Kommer Mario til iPhone?

Kommer Mario til iPhone?

Innleggav martin0107 » fre 12.08.2011 16:00

Kommer Mario til iPhone?Det amerikanske finansnyhetsbyrået Bloomberg rapporterer at Nintendo mottar mye press fra aksjonærer og investorene om å begynne med utvikling av spill til iPhone. Nintendos aksjeverdi har de siste 6 årene sunket kraftig. Aksjeverdien er nå den laveste på 6 år, mens Apple til sammenligning nylig ble verdens mest verdifulle børsnoterte selskap Investorene vil nå at selskapet skal utvikle iPhone-spill.

Blir dette starten for Mario på iPhone?

Det er ingen tvil om at Nintendo kan lage bra spill og opp gjennom historien har selskapet gang på gang utfordret spillbransjen med innovative spillmaskiner og nye spillkonsepter. Allikevel er det mye som har forandret seg de siste årene i spillbransjen.

Da App Store ble lansert i 2008, var det et marked for lett underholdning på farta. I løpet av de senere årene, har nettbutikken derimot utviklet seg til en stor pengemaskin, både for Apple og for utviklere. Bare se på Angry Birds; et simpelt fysikkspill utgitt av den gang lille Rovio Mobile, som i dag troner øverst hva gjelder mobilspill. Videre har merkevaren vokst seg betraktelig, og er å finne til (nesten) alle tenkelige plattformer. Ellers kan man også finne Angry Birds som nøkkelring, kosedyr, T-skjorter m.m., og ryktene skal ha det til at det til og med blir å finne på kinolerettet om noen år.

Suksessen bak App Store ligger i tilgjengelighet, pris og hva man får for pengene. Det hjelper også på at man slipper å drasse med seg mange fysiske spill. Det er med andre ord mange fordeler App Store gir deg som forbruker, som andre håndholdte spillkonsoller må se langt etter. Dette har derfor påvirket salget av henholdsvis PlayStation Portable og Nintendo DS veldig sterkt.

Vi ser videre at mange selskaper satser stort på iOS-plattformen for tiden, og at konkurransen bare blir større. Store spilltitler kommer like godt til iOS som til andre konsoller, og nylig har DICE annonsert at det også kommer en iOS-versjon av Battlefield 3, så vel som til PC, PS3 og Xbox 360. I fjor kom også nyheten om at EA Mobile hadde kjøpt opp det langt mindre selskapet Chillingo, for større satsning på iOS og App Store.

En av årsakene til at investorer og aksjonærer tror at utvikling til iOS-plattformen vil heve verdien, er på grunn av kursoppgangen man ble vitne til når ryktene om et Pokemon-spill for iPhone florerte tidligere i sommer.om. Nintendo var raske til å avkrefte ryktene og aksjekursen så et tilsvarende fall.

Nå har tydligvis investorene lært av hendelsen og øker presset mot Nintendo til å utvikle spill. Desverre har Nintendos president, Saturo Iwata, uttalt at det foreløpig ikke vil utvikles til andre platformer enn Nintendos egne. Dermed kan det fortsatt bli en stund til vi ser Nintendos spill i App Store, men dette presset fra investorer og aksjonærer vil kunne resultere i at Nintendo vil tvinges til å endre standpunkt. Det samme vil kanskje det stadig fallende salget av Nintendo DS og medfølgende spill.
medlem i 186 måneder
 

Hadde lett spilt dette på

Innleggav Macpett » fre 12.08.2011 16:09

Hadde lett spilt dette på iPhone! Samme i hvilken form!

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Ligner ikke dette veldig på

Innleggav janrose » fre 12.08.2011 16:50

Ligner ikke dette veldig på diskusjonene rundt Apple før Steve Jobs kom tilbake i '97? Da var det også et press fra investorer, aksjeeiere og analytikere om at Apple enten måtte droppe Mac OS og lage maskiner for Window, eller omvendt. Slik jeg ser det, er Nintendo i samme situasjon som Apple hvor de behersker sin egen programverden på egen maskinplattform. Det beste for Mario, Nintendo og aksjonærene er kanskje å se hvordan Apple kom seg unna konkursspøkelset.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Mistenkelig store pupiller

Innleggav pushit » fre 12.08.2011 21:26

Mistenkelig store pupiller på Mario.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Jeg har ingen tro på at de

Innleggav KlodrikMcKr » fre 12.08.2011 22:38

Jeg har ingen tro på at de vil klare seg uten å endre srategi, jeg vet at Apple klarte det, men nå er ikke alle selvskaper som Apple. Hadde det ikke vært for Steve Jobs så hadde vel Apple vært konkurs i dag og ingen hadde tenkt mere over de.
Jeg er enig med mye av det du skriver janrose, de burde nok se på hva Apple gjorde men jeg tror ikke de vil lykkes særlig godt om de prøver.
Det er nok ikke mange som vil klare og føre et selvskap ut av en slik situasjon.
Jeg tror det er mange som har prøvd samme strategi som Apple men gått konkurs og så blitt glemt.
Det er ganske mange PC produsenter som døde ut på 90tallet som sikkert kunne overlevd om de hadde begynt å lage Windows PCer.

Uansett skulle jeg godt likt å se Mario på iOS utvikla fra bunn, det hadde økt mitt spillebruk til det tidoble :)
Det er ikke like gøy å spille det på gameboy simulatorer fra Cydia.
Sist endret av KlodrikMcKr den fre 12.08.2011 22:40, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

App Store har flere gode

Innleggav Brandon » fre 14.06.2013 13:35

App Store har flere gode plattformspill, Incredible Jack for eksempel - https://itunes.apple.com/no/app/incredi ... d586208591
Sist endret av Brandon den fre 14.06.2013 13:36, endret 2 ganger.
medlem i 129 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]