Apple lanserer ny iPad

Apple lanserer ny iPad

Innleggav admin » ons 07.03.2012 21:54

Apple lanserer iPad 3

Apple lanserte som forventet i dag iPad 3 som offisielt har fått navnet «den nye iPaden». Den nye iPaden har samme utseende som forrige modell, men insiden er radikalt forandet. iPad har nå fått Retina Display, ny quad-core GPU i en A5X-prosessor og støtte for fremtidens mobilnett - 4G LTE.

Det var ingen overraskelse at Apple i dag lanserte en ny iPad, den tredje i produktets levetid. Som forventet var også utseende på iPaden helt likt dagens, men Apple har fått plass til vesentlig mer spennende teknologi på innsiden.

Det mest spennende er åpentbar skjermen som nå er en såkalt Retina Display med en oppløsning på 2048x1536 piksler. Den nye iPaden har fire ganger så mange piksler som iPad 2 og har faktisk mer enn 3 millioner piksler på 9.7". Med høyere oppløsning kommer også støtte for full HD (1080p) videoinnhold og kameraet kan nå også ta opp i samme kvalitet.

Retina Display er vanskelig å beskrive ettersom ingen av Apples-skjermer, utenom Apples iMac 27" eller Thunderbolt Display 27", har samme oppløsning. Ingen av disse skjermene har dog samme pixeltetthet. Du har nå nemlig nesten den samme oppløsningen på en 27" stor iMac-skjerm som du har på en 9.7" iPad. Dette vil virkelig endre opplevelse av iPaden.

En slik forbedret skjerm krever også et en forbedret GPU og Apple har derfor introdusert A5X som inneholder en Quad-Core grafikkprosessor. Ifølge Apple er den fire ganger raskere enn dagens A5 GPU.

Kamera

Kameraet på den nye iPaden er også vesentlig forbedret og har nå samme opptikk som iPhone 4S. iPaden kan nå ta bilder med en oppløsning på 5 megapiksler. Kvaliteten på videoopptak er som på iPhone 4S i 1080p.

Fremtidens mobilnett


Sist, men ikke minst, har Apple også introdusert fremtidens mobilnett i den nye iPad. 4G LTE støttes i iPaden og dette vil gi teoretiske hastigheter på opptil 73mbps. Mange ganger raskere enn dagens mobilnett.

I Norge er det foreløpig Netcom som har et lansert utbygd 4G-nett, men også Telenor har bygd et relativt stort 4G-nett uten å offentlig ha lansert det. Apple nevner Telenor og Netcom som 4G-partnere i Norge, men det foreligger foreløpig ikke ytterligere detaljer rundt dette.

Selv med 4G lover Apple at den nye iPaden vil ha nøyaktig samme batterilevetid som forrige iPad-modell.

Tilgjengelighet


Den nye iPaden blir tilgjengelig i USA, England, Japan, Tyskland og Frankrike den 16. mars, mens vi her i Norge må vente en uke til og får først se iPaden 23. mars. Prisen blir den samme som iPad 2, men dagens iPad 2 blir også tilgjengelig til en lavere pris.

Du kan lese mer om iPad 3 hos Apple.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Gleder meg til 23. mars!

Innleggav eplefrik » ons 07.03.2012 21:59

Gleder meg til 23. mars! Håper telenor får fiksa 4G nettverket sitt, slik at det blir tilgjengelig for oss å bruke det.

Dere har vel ikke lyst til å ta med en iPad 32 gb 4G Sort til meg hvis dere skal utenlands?
medlem i 146 måneder
 

Eneste jeg virkelig håpet

Innleggav tg » ons 07.03.2012 22:14

Eneste jeg virkelig håpet på var et mye bedre kamera foran, siden jeg bruker facetime konstant, men neida. Vi er i 2012 og den har kamera på 0,3 megapixler...faen ta da Apple! serr....
medlem i 221 måneder
 

Ingen Gorilla glass-skjerm?

Innleggav iBoy » ons 07.03.2012 22:53

Ingen Gorilla glass-skjerm? Vi har en iPad2 som ungene allerede har knust glasset på to ganger. Skulle gjerne hatt en iPad med uknuselig glass.
medlem i 245 måneder
 

@iBoy Apple har vel alltid

Innleggav admin » ons 07.03.2012 22:56

@iBoy

Apple har vel alltid brukt Gorilla-glass på både iPhone og iPad?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iPad

Innleggav iBoy » ons 07.03.2012 22:59

Har de? Det visste jeg ikke. Jeg har sett videoer på YouTube hvor slike glass blir utsatt for det utroligste, men det er tydeligvis ikke bra nok for uforsiktige barnehender …
medlem i 245 måneder
 

Jeg ser to feil i denne

Innleggav SRD » ons 07.03.2012 23:03

Jeg ser to feil i denne artikkelen. For det første er ikke utseende likt, den nye er tykkere. For det andre finnes det mange skjermer som har samme, eller høyere oppløsning enn Ipad.
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iPad

Innleggav eisa01 » ons 07.03.2012 23:11

iBoy skrev:Har de? Det visste jeg ikke. Jeg har sett videoer på YouTube hvor slike glass blir utsatt for det utroligste, men det er tydeligvis ikke bra nok for uforsiktige barnehender …

De har vel aldri sagt direkte at de bruker Gorilla-glass, men de lister opp Corning som en leverandør: http://www.apple.com/about/job-creation/

Ellers er ikke Gorilla-glass uknuselig, det er ripesikkert. Det er to forskjellige ting.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

@SRD hvis du mener det er

Innleggav Mars » ons 07.03.2012 23:35

@SRD

hvis du mener det er feil i en artikkel kan du gjerne ta det opp direkte med forfatteren av artikkelen.

takk.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Fristet veldig å oppgradere

Innleggav Chriistoffer » tor 08.03.2012 1:48

Fristet veldig å oppgradere fra iPad 1 til den nyeste. Så da lurer jeg på hva jeg kunne fått for 1ern hvis jeg bestemmer meg for å selge denne? Kvittering, eske følger med, og den ser helt lik ut som når den kom ut av esken, altså null riper, bulker og en rask puss med en klut så ser den helt ny ut!

Pris ville dere gitt for den?
medlem i 168 måneder
 

Gjekk prisen på iPad 2 ned

Innleggav bohdi » tor 08.03.2012 2:18

Gjekk prisen på iPad 2 ned på apple store etter lanseringa?

Sjekka ikkje før lanseringa, men når eg samholdar prisar på Lefdal med apple store ser det slik ut?

Lefdal: iPad 2 16 GB Wi-Fi (sort) - 3890,-
Apple: samme - 2990,-

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Vel gorilla-glass er vel

Innleggav macsam » tor 08.03.2012 3:13

Vel gorilla-glass er vel ikke bokstavelig talt ment, so give it a rest...

En annen ting, noe jeg gleder meg til- Retina Display på Macbook Pro!!!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iPad

Innleggav Mads7 » tor 08.03.2012 9:05

Sa ikke Apple at vi kunne forhåndsbestille fra og med i går da? Går bare an å bestille iPad 2

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Apple lanserer ny iPad

Innleggav Graimer » tor 08.03.2012 9:10

Forhåndsbestillinger var for de som får 16. Vi kan sikkert bestille innen 7-8 dager
medlem i 192 måneder
 

Jeg har forhåndsbestilt for

Innleggav Cybbe » tor 08.03.2012 11:52

Jeg har forhåndsbestilt for levering neste uke (men jeg bor strengt tatt ikke i Norge).

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron