Core drop

Core drop

Innleggav Nicon » lør 29.03.2008 19:48

Hei.

Har kjøpt meg en MBA, og er egentlig ganske fornøyd, MEN:
Når jeg prøver å kjøre Skype med videosamtale, så dropper den ene kjernen ut,
noe som fører til at Skype får en uventet avsluttning.
En kjerne kutter også når det avspilles youtube-filmer i fullskjermmodus.

Er dette god nok grunn til å returnere maskinen, evt hva skal jeg bruke som begrunnelse?
Maskinen er kjøpt hos Pippin Kristiansand.

Takk for tilbakemelding.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav iTouch » lør 29.03.2008 20:17

"Så dropper den ene kjernen ut.."? Hva menes med det..?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » lør 29.03.2008 22:44

Det jeg mener er følgende:
Under "stor" belastning, f.eks. fullscreen youtube, så drar begge kjerne seg opp til 100% load.
Når kjerne 2 treffer 100% så kutter den ut, dvs 0%. Dette sees i Aktivitetsmonitor.

Ser at det er flere andre som har samme problem, men jeg er usikker på om det er god nok grunn til å retunere maskinen.
Basic er jo at de skal tåle 100% load uten å "droppe" / slå seg av. Når jeg da kjører litt tyngre applikasjoner, og trenger 2 kjerner, så vil jeg bare få brukt 1. Er jo ved heavy load man trenger 2!

Kunne jo nesten bare kjøpt en maskin til 3999,- på elkjøp....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » tir 01.04.2008 21:33

Her er det jeg mener.
Dette skjer når maskinen kjøres hardt:
(I dette tilfellet var det Corripio som skulle hente Album Art til ca 1000 sanger...)

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Mr Mac » tir 01.04.2008 21:51

Det er god nok grunn til å kreve at selger repparerer den. Forbrukerkjøpsloven sier at du ikke skal ha en vare med "vesentlige feil eller mangler", og en kjerne som dumper når den blir belastet er i aller høyeste grad en mangel, dersom dette ikke er forårsaket av noe du har gjort e.l. :-P

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Hansii » tor 03.04.2008 11:19

Det virker som dette problemet gjelder de fleste MBA, så det spørs om det hjelper å få en ny. Men du kan legge inn CoolBook, et program som bytter ut CPU "driverne", da får du også mulighet til å sette ned spenningen til CPU. Fungerte supert for meg, får aldri core drop lengre. Se her for mer info om CoolBook http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=460146
medlem i 200 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » tor 03.04.2008 13:37

Synes det er helt håpløst at man må innstallere et 3.partprogram for at kjernen skal fungere.

Men, er dette en softwarefix eller må jeg bytte maskinen?
Ser på Macinsider.com sitt forum at problemene gjaldt de første produksjonsukene. Min er produsert i uke 7.
Noen som har en litt nyere MPA som kan sjekke om de får core drop?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Hansii » tor 03.04.2008 15:34

Min er fra uke 9 og jeg hadde fortsatt core drop, fram til jeg la inn CoolBook. Ikke bare må man legge inn et 3.parts program, det koster penger også, er bare 10$, men uansett ganske surt. Men hvis man følger det de sier i tråden jeg linket til hos macrumors fungerer det utrolig bra, i hvertfall for meg.
medlem i 200 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav JaHa » lør 19.04.2008 18:50

Jeg hadde core drop før jeg la inn siste firmware oppgraderingen. Etter denne oppgraderingen har jeg ikke klart å fremprovosere core drop.

Jarle
medlem i 220 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » lør 03.05.2008 15:59

Etter å ha lagt inn EFI-oppdateringen trodde jeg problemene var borte. Har ikke klart å fremprovosere noen core drop ved f.eks. youtube.
Synes dog at maskinen puster og peser som et slitent damplokomotiv.

Kjørte derfor en CPUTest.
Dette ble gjort ved å benytte programmet som heter CPUTest.
(http://www.coolbook.se/CPUTest.html)

Når jeg kommer til test 25 dropper den ene kjernen ut, altså vises som sort i aktivitetsmonitoren.

Dagens spørsmål blir da:
Hvordan oppfører deres maskin seg?
Er det normalt at den ene kjernen "skrur" seg av når maskinen blir belastet 100%?
Vet at Santa Rosa har en funksjon som skal forhindre overopphetelse, men maskinen bør jo tåle 100% belastning, iallefall i korte perioder!


Takker for svar.

(Legger ved bilder som viser core shutdown. Legger også ved bilder av iStat, som viser egentlig en helt ok temperatur)

Bilde
Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Kaffri » fre 09.05.2008 22:35

Hvordan vet dere når maskinen er produsert? Ser at noen viser til uke 7 og uke 9.
medlem i 198 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » fre 09.05.2008 23:19

@Kaffri:
Dette finner du
A: Under maskinen der serienummer står
B: "Om denne maskinen" --> "Mer info" --> Serienummer

Serienummer: W8807XXXXXX

Dette er da mitt serienummer, noe redigert, hvor 07 indikerer produksjonsuke.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav dk » lør 10.05.2008 0:05

noen av dere som har vært i kontakt med apple med dette problemet? hva sier de? nekter å vedkjenne at dette er et problem, og mener at det er "within specifications"? ...det melder i hvertfall de på macrumors-forumet om at de har fått til svar. ganske håpløst.. "men jeg får jo ikke jobbet med word og excel uten at maskinen fryser i 10 sekunder hvert 10 sekund!" "dette er within specifications.."
medlem i 216 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav Nicon » lør 10.05.2008 16:59

Har ikke, enda, vært i kontakt med Apple.

Skal ned i butikken der maskinen ble kjøpt nå snart, og kommer da til å forlange reprasjon/bytte av hovedkort.
Core drop kan også ha sammenheng med for mye kjøpepasta.

Dette er ikke innenfor spesifikasjonene, og dersom problmet legges frem saklig og grundig, skal det ikke være noen problemer.

Meld inn hvis noen andre har tatt kontakt med Apple.
Tenker da på reaksjon fra service avdelingen...

Lykke til folkens :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Core drop

Innleggav k2 » lør 10.05.2008 17:19

Bra jeg så denne tråden, jeg skulle nemlig bestilla MBA i dag! Nå blir det, selvfølglig ikke noe salg til meg.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]