Vil den nye iPad-en forandre utviklingen av digitale medier?

Vil den nye iPad-en forandre utviklingen av digitale medier?

Innleggav GoldenHymn90 » ons 21.03.2012 13:26

Vil den nye iPad-en forandre utviklingen av digitale medier?Tidligere denne måneden lanserte Apple sin nye generasjon iPad. I forkant av lanseringen gikk det hete rykter om en ny høyoppløselig skjerm – noe som stemte godt med hva Tim Cook og kompanjong presenterte foran en hel presse. iPad-ens såkalte «Retina-skjerm», slik Apple markedsfører den, er i utgangspunktet en ordinær LED-belyst IPS LCD-skjerm. Det er derfor ikke snakk om en egen type skjerm eller en ny skjermteknologi, men en betegnelse Apple bruker på sine høyoppløste skjermer.

Er den nye iPad-en starten på en stor utvikling innenfor digitale medier på samme måte som da Blu-ray og HD-oppløsning ble innført? Phuong Nguyen deler sitt syn i denne kommentaren.

Retina-skjermen ble allerede introdusert i 2010 ved lanseringen av iPhone 4. Siden den gang har vi funnet skjermen på iPhone 4S – og nå på den nylanserte iPad-en. Hele tanken bak Retina-skjermen er at pikseltettheten skal være så høy at øynene våre ikke klarer å skille mellom individuelle piksler; derav navnet retina (netthinnen). Den nye iPad-en har en skjermoppløsning på hele 2048 x 1536 piksler, fordelt på 9,7 tommer. Dette skal da, ifølge Apple, ha en høy nok pikseltetthet til at øynene våre ikke kan skille mellom hver enkel piksel. For å sette det i perspektiv har siste generasjons iPad én million flere piksler enn en TV med full HD, og fire ganger høyere oppløsning enn iPad 2. Resultatet er et mye skarpere og mer detaljert skjermbilde. Men vil den ekstreme skjermoppløsningen på noen måte ha innvirkning på designere og utviklere av digitalt innhold? Definitivt.

Tatt i betraktning at Apples nettbrett utgjør en stor andel av mobil surfing, og at det allerede eksisterer mange iPad-tilpasset websider, er det med stor sannsynlighet at webutviklere og -designere vil la seg påvirke i stor grad av innføringen av den nye Retina-skjermen. Selv om tekst gjør seg godt ut på høyoppløste skjermer – grunnet vektoriserte former, som kan forstørres uten kvalitetstap – er derimot bilder en helt annen historie. Alle bilder har en forhåndsdefinert oppløsning hvor hvert bildepunkt inneholder en bestemt informasjon om fargeverdi. Vektorgrafikk, på sin side, består av matematiske formler og kurver. Ved å lese en forhåndsdefinert formel kan det ved hjelp av matematikk ganges til det uendelige uten kvalitetstap. Dette forklarer hvorfor fonter kan skaleres uten tap av kvalitet, mens bilder virker oppblåste ved oppskalering. Lavoppløselige bilder vil derfor kunne virke grøtete ved visning på den nye iPad-en sammenlignet med tidligere modeller. Vi ser dermed at den høye oppløsningen også har en negativ virkning hva gjelder bildegjengivelse. Dette gjelder i stor grad bilder på web.

Et nettbrett brukes dog til mangt mer enn bare å surfe på web. Det er for eksempel vanlig å benytte et nettbrett til å lese digitale magasiner og e-bøker, og til spill og diverse apps. Tidlige utenlandske tester av den nye iPad-en har rapportert at eksisterende «lavoppløselige» apps ikke gjør seg – logisk nok – like godt ut som Retina-kompatible apps. Den samme situasjonen opplevde vi også da iPhone 4 kom på markedet, med fire ganger høyere skjermoppløsning enn forgjengeren. I iPad-ens tilfelle er situasjonen derimot litt vanskeligere. Dette kommer av at man nærmest må benytte ekstremt høyoppløste dataskjermer for å kunne utvikle digitalt innhold til den nye Retina-skjermen. Som utvikler av iPad-apps burde man altså ha en skjerm som overstiger iPad-ens oppløsning på 2048 x 1536 piksler, som for eksempel Apples egen Thunderbolt Display. Utvikling av Retina-kompatible apps for iPad er dermed ikke tilegnet noen av dagens MacBook-modeller. Men ut fra det faktum at siste generasjons iPad har en mye høyere skjermoppløsning enn samtlige MacBook-modeller, er det da høyst sannsynlig at det forventes nye MacBook-modeller med såkalte Retina-skjermer. Når utviklingen da går sin gang og høyoppløselige skjermer blir en markedsstandard, følger det derfor med at designere må utvikle alt i en mye høyere oppløsning. Dette gjelder alt av websider, digitale magasiner, e-bøker, spill og apps generelt.

Er den nye iPad-en derfor starten på en stor utvikling innenfor digitale medier på samme måte som da Blu-ray og HD-oppløsning ble innført?

Om kommentarforfatteren


Phuong Nguyen er en 22 år gammel mediestudent på Høgskolen i Gjøvik. Ved siden av skolen jobber han med sitt eget firma, Webmeleon, som tilbyr websider til kunder. Med sitt grunnlag for design av websider, har Apples nylanserte iPad gitt ham et innsyn på hvordan fremtiden innen digitale medier kan bli.

medlem i 167 måneder
 

Herlig! Veldig spennende

Innleggav eidsvold » ons 21.03.2012 14:53

Herlig! Veldig spennende lesning med godt og reflektert språk, som er nesten uhørt for webjournalistikk i dag. Skulle gjerne ha vært lenger!

Brukerens avatar
medlem i 149 måneder
 

Re: Vil den nye iPad-en forandre utviklingen av digitale medier?

Innleggav daggad » ons 21.03.2012 15:51

At den nye iPad skal endre fremtiden på grunn av en høyoppløselig skjerm på 2048 x 1536 piksler virker noe.æhh..pompøst.. :rolls eyes:

Joda, noen utviklere må nok kjøpe seg et nytt display. Og ja lavoppløselig gamle bilder vil virke slørete..som de alltid har gjort, men det er nå vi ser sammenligningen.
Men ok, i utgangspunktet er det nådd en grense om ikke øyet klarer å skille piksler. Da er en på en måte i mål på oppløsning i forhold til størrelse (DPI).

Men fremtiden skal bringe så uendelig mye mer. iPad er fortsatt i 2D. Og den kan fortsatt bare benyttes innendørs eller i godt vær ute.
I fremtiden vil vi se en iPad som viser 3D. Brilleløst og kansje på begge sider av plata. Den vil være robust, vanntett og med de lyseste og klareste fargene dere kan tenke dere.
Tro meg, vi er ikke kommet langt...

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron