Problemet med den nye iPaden

Problemet med den nye iPaden

Innleggav Nafoni » man 19.03.2012 16:59

Problemet med den nye iPaden

Den nye iPaden vil i de kommende ukene nå ut til flere millioner spente kunder rundt om kring i hele verden. Mange av disse gleder seg spesielt til å oppleve nettbrettets nye Retina-skjerm, som byr på en oppløsning på hele 2048 x 1536, noe som tilsvarer fire ganger så mange piksler som på første- og andregenerasjons iPad.

Denne fantastiske skjermen har dessverre også en stor negativ egenskap. Dette problemet påvirker ikke bare iPad-brukere som har oppgradert, men også iPad-brukere som ikke har oppgradert samt iPhone- og iPod Touch-brukere.

Akkurat som da iPhone 4 ble lansert, har svært mange utviklere nå oppdatert applikasjonene sine til å støtte den nye iPadens skjerm, og mange flere oppdateringer ventes iløpet av de kommende månedene.

Disse oppdateringene fører til at applikasjonene tar mer plass. Å øke nedlastningsgrensen med 3G til 50MB er ikke nok til å bli kvitt dette problemet.

Det vietnamesiske nettstedet Tinhte har eksperimentert litt med størrelsen på Apple sine nylig oppdaterte iWork- og iLife-applikasjoner, og har funnet ut at applikasjonene gjennomsnittlig tar 2-3 ganger så stor plass som før.

Oversatt fra Tinhte
Applikasjonene som er utviklet av Apple har blitt oppdatert for å støtte [den nye iPadens] Retina-skjerm. For eksempel har Keynote sin størelse økt fra 115MB til 327MB, Numbers fra 109MB til 283MB, Pages fra 95MB til 269MB, og iMovie fra 70MB til 404MB.


Her ser vi at iMovie sin størrelse nesten er seksdoblet, selv om både denne og de andre applikasjonene har fått svært få nye funksjoner i de nyeste oppdateringene. Størrelsene som er oppgitt er også bare hvor mye plass som kreves for å laste ned applikasjonene; de vil være enda større etter de er installert.

På grunn av at Apple (ennå) ikke gjør det mulig å laste ned en universal applikasjon uten Retina-grafikk og kun med filene som trengs for den ene iOS-enheten applikasjonen installeres på, vil dette altså gå ut over alle som eier en eller annen iOS-enhet, enten det er snakk om en iPhone, iPod Touch eller iPad.

Problemet vil ikke påvirke iPhone- og iPod Touch-brukere i like stor grad, ettersom mange applikasjoner ikke er universale, og kun er laget for iPhone/iPod Touch.

Skal du kjøpe en ny iPad som du planlegger å installere applikasjoner på, bør du altså definitivt styre unna modeller med kun 16GB. Forhåpentligvis vil også fremtidige iOS-enheter tilby mer minne til en lavere pris enn nå.

Via The Verge
Sist endret av Nafoni den man 19.03.2012 23:15, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Gleder meg til å få min

Innleggav PeterIpodTouch » man 19.03.2012 18:28

Gleder meg til å få min nye iPad. Jeg kommer uansett til å kjøpe 64GB uten 3G :-D

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemet med den nye iPaden

Innleggav freddjoh » man 19.03.2012 19:12

Får man 8 GB iPad?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemet med den nye iPaden

Innleggav PeterIpodTouch » man 19.03.2012 19:18

@freddyjoh Niks.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemet med den nye iPaden

Innleggav freddjoh » man 19.03.2012 19:26

Det står i teksten at man skal unngå modeller med 8 eller 16 GB hvis man skal kjøpe iPad. Så jeg ble litt forundret.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemet med den nye iPaden

Innleggav Wavelength » man 19.03.2012 19:32

Må si dette er et problem Apple burde kunne fikse. Men de kommer nok ikke til å gjøre det. Er jo en måte å få folk til å kjøpe en ny iPad med større harddisk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Jeg la merke til dette da

Innleggav Titania » man 19.03.2012 19:48

Jeg la merke til dette da jeg koblet iPaden min til iTunes... Plutselig ble den grønne streken (Programmer blir markert med en grønn strek) lengere å lengere og jeg hadde ingen nye apps...! Håper Apple kan få rettet opp i dette!
medlem i 175 måneder
 

Har nå sendt inn min

Innleggav MarkusJ » man 19.03.2012 22:53

Har nå sendt inn min første Retina Display-klare app for iPad 3 og den gikk fra 46.7MB til litt over 60MB. Holdt på veldig lenge for at den skulle ta minst mulig plass, så det er et relativt greit resultat. Håper virkelig at neste generasjon har 32GB som basismodell, deretter 64 også 128.
Sist endret av MarkusJ den man 19.03.2012 22:54, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Beklager. Her var det jeg

Innleggav Nafoni » man 19.03.2012 23:15

Beklager. Her var det jeg som blandet med iPhone. Tenkte at iPad 2 skulle komme ut i 8GB-versjon etter iPad 3 sin lansering, men glemte da at den kun vil være tilgjengelig i 16GB-versjon, og ikke 8GB-versjon.

Artikkelen er oppdatert.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]