På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav zizou » tor 09.01.2014 18:23

Hei dere

Jeg har nylig oppgradert til iPhone 5S og trenger i den forbindelse en ny mobilholder til bilen min. Jeg har enkelte krav til holderen og jeg sliter med å finne en som oppfyller alle og håper noen her vet om en som kan passe. :)

Krav:

1. Holderen må kunne vendes horisontalt

2. Det må være en aktiv holder - det vil si at ladepluggen (lightning) er integrert i løsningen

3. Laderen til holderen må kunne plugges i sigarettenneren på bilen (12V)

4. Man må på relativt enkelt vis kunne plassere iPhonen i holderen med én hånd (dette høres sikkert trafikkfarlig ut, og det er sjeldent jeg har behov for dette, likefullt er det klønete å alltid måtte bruke to hender for å feste den (om jeg f.eks. har glemt å feste den og har den i lomma mens jeg kjører rett frem på bar vei med lite trafikk er det greit å kunne fiske den opp og feste den med én hånd mens man hele tiden har øynene på veien))

5. Holderen må ha tilkobling for jack/aux - jeg har en jack-kabel som kommer ut fra ved siden av hanskerommet som er koblet til bilens stereo, det hadde vært utrolig praktisk at den kan stå i holderen fast slik at jeg ikke trenger å koble den i høretelefoninngangen på iPhonen hver eneste gang. Tanken med dette er også at lydkvaliteten fra GPS-appen jeg bruker og fra Spotify etc. blir bedre på bilens høytaler siden lyden strømmer gjennom ladepluggen som i en docking

6. Holderen må kunne monteres på dashbordet, så det må være en nokså god sugekopp som følger med

Jeg har ikke behov for FM-sender eller en rekke kabler og tilbehør, jeg er kun ute etter en holder hvor det følger med lader for sigarettenner som oppfyller kravene over. Jeg kan selvfølgelig kjøpe en original lader for sigarettenner om det finnes en holder som oppfyller kravene hvor det ikke følger med en slik lader.

Finnes det en holder som oppfyller alt dette? Jeg er evig takknemlig for all hjelp! :)
medlem i 171 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav Macini » tor 09.01.2014 18:58

Se på holderen til TomTom den koster litt men har akkurat det du spør etter

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav zizou » tor 09.01.2014 19:04

Er det denne du tenker på? http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/annet-mobiltilbehor/TTHFCMICROIP5/tomtom-handsfree-bilsett-til-iphone-5s

I så fall er jeg ganske sikker på at den ikke har noe AUX-inn, altså må jeg koble AUX-kabelen i iPhonens høretelefoninngang..

Det jeg har i dag er faktisk den forrige versjonen til TomTom, og jeg var godt fornøyd med den, og spesielt GPS-appen deres, men den passer ikke til lightning og den hadde dessuten ingen AUX-inn.

Edit: Den nyeste TomTom-holderen ser dessuten ut til å ha ladekabelen løs, slik at man må plugge inn den selv etter å ha montert telefonen i holderen, en trasig løsning spør du meg.
medlem i 171 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav Macini » tor 09.01.2014 19:10

Det var den jeg tenkte på, men overså at du skulle ha AUX

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav meridian1979 » tor 09.01.2014 20:43

Jeg hadde 3.5 mm minijack på min Tomtom-holder til iPhone 4, har de virkelig gått bort fra det?
medlem i 176 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav zizou » fre 10.01.2014 10:49

meridian1979 skrev:Jeg hadde 3.5 mm minijack på min Tomtom-holder til iPhone 4, har de virkelig gått bort fra det?


Hvilken holder var det? Var det denne?

Bilde

Den var det jeg hadde til min forrige iPhone, den hadde ikke minijack.

Her er den nyeste til TomTom som passer til lightning som heller ikke har det:

Bilde
medlem i 171 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav petrus764 » fre 10.01.2014 11:07

zizou skrev:5. Holderen må ha tilkobling for jack/aux - jeg har en jack-kabel som kommer ut fra ved siden av hanskerommet som er koblet til bilens stereo, det hadde vært utrolig praktisk at den kan stå i holderen fast slik at jeg ikke trenger å koble den i høretelefoninngangen på iPhonen hver eneste gang. Tanken med dette er også at lydkvaliteten fra GPS-appen jeg bruker og fra Spotify etc. blir bedre på bilens høytaler siden lyden strømmer gjennom ladepluggen som i en docking


1. Lightning støtter ikke analog lyd ut, kun digital. Grunnen til at lightning til 30-pins-adapteret (ipod connection) er så stort er fordi det inneholder en DAC som konverterer lyden til analog. Du kan dermed ikke kjøre aux via lightning-pluggen.

2. Lydkvaliteten blir ikke bedre.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav zizou » fre 10.01.2014 13:06

petrus764 skrev:
zizou skrev:5. Holderen må ha tilkobling for jack/aux - jeg har en jack-kabel som kommer ut fra ved siden av hanskerommet som er koblet til bilens stereo, det hadde vært utrolig praktisk at den kan stå i holderen fast slik at jeg ikke trenger å koble den i høretelefoninngangen på iPhonen hver eneste gang. Tanken med dette er også at lydkvaliteten fra GPS-appen jeg bruker og fra Spotify etc. blir bedre på bilens høytaler siden lyden strømmer gjennom ladepluggen som i en docking


1. Lightning støtter ikke analog lyd ut, kun digital. Grunnen til at lightning til 30-pins-adapteret (ipod connection) er så stort er fordi det inneholder en DAC som konverterer lyden til analog. Du kan dermed ikke kjøre aux via lightning-pluggen.

2. Lydkvaliteten blir ikke bedre.


Ah, dette må være nytt med lightning, eller? Jeg er ganske sikker på at lyden var bedre om man brukte bunnkontakten før lightning enn aux.

Men da er det altså ikke noe hensikt i at selve holderen har inngang for jack. Da kan det se ut som eneste mulighet er at manuelt må koble til jack-kabelen selv, etter å ha montert iPhonen i holderen.. Det er litt tungvint og det blir to prosesser hver eneste gang. Det eneste alternativet jeg ser som kan være bedre da er en aktiv holder som ikke bare har lightning-kontakt som stikker opp, men også en jack (enten at man fester sin jack-kabel i holderen, eller kobler bilens jack-kabel i rett inn i holderen på baksiden etc og så har holderen en ny jack-kontakt som stikker opp ved siden av lightning-pluggen), men etter å ha googla i dagesvis tror jeg ikke noe sånt finnes.

Vel, om noen vet om en løsning hvor man kan trykke iPhonen rett i en holder og få både strøm og aux så gi meg en lyd, jeg skal søke videre til jeg finner en løsning som fungerer.

Takk for all hjelp så langt!


Edit: Nå vurderte jeg faktisk å kjøpe en ny bilstereo bare for å kunne koble iPhone fra holderen med én kabel til stereoen, og slippe å ha en egen aux-kabel og kabel til sigarettenneren. Altså:

Holder: Aktiv med lightning-plugg
Inn til holderen: Lightning til 30-pin med DAC (kablet)
30-pin til USB (den gamle ladekabelen)-> stereo

Da skal vel telefonen både ta lading og man får audio til stereoen?

Bare så synd denne løsningen vil koste meg over 3000,- ..
medlem i 171 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav Haug » fre 10.01.2014 14:46

Kan du kjøpe stereo med blåtann?
Da burde du slippe kabel;)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav zizou » fre 10.01.2014 15:03

Haug skrev:Kan du kjøpe stereo med blåtann?
Da burde du slippe kabel;)

Jeg har aldri prøvd det, men såvidt jeg har skjønt vil det gi merkbart dårligere lydkvalitet enn ved bruk av kabel?
medlem i 171 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav petrus764 » fre 10.01.2014 15:41

Nei, det vil det ikke. Bluetooth med A2DP og aux hører du ikke forskjell på, aux er jo analogt så du har allerede en konvertering av lyden der (og dermed et kvalitetstap). Det er bare å ta med telefonen sin inn på en bilstereosjappe og spørre om du får teste forskjellen mellom bluetooth og aux, du kommer neppe til å høre noe. Fordelen med bluetooth er jo at du kan styre mobilen fra stereoen, skifte sang, få artist- og sanginfo, handsfree etc. og at hele greia er trådløst.

Å bruke en aux-kabel i headphone-jacken eller lightning - 30pin gir akkurat samme kvalitet, du får uansett en konvertering fra digital til analog, forskjellen er bare om den skjer i telefonen eller i adapteret.

Apple fjernet analog lyd ut i lightning-pluggen da de gikk over til den, det stemmer. 30-pins-connectoren støttet iPod-ut som en del 3. parts enheter benyttet for å få med låtinfo, skifte sang etc.

Merk at iPod-ut er fjernet fra lightning, så selv med 30-pins-adapter kan du ikke styre enheten eller hente ut sanginfo, du får bare lyd.

I tillegg snakker du om å ta usb-strøm fra bilstereoen nå, ikke fra 12v. Hvis bilstereoen du finner i heletatt klarer å gi nok strøm til å lade iphonen så er det bare såvidt, og da sikkert med skjermen av. Med f.eks. GPS kjørende aktivt og skjermen på går det mye strøm og du bør ha den koblet på 12v for at den skal lade.

Med andre ord, vil du ha det enkelt og billig så bruker du aux-kabel. Vil du ha det skikkelig, automatisert og pent bruker du bluetooth.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav meridian1979 » fre 10.01.2014 18:21

zizou skrev:
meridian1979 skrev:Jeg hadde 3.5 mm minijack på min Tomtom-holder til iPhone 4, har de virkelig gått bort fra det?


Hvilken holder var det? Var det denne?

Bilde

Den var det jeg hadde til min forrige iPhone, den hadde ikke minijack.

Her er den nyeste til TomTom som passer til lightning som heller ikke har det:

Bilde



Denne hadde jeg. Den første versjonen Tomtom-holder til iPhone 3GS og iPhone 4 (med adapter).

http://www.mobilefun.co.uk/tomtom-car-k ... p20358.htm
medlem i 176 måneder
 

Re: På jakt etter iPhone 5S bilholder som oppfyller mange krav

Innleggav Soft » fre 10.01.2014 21:53


Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 



Returner til iPhone ekstrautstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]