Prising av design- og utviklingstjenester?

Prising av design- og utviklingstjenester?

Innleggav Zolrath » søn 06.04.2008 15:36

Hei

Jeg lurte på om noen her som leverer grafiske tjenester kan si litt om hvordan de priser seg? Jeg driver et enkeltpersonforetak på si, og holder nå på med et oppdrag som er logodesign, web og visittkort for en bedrift. Jeg har valgt å tilby en fast pris, og den blir nok å ende på nærmere 10K. Er det vanlig å operere med priser eks. mva. før man er momspliktig?

Noen vil sikkert mene at jeg priser meg høyt, men en god logo og en bra webside er gull verdt når man skal markedsføre seg :)

Takker for svar!
medlem i 214 måneder
 

Re: Prising av design- og utviklingstjenester?

Innleggav OleUtne » søn 06.04.2008 15:57

10k for logodesign, web og visittkort... Da har du vært veldig snill, eller så gjør en mindre bra jobb.

Litt om generell timelønn:
  • Ufaglært starter på 85 kr, men det er mer vanlig å ta 100 - 120 kr for en ufaglært grafiker (kommer ann på hvor god du er).
  • Trykkeri med førtrykksavdeling koster vel kunden sånn typisk 400 - 500 kr pr. time.
    Mange av grafikerne jeg kjenner som driver enmannsforetak på si opererer med samme pris som dette.
  • Reklamebyrå koster kunden rundt 800 - 1000 kr pr time som de fakturerer (det er vel vanlig å fakturere rundt 2/3 av timene tror jeg).
Dette er prisene jeg har intrykk av at folk opererer med i hvert fall.

Selv er jeg skoleelev, og når jeg får et betalt oppdrag, synes jeg det er greit å ta utgangspunkt i hva det ville kostet å få arbeidet utført av profesjonelle, også priser jeg meg litt under det.
Sist endret av OleUtne den søn 06.04.2008 16:01, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Prising av design- og utviklingstjenester?

Innleggav ralex » søn 06.04.2008 15:59

Du har ikke lov til å operere med moms når du ikke er momspliktig. Da må du oppgi pris, ferdig med det. Normalt legger du deg under andre tilsvarende moms, siden bedriften ikke får fradrag for moms.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Prising av design- og utviklingstjenester?

Innleggav erikjostar » fre 23.05.2008 12:35

Hei hei,
Du kan jo opprett et tema i forum ang ny etablering. Da er det sikkert mange som har lyst til å dele litt erfaring. Ei vennine av meg priser på hver sider og hver link/knappen. Man må også prise på forskjellige om det er web html, eller flash. Ellers layout design er sikkert timebasis. Når det gjelder trykkerier kan du google litt, men det er veldig få som gi ut pris på nettet, f.eks print24.no og optimalprint.no Det er jo viktig at man kan kalkulere avgiftene da.
medlem i 191 måneder
 


Returner til Stillinger og tjenester



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]