? Har ikke funnet andre for Norske forhold til nå.
medlem i 161 måneder
 

Magnetstripa er faset ut i

Innleggav Judas » man 30.07.2012 11:38

Magnetstripa er faset ut i europa. Det er kun chip som får godkjent betalingsterminaler. Magnetstripa vert ikkje vurderet som sikker nok i henhold til nye sikkerhetsstandarer. For enkel å kopier, til dømes. Difor er det vel ganske tvilsomt at Square har noko med dette å gjer. I Sverige har jo iZettle framleis VISA.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Tror de mistet VISA siden du

Innleggav nordland70 » man 30.07.2012 12:42

Tror de mistet VISA siden du ikke kan taste inn pinkode med iZettle løsningen. Brukeren kan kun signere med "fingeren" på skjermen.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Liten tvil om at Visa skal

Innleggav devo » man 30.07.2012 13:15

Liten tvil om at Visa skal inn i dette markedet. Samme for meg, iZettle leverer jo bare leseren og programvaren, og vipper sånn sett ikke Visa av pinnen i sin monopolsituasjon – de vil uansett stå for transaksjonen. Så om Visa kommer med en app og en leser så er det egentlig like greit. Og såklart vil den ha støtte for chip og pin, noe som ikke kan være spesielt problematisk å innføre.

Noe annet hadde vært et separat system som ikke hadde noe med Visa eller andre å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Da blir denne ubrukelig

Innleggav wellendorf » man 30.07.2012 13:43

Da blir denne ubrukelig ihvertfall. Dessuten kom det rimelig kort varsel på dette, noe som ender med at kortleseren havner i søppla!
medlem i 164 måneder
 

@Myge: da blir det å bruke

Innleggav MSg » man 30.07.2012 19:08

@Myge: da blir det å bruke løsninger fra f.eks Nets o.l. som jeg/vi har brukt før. De fungerer uansett, men man trenger da kortterminal o.l. for å få dette til å fungere.

Jeg synes at i en slik sak er det ganske uprofesjonelt å ikke komme med en begrunnelse på hvorfor. Å bare si "beklager, nå er det slutt men vi håper det kommer tilbake snart" synes jeg er rett og slett klanderverdig. Hvis dette skyldes ting fra VISAs side synes jeg ikke det på noen måter blir å rakke ned på VISA å fortelle det; det gir bare oss som brukere av tjenesten en forklaring på hvorfor ting er som de er. Heller det enn å bare si at "dett var dett".

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: iZettle mister støtten for VISA-kort

Innleggav Jon » man 30.07.2012 19:15

Ikke direkte i tråden, men lurer litt på hva dere bruker iZettle til? @Judas, bruker du den f.eks til å få betalt hvis du har konsert eller lignende?

Hva er foresten gebyret for å bruke den?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Jepp Jon. Bruker den om eg

Innleggav Judas » man 30.07.2012 20:28

Jepp Jon. Bruker den om eg gjer jobbar for private, eller events for bedrifter. Voldsomt praktisk for meg, då eg slepp å sende faktura, purring o.l.
Gebyret blir belasta meg, 2.75 % av summen. Det er om eg brukar kortlesaren, om ein tastar kortnummeret manuelt, så er det 3.5 % + eit par kroner i gebyr. Kvifor det er dyrare utan kortlesaren skjønar eg ingenting av, men eg har hatt kortlesar heile tida.
Har vore heilt strålande, men no er det tilbake til faktura dritten :0(

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Problemet er tilsynelatende

Innleggav tparsli » tir 31.07.2012 12:18

Problemet er tilsynelatende at Visa krever pin-kode på "frittstående" tastatur, så kortleseren til iZettle er ikke godkjent:

http://www.quora.com/iZettle/Why-did-Vi ... ay-Denmark

Thomas
medlem i 184 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere