TEST: Første titt på WiMP for iPhone

TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav kolby » ons 07.04.2010 17:13

Wimp iPhone

Aspiro sendte forrige mandag inn den ferdige iPhone-klienten for WiMP til godkjenning til App Store. Den nye applikasjonen gir deg tilgang til hele musikkbiblioteket slik du er vant med fra WiMP, og vi har fått teste programmet.

WiMP er en musikkstreamingtjeneste som i Norge leveres av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er allerede tilgjengelig for PC, Mac, Linux og Android-baserte mobiltelefoner, og og gir brukerne ubegrenset tilgang til musikk for 99 kroner i måneden.

WiMP

Programmet har vært til godkjenning i over ei uke, og dersom Apple ikke finner noen feil burde WiMP bli tilgjengelig om ikke mange dagene.

Etter det vi erfarer er gjennomsnittlig behandlingstid hos Apple et par uker. Vi mener vi har fulgt alle retningslinjene for App Store, så vi håper at klienten dermed kan være tilgjengelig for kundene våre om ikke så lenge
sier Per Einar Dybvik, sjef for Aspiro Music.

Raske fakta om WiMP for iPhone




  • Stream millioner av låter via 3G eller WLAN

  • Spill offline album og spillelister uten tilgang til nettverk

  • Alltid oppdatert musikk fra WiMP sin store katalog

  • Få WiMP sine anbefalinger og nyheter direkte i applikasjonen

  • Hør på dine egne spillelister

  • Få tilgang til og administrer dine egne favorittartister og -album

  • Søk på artister, låter eller album



WiMP

Det er umulig å snakke om WiMP uten å nevne og sammenligne med Spotify. Så lenge Spotify er godt etablert, og gjør sine ting så bra som de gjør, skal det mye til for at WiMP skal kunne gjøre sine ting uten at man med en gang sjekker hvordan Spotify gjør det.

Mens dette programmet ble testet, har den samme versjonen vært sendt inn til Apple til godkjenning, og Spotify kom ut med en oppdatering av sitt program.

Kort sagt fungerer WiMP veldig bra på iPhone. Det er et bra program som i denne versjonen sliter mest med et par småting som alene kun er til irritasjon. Responsen er fin, og du har en enorm katalog med musikk å høre på.

Mer fokus på album enn enkeltsanger



WiMP gir deg ikke den samme friheten til å enkelt plukke ut enkeltsanger å høre på slik flere er vant med i Spotify og iTunes/iPod. Dersom man ikke velger en ferdigsatt spilleliste, er det en litt knotete jobb å ofte måtte styre rundt i appen for å velge den neste sangen man vil høre på dersom man ikke har interesse av albumet i sin helhet. Det er nemlig ikke mulig å lage egne spillelister rett i appen.

Her må man lage spillelistene på Macen eller PCen, velge en ferdiglaget eller forholde seg kun til album. Dette fokuset er kanskje mer en forretningsbeslutning enn en funksjonsbeslutning. Mye av gleden som brukere får av streamingstjenester er nettopp muligheten til å plukke ut sanger fra den enorme tilgjengelige katalogen.

Effektivt å laste ned album



Offline albums og Offline playlists fungerer så bra som man hadde håpet. Når man er i et album, er man kun ett lite tastetrykk unna å få hele albumet lagret på telefonen.

WiMP
Setter man programmet i Offline mode endres menyen nedenfor til å kun inkludere de seksjonene som fungerer

Har man flere album lagret, kan man velge å sette hele appen i Offline mode slik at den aldri bruker bruker noe trafikk. Da tar appen en rask omstart for å aktivere eller deaktivere nettopp dette, og det fungerer smertefritt.

Det en uting å ikke kunne lagre enkeltsanger, og igjen er det her fokus på fullstendige album. Under innstillinger er det mulig å stille inn om det skal være mulig å lagre musikken lokalt når man ikke er koblet til via EDGE eller 3G. Har man ikke et abonnement med stor eller fri bruk er dette en velkommen funksjon. Nedlastingen av album skjer pent og pyntelig i bakgrunnen mens man fint kan høre på sangene samtidig.

Istedenfor muligheten til å lage egne spillelister, har WiMP en funksjon som lar deg markere favoritter i form av en stjerne ved siden av albumet. Listen over dine favoritter er lett tilgjengelig med en egen knapp i bunnmenyen. Dette fungerer bra, helt til man går ut av programmet. Hver eneste gang vi avsluttet programmet og gikk inn igjen, var alle favorittene borte. Dette regner vi med at fikses i første oppdatering.

Søk er viktig i enorme kataloger



Søk er litt tungvint organisert ved at man må scrolle nedover for å finne resultatene for artist, album, sang og så videre. Et eksempel er hvis du er ute etter sangen «Dum Dum Boys» av Iggy Pop, så må du scrolle deg forbi alle treffene på gruppen «DumDum Boys» i tillegg til alle albumene før du kommer ned til Tracks. Kom over dette problemet noen ganger om dagen, og du blir fort lei.

WiMP

Noen vil kanskje like hvordan WiMP fortsetter på samme sangen du var på hvis du gikk ut av programmet mens den spilte en sang, andre vil muligens irritere seg veldig over det. Dette er absolutt en funksjon som burde være et valg, eventuelt ikke i det hele tatt. Det holder at programmet åpner med sangen på skjermen, den trenger ikke begynne å spille den automatisk.

Tanken er selvfølgelig god. En av begrensningene som tredjeparts programmer på iPhone på forholde seg til er at de ikke kan kjøres i bakgrunnen. Hører du på en sang i WiMP og får en telefon, mail eller SMS, må du ut av appen. iPod-programmet har den fordelen at den kan pause seg selv, og så fortsette med en gang du er ferdig med telefonsamtalen. Løsningen som WiMP har valgt for å simulere denne funksjonen, kan som sagt være et irritasjonsmoment i de tilfellene du går inn i appen etter å ha lukket den.

Kronglete navigasjon



Navigasjon i WiMP kan være vanskelig til tider. Hvis man velger et album å høre på via for eksempel Featured-seksjonen, for så å søke etter andre artister mens man hører på nettopp dette albumet, må man trykke seg tilbake til Featured-seksjonen for å kunne se mer av albumet eller artisten man hører på. Det føles med andre ord ut som at de forskjellige seksjonene i appen ikke henger godt nok sammen. Slikt er vanskelig å beskrive med ord, og oppdages kun når man bruker et produkt aktivt nok.

WiMP

For å illustrere frustrasjonen rundt dette: Hvis du hører på «The Strokes», og WiMP skulle uheldigvis krasje, vil den sangen du hørte på starte automatisk når du starter programmet igjen – på nytt – og fra skjermbildet du kommer til er det ingen måte for deg å finne mer om albumet eller «The Strokes». Da må du enten søke etter gruppen på nytt, eller finne dem fra spillelister eller Featured. Det selv om du allerede er i sangen.

Hvor er killer-funksjonene?



WiMP på Mac og PC har enkelte funksjoner som skiller den ut fra andre streamingtjenester. Artist- og albuminformasjon, scrobbling via Last.fm, anmeldelser og annet redaksjonelt innhold har vært noen av de avgjørende faktorene for å velge WiMP fremfor for eksempel Spotify. iPhone-versjonen av WiMP mangler desverre mye av dette.

Er du allerede en WiMP-bruker er dette et program du absolutt bør ha på din iPhone. Men har du i dag Spotify, så tilbyr ikke den første versjonen av WiMP deg noe mer enn litt større utvalg av norsk musikk.

Nå gjenstår det bare å se om programmet blir godkjent, eller om de får muligheten til å finpusse litt mer før den første versjonen når ut til brukerne. Vi ser fram til å se WiMP utvikle seg til å bli en god tjeneste også på iPhone-plattformen.

Er det noe mer dere vil vi skal skrive om? Legg igjen en kommentar og vi svarer enten der eller skriver mer i artikkelen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Holder meg til Spotify jeg,

Innleggav insimy » ons 07.04.2010 19:33

Holder meg til Spotify jeg, dette imponerte ikke akkurat...

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Logoen var syyyyyykt lik

Innleggav leifers96 » ons 07.04.2010 19:52

Logoen var syyyyyykt lik Google Wave sin logo !! Burde ikke være lov, etter min mening...

Mvh, Leif-Erik :)
medlem i 174 måneder
 

Helt enig, leifers96

Innleggav insimy » ons 07.04.2010 21:11

Helt enig, leifers96

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Endelig! Herlig.

Innleggav Doffy » tor 08.04.2010 0:24

Endelig! Herlig.
medlem i 187 måneder
 

Bortsett fra at WiMP har

Innleggav foffster » tor 08.04.2010 1:14

Bortsett fra at WiMP har eksistert lenger med samme logo enn Google Wave?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

"Navigasjon i WiMP kan være

Innleggav Andreas S. Frølich » tor 08.04.2010 9:34

"Navigasjon i WiMP kan være vanskelig til tider."

"Søk er litt tungvint organisert ved at man må scrolle nedover for å finne resultatene for artist, album, sang og så videre."

"Det en uting å ikke kunne lagre enkeltsanger, og igjen er det her fokus på fullstendige album."

"WiMP gir deg ikke den samme friheten til å enkelt plukke ut enkeltsanger å høre på slik flere er vant med i Spotify og iTunes/iPod."

OOOObjection. Overruled. Move to dismiss? THWACK! I rest my case.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Etter å ha brukt Spotify i

Innleggav iscariot » tor 08.04.2010 9:40

Etter å ha brukt Spotify i lang tid, testet jeg Wimp en måned. Jeg må si at jeg liker Wimp veldig mye bedre enn Spotify. Bare en sånn enkel ting som at man kan lage en liste over favorittartister. Burde vært i Spotify fra dag en.
Å lage en playlist med alle låtene til en artist er ikke det samme. Den vil ikke oppdatere seg når det kommer et nytt album.
Spotify er som artikkelen sier veldig rettet mot enkeltlåter, og ikke mot artister og album. Wimp er helt klart en bedre løsning for de som er interessert i musikk, ikke bare hitlåter.
medlem i 194 måneder
 

HELT UTROLIG LESING!!!

Innleggav FireFox » tor 08.04.2010 11:52

HELT UTROLIG LESING!!!

Mindre objektiv artikkel har eg ikke lest på enda så lenge....til og med til Norsk standard å regne!!
Quote:
"Så lenge Spotify er godt etablert, og gjør sine ting så bra som de gjør, skal det mye til for at WiMP skal kunne gjøre sine ting uten at man med en gang sjekker hvordan Spotify gjør det".

Vil bare si dette...
Jeg fikk ved en tilfeldighet tilgang til Wimp helt i starten da den kom i AdobeAir (for testing, noen år tilbake). Hadde brukt Sportify en del, men byttet med en gang...slettet Sportify og tilhørende konto, og har aldri sett meg tilbake!!!
Wimp slå det meste.
...men selv om jeg har skjønt det(!) og kjører Mac, så er det mange sauer der ute som fremdeles kjører Windows... ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

PS...WIPM hadde denne logoen

Innleggav FireFox » tor 08.04.2010 11:52

PS...WIPM hadde denne logoen lenge før Google Wave kom!!!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

@FireFox Var det sarkasme

Innleggav kolby » tor 08.04.2010 12:02

@FireFox

Var det sarkasme angående objektivitet? Det er litt vanskelig å forstå med så mange utropstegn. Denne testen tar for seg WiMP for iPhone, og ikke PC og Mac. Hvordan de forskjellige tjeneste er på andre plattformen er ikke så avgjørende for hvor bra iPhone-versjonene er. Vi skrev en test av WiMP for Mac for et år siden.

Men som jeg konkluderer med er det avgjørende for hva du kommer til å velge. Er du fornøyd med WiMP ellers, vil du ikke bli såpass skuffet over iPhone-versjonen at du vurderer å bytte til Spotify. Både WiMP og Spotify er veldig bra på iPhone. Derfor er ingen av programmene noen avgjørende faktor for hva du skal velge.

Likevel holder jeg en knapp på Spotify da jeg føler de har mer forståelse for hvordan programmer burde være på iPhone. I tillegg kommer jeg aldri til å røre WiMP på Mac nettopp på grunn av den forferdelige plattformen Adobe Air er.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav FireFox » tor 08.04.2010 12:15

Jeg reagerer på måten du skriver settningene...veldig førende. Noe som er mere og mere vanlig i media-norge.
Når det er sagt vil jeg legge meg helt flat... Vet jeg ikke hvorfor, men jeg har nok tenkt (snudd tankene) mere på Wimp / Sportify på pc, og ikke iPhone.

For meg er Sportify blitt som Windows på Pc(!).

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Det er litt vanskelig å

Innleggav kolby » tor 08.04.2010 12:20

Det er litt vanskelig å skrive en test uten å være litt ledende. En test uten meninger og konklusjoner er litt kjedelig. Hva man selv mener får man finne ut av selv, basert på egne erfaringer eller hva andre skriver.

Angående logoen, så kom Google Wave i mai 2009, og WiMP fikk sin nye logo rundt desember i 2009 hvis jeg ikke tar helt feil.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Støtter meg til brukeren

Innleggav Mishkin » tor 08.04.2010 20:45

Støtter meg til brukeren "Firefox" her angående Kolbys skrivestil.

Ofte så leder det til mild hoderysten å lese artikler her på ipod/mac1 nettverket, og svært svært ofte er disse signert Kolby.

Det er kjempefint at denne karen med kallenavn Kolby tar seg tid til å skrive artikler, og jeg ser at han gjør seg stor flid med det han gjør. Det er herlig å se at en ekte entusiasme for Apple ligger bak. Likevel, det er noe nedverdigende og useriøst bak det å alltid se den "ledende" måten Kolby skriver på, og hans så og si urokkelige støtte for Apple i alt han kommenterer eller skriver om.

Helt ærlig blir jeg litt kvalm, og jeg tror flere reagerer på dette. Litt som en fan-boy som under en kappe av seriøsitet prøver litt for hardt å vri alt til å bli en slags tildyrkelse av Apple.

Ser man tilbake i historikken på hva Kolby har skrevet, så vil man oppdage at det alltid, er for å forsvare Apples synspunkt.

Det hele er egentlig ganske trist, for Kolby er slik en flink fyr til å skrive, han har gode poenger og gode observasjoner, det blir bare en slags unødvendig sur ettersmak av lesningen fordi man må ta alt med en klype salt, og selv gjøre en mer "balansert" vurdering.

Er det ikke fantastisk nok å følge Apple på en objektiv måte? Er man redd for at noen skal si noe negativt om apple? Etter min mening blir ting mer genuint og verdifullt når man kan se ting for hva det egentlig er, og ikke forsvarer det for enhver pris.

Er sikker på at flere har lagt merke til Kolbys stil, og jeg håper at han ikke slutter å skrive her, fordi han har tydelig engasjement og talent, og et oppmerksomt blikk for ting av betydning, håper Kolby kan bruke disse talentene på en måte som ikke gjør denne siden til å være noe mindre enn den fortjener å være for mac fans.

:)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

@Mishkin Jeg kommer til å

Innleggav kolby » tor 08.04.2010 22:13

@Mishkin

Jeg kommer til å fortsette å skrive meninger, synspunkter og observasjoner enten du liker det eller ikke. Skal vi kjøre tester som kun ramser opp funksjoner kan vi like gjerne kun legge ut pressemeldingene fra selskapene, eller du kan lese programbeskrivelsene på iTunes.

Jeg vet ikke helt hva denne testen om WiMP har med Apple å gjøre, men er det noe du savner kan du gjerne si ifra, så skal jeg få svart på det.

Denne personen som kaller seg Kolby er Magnus Kolstad, og du finner meg blant annet på http://twitter.com/mrkolby

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]