iZettle - smart betalingsløsning for iOS

iZettle - smart betalingsløsning for iOS

Innleggav admin » man 27.02.2012 16:08

iZettle - smart betalingsløsning for iOS

De siste to ukene har jeg testet iZettle, en meget smart løsning for kredittkortbetaling direkte på iPad eller iPhone. iZettle er det skandinaviske alternativet til den amerikanske suksessen Square. iZettle åpner offisielt i Norge i morgen og her er en liten gjennomgang av to uker med en kredittkortleser i lomma.

iZettle er et svensk selskap som i lengre tid har tilbudt en komplett løsning for kredittkortbetaling og iPhone og iPad via en kortleser og medfølgende applikasjon. Løsningen har kun vært tilgjengelig i Sverige, men fra og med i morgen blir iZettle tilgjengelig også i Norge, Finland og Danmark. iZettle er utviklet for privatpersoner og mindre bedrifter som ønsker å kunne tilby kredittkortbetaling direkte fra sin telefon eller iPad uten å måtte investere i dyre kortterminaler.

De siste to ukene har jeg vært med i en lukket testgruppe og har gått med en iZettle-kortleser i lomma. Kortleseren er, i motsetning til Square, en leser man kobler til Apples 30-pin dock-connector i bunnen av iPhone/iPaden. Den leser kortets chip og benytter seg ikke av magnetstripen. Kortleseren gir iZettle bort gratis og ved lansering i morgen har de 5000 stykk klare for utsendelse.

I bunnen av kortleseren putter du inn et VISA eller Mastercard-kredittkort og deretter benytter du en medfølgende applikasjon som finnes i App Store. Applikasjonen er svært godt designet og gjør hele prosessen med å trekke kortet for et beløp svært enkelt. Du oppgir enkelt og greit hvilket beløp du ønsker å trekke kortet for, deretter setter du inn kortet i kortleseren og trykker på «Pay».

iZettle iZettle

iZettle-applikasjonen sjekker da kortet over nettet og hvis det er penger på kortet vil du presenteres med signaturskjermen. Telefonen må da snus sidelengs og du må signere for kjøpet du akkurat gjennomførte. Deretter får du spørsmål om du ønsker en kvittering på kjøpet over e-post og takker du ja til dette (og oppgir din e-postadresse) vil du få tilsendt en kvittering med Google Maps-integrasjon som viser deg hvor du var når kortet ble brukt.

iZettle

Som kortbebtaler går prosessen lekende lett og virker veldig troverdig. Applikasjonen, e-postene og all kontakt man har med iZettle er svært godt designet og gjennomført.

KontooversiktSom mottaker av pengene (og eier av kortleseren og konto) har man i applikasjonen god oversikt over alle transaksjoner man har gjennomført og sine «inntekter». Hvis man benytter iZettle på en iPad, noe mange mindre butikker kanskje ønsker å gjøre, får man muligheten til å legge inn et «sortiment» i appliaskjonen og dermed enkelt kunne selge og ta betalt for varer direkte i appen.

Kortleseren er gratis, applikasjonen er gratis og iZettle sin modell er ganske enkelt å ta betalt for transaksjonene. Selskapet tar NOK 1,50 + 2.75% av transaksjonen, noe som blir litt penger hvis du har veldig mange transaksjoner. Har du derimot få transaksjoner, er dette en billig, enkel og brukervennlig måte å kunne ta betalt med kort på.

iZettle lanseres som nevnt i Norge i morgen og etter to uker er jeg overbevist. iZettle er en av de bedre applikasjonene og tjenstene jeg har testet på iPhone. Alt er smidig og fungerer sømløst. Svenskene har gjort det igjen. Dette kan bli en stor hit.

Du kan lese mer om IZettle på iZettle.com og fra og med i morgen kan du også bestille en gratis kortleser - kun 5000 er tilgjengelig i hvert land ved lanseringen i morgen. iZettle-konto lager du i applikasjonen som blir tilgjengelig i norske App Store i morgen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Regner med de 5000 første

Innleggav ketl » man 27.02.2012 16:22

Regner med de 5000 første røskes bort. hvor må man sitte å oppdatere for å bli en av de? kan man bestille fra og med midnatt eller er tidspunktet ukjent?
medlem i 184 måneder
 

«Kortleseren er gratis,

Innleggav termserv » man 27.02.2012 16:30

«Kortleseren er gratis, applikasjonen er gratis og iZettle sin modell er ganske enkelt å ta betalt for transaksjonene.»

Altså, er du en av de 5000 heldige, får du alt gratis, men utifra setningen ovenfor å forstå, er det også gratis til vanlig?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Finnes det noe tidspunkt

Innleggav Mortis360 » man 27.02.2012 16:33

Finnes det noe tidspunkt hvor de leserne blir lagt ut?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Kortleserene er gratis, men

Innleggav admin » man 27.02.2012 16:35

Kortleserene er gratis, men de har bare 5000 tilgjengelig ved den norske lanseringen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Jeg personelig er litt

Innleggav Traktor » man 27.02.2012 16:59

Jeg personelig er litt skeptisk til å putte kortet mitt inn i en kortleser koblet til noen annens mobiltelefon.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Vet dere om det kun er de

Innleggav Wound » man 27.02.2012 17:07

Vet dere om det kun er de kostnadene selskapet selv tar, eller kommer det også kostnader fra feks visa eller banken din i tillegg?
medlem i 179 måneder
 

@wound Hvis banken din tar

Innleggav admin » man 27.02.2012 17:38

@wound

Hvis banken din tar betalt for korttransaksjoner vil du måtte betale gebyr hvis du betaler på en iZettle - på lik linje med alle andre transaksjoner.

iZettle tar kun betalt av mottaker av pengene - dvs. den personen som eier iZettle-kontoen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Eg vil ha. Når åpner

Innleggav EmmernMe » man 27.02.2012 18:03

Eg vil ha. Når åpner registreringen - 00:00?
medlem i 185 måneder
 

Re: iZettle - smart betalingsløsning for iOS

Innleggav Timsern » man 27.02.2012 18:21

Hadde vært praktisk for oss lesere å få vite hvor vi evt. kan være blant de 5000 første? Er det registrering på nettsiden/appen deres og gjelder det fra kl 00.00?
medlem i 170 måneder
 

Re: iZettle - smart betalingsløsning for iOS

Innleggav HenrikWL » man 27.02.2012 18:52

Er det bare jeg som ser for meg at folk vil være alt for skeptiske til at dette skal bli noen suksess?

"Her, bare stikk kortet ditt inn i mobilen min og autoriser en transaksjon."

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Hvor mye vil kortleseren

Innleggav personen » man 27.02.2012 19:38

Hvor mye vil kortleseren koste etter at de har levert ut de 5000?
medlem i 175 måneder
 

Re: iZettle - smart betalingsløsning for iOS

Innleggav ddybing » man 27.02.2012 19:43

Tipper de gir bort kortleseren gratis uansett, men at dette er første kvote de har klar til å gi ut.(?)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iZettle - smart betalingsløsning for iOS

Innleggav Graimer » man 27.02.2012 19:56

Er dette noe alle kan ha? Selv privatpersoner? Eller må man være registrert bedrift/enkeltmannsforetak?

Det å kunne ta imot penger via visa/mc høres ut det kan være lovpålagt org.nr. eller no.
medlem i 192 måneder
 

Dette er tilgjengelig for

Innleggav EmmernMe » man 27.02.2012 20:08

Dette er tilgjengelig for alle, privatpersoner og bedrift, så vidt jeg kan se.
Selve utstyret er gratis og vil alltid være det, men de har kun 5000 enheter tilgjengelige til start i Norge.
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]