Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » tor 24.07.2008 0:05

Siste nytt:
Ser ut til at guiden ikke lenger fungerer dessverre. Microsoft har tettet igjen det hullet med videresending, så det ikke lenger er mulig å videresende til valgfritt domene etter å ha satt opp mobilvideresending. Deler av guiden kan dog fortsatt brukes.
Hvis andre har opplevd det samme, eller det fortsatt fungerer for noen, så si ifra!


--------------------------------------------------------

For å få mail direkte inn på iPhone eller iPod Touch kreves det at kontoen støtter enten POP3, IMAP eller Exchange, hvilket ikke er tilfelle for Hotmail. Er du en av de som fortsatt sitter med en Hotmail-konto og gjerne vil ha tilgang til mailen din via iPhone, så les videre. Ved å følge denne guiden vil du ende opp med følgende:
  • Tilgang til all mailen din, både fremtidig og tidligere mottat mail, rett til din iPhone og alle andre enheter som støtter POP3/IMAP.
  • Du trenger ikke å opplyse noen om at du har fått ny e-post-adresse
  • Du slipper å bruke Hotmail lenger
  • Ingen tredjeparts-verktøy er nødvendig
  • Du trenger ikke Hotmail Plus (så alt er mao. gratis)
Overføring av eksisterende mail krever dog at du har tilgang til en Windows-maskin. Hvis noen har noen workarounds her, så ikke nøl med å si ifra.

Grunnen til at denne guiden trengs, er at det ikke er den letteste sak i verden å bytte fra en Hotmail-konto man har brukt de siste ti årene. Man har mange kontakter som fortsatt bruker adressen, og Microsoft har gjort det særdeles vanskelig å bytte til andre tjenester utenfor Live-universet. POP3-støtte og videresending er for eksempel betalingstjenester (!) med Hotmail.
  • Som standard kan du ikke videresende mail til adresser utenfor Microsoft-universet uten å ha en Hotmail Plus-konto (som koster penger). Dette løses lett ved å sette opp mobilvarsler i Hotmail (ja, faktisk). Logg deg inn på Hotmail, trykk "Alternativer" og deretter "Mobilvarsler for nye meldinger". Legg inn ditt telefonnummer og skriv inn bekreftelseskoden du får på SMS. Pass på å velge at du ikke vil motta meldinger for ny e-post eller noe annet, men du må fullføre oppsettet for at videresendingen skal virke. Etter at oppsettet er ferdig kan du teste ved å sende en mail til deg selv, hvis du da får en SMS må du gå inn på nytt (på samme sted) og velge bort at du ikke vil ha SMS én gang til.
  • Nå kan du gå tilbake til Alternativer. Trykk på "Videresending til en annen e-post-adresse". Her var det tidligere kun mulig å sende til adresser som sluttet på hotmail.com/msn.com, men nå har du mulighet til å videresende til hva du vil. Her legger du inn din nye e-post-adresse. Hvis du ikke har en adresse med støtte for IMAP fra før, vil jeg anbefale deg å åpne en GMail-konto herfra. Legg inn e-post-adressen din, så vil all ny e-post bli videresendt til den nye adressen din.
  • For å øverføre eksisterende mail, trenger du tilgang til Windows. Start opp i Windows og last ned programmet Windows Live Mail. Har legger du inn Hotmail-kontoen din og IMAP-detaljene til din nye adresse. Hvis det er en GMail-konto finner du detaljene her, hvis ikke må du sjekke opp med leverandøren av tjenesten. Når dette er gjort kan du flytte eller kopiere (hold nede ctrl) alle meldingene fra innboksen på Hotmail til den nye adressen. Dette kan ta litt tid.
    Du kan også kopiere over sendte meldinger, utkast eller andre ting du måtte finne interessant.
  • Når dette er gjort kan du teste at det fungerer ved å sende en mail til den gamle Hotmail-adressen din. Dersom alt fungerer skal den kort tid etter dumpe ned på den nye e-post-adressen din som du deretter kan legge inn på iPhone/iPod Touch.
  • Microsoft sperrer Hotmail-adressen din dersom du ikke logger inn i løpet av tre måneder, så hvis du vil at videresendingen skal vare, må du passe på å logge deg inn på kontoen innemellom.
Håper dette er til hjelp for noen der ute. Dersom dere støter på problemer, så ikke nøl med å spørre, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan :)
Sist endret av jervi den tor 24.07.2008 0:31, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav nordland70 » tor 24.07.2008 0:27

Genialt! Det funket! Har ventet på en slik gratisløsning for videresending av Hotmails..
Takker!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav NeonzZ » tor 24.07.2008 1:26

Endelig! Tusen takk jervi :-)

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav lavvi92 » man 28.07.2008 17:00

Jeg får ikke den smsen med bekreftelses koden. har prøvd flere ganger og ventet i over en time...?
medlem i 194 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » man 28.07.2008 17:58

Hvilken leverandør har du?
(Den skal komme omtrent øyeblikkelig)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav lavvi92 » man 28.07.2008 21:27

telenor...Kan jeg bruke et annet telefonnr enn det jeg skal bruke i telefonen? Isåfall kan jeg prøve å sende fra broren min sin telefon.,,
medlem i 194 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » man 28.07.2008 21:33

Du valgte også Telenor som provider går jeg ut ifra? Kan kanskje virke som et dumt spørsmål, men kom til å tenke på at du kanskje ikke har Hotmail på norsk (og derfor ikke fikk opp valget)? For det skal ihvertfall komme opp mulighet for å velge leverandør der.
Kanskje det har noe med landskode (+47) foran også? Jeg har bare prøvd med Netcom som leverandør, men da fungerte det med en gang, uten landskode.

Når det er sagt så kan du fint bruke en annen person sitt nummer (siden du ikke skal bruke SMS-tjenesten, av en eller annen grunn må den bare være satt opp), men vær da ekstra obs på at du skrur av mottak av meldinger. Ellers vil han motta en sms hver gang du får en ny mail, samt betale 1,50 for dette hver gang...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav c-norris » ons 30.07.2008 0:54

Jeg får ikke helt til å få mailene som jeg har sendt fra iPhonen til å vises som om de er sent fra Hotmailen min. Selv om jeg har lagt Hotmailadressen inn som default under "Send mail as:" i GMail (dette virker når jeg sender fra web) får mailen GMail-adresse når jeg sender fra mail-appen på telefonen.

Lar dette seg fikse?
medlem i 192 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » ons 30.07.2008 8:57

Tror faktisk ikke det er så enkelt. Hvis noen har noen løsning der, så får de bare rope ut. Mulig du kan sette opp kontoen manuelt på iPhonen, og bruke hotmail-adressen som e-post-adresse (men likevel fortsatt bruke GMail sine SMTP-servere og riktig bruker/passord).
Men (etter mitt syn) er det jo ikke krise om det står at den er sendt fra GMail da, for det vil jo ikke ha noe å si hvilken adresse man svarer til; du vil motta mailen uansett. Og det ser ihvertfall litt proffere ut å ha en GMail-konto enn en Hotmail-konto :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav c-norris » ons 30.07.2008 12:49

Sant nok, men jeg var veldig tidlig ute med å skaffe meg hotmail og derfor ser faktisk hotmail-adressen min bedre ut enn gmailen.

Jeg tenkte også på å sette den opp manuelt, men fikk ikke noe fornuftig resultat med noen av oppsettene jeg prøvde.
medlem i 192 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav estoyva » ons 30.07.2008 18:55

Trenger litt hjelp her. Jeg finner ikke hvor den mobilsvar funksjonen, og jeg får heller ikke til å vidersende e-post til min Gmail-konto. Har en Windows Live-konto, helt vanlig Hotmail tror jeg. Noen som har noen tips?
medlem i 218 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav BazookaAce » ons 30.07.2008 20:10

Fin guide, men dette er den tungvinte måten. Jeg har klart å synkronisere min Hotmail-konto med iPhonen min. Så nå får jeg eposten min rett inn i Mail på iPhone.

- Gå inn på http://www.izymail.com
- Registerer deg
- Gå inn på "Innstillinger-->Epost-->Opprett ny-->Annen (Fra iPhonen)
- Skriv ned kontodetaljene
- Inngående server skal være: in.izymail.com
- Utgående server skal være: out.izymail.com

*Husk at den må være på POP

Nå vil den prøve å få kontakt med serveren. Dette tar gjerne ett par minutter. Du vil også få spørsmål om du vil prøve å koble deg opp gjennom SSL. Trykk "Ja", og vent.

DONE.

Jervi:

Ikke for å "tråkke" på din guide her, men jeg føler at jeg må få dele en alternativ måte å sette dette opp med brukerne. Håper du ikke har noe imot det :)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » ons 30.07.2008 23:51

Er klar over IzyMail-metoden, men guiden er (som tittelen sier) for å bytte fra Hotmail til andre leverandører. Der hjelper ikke IzyMail så mye. Dessuten har tjenesten noen begrensninger:
  • Etter en måned koster tjenesten penger hvis ikke du holder deg innenfor temmelig strenge begrensninger. Det er ikke voldsomt dyrt, men det er fortsatt penger å betale for noe som kan være gratis.
  • Mange er ikke komfortable med å gi ut sitt Hotmail-passord til en tredjepartsleverandør.
  • Tjenesten fungerer i beste fall dårlig med IMAP. Det går svært tregt hvis du har mange e-poster i innboksen for eksempel. Det hjelper jo i og for seg med POP, men vi lever da i 2008 og IMAP-synkronisering er ihvertfall for meg et must. Å bruke en e-post-tjeneste med POP-tilgang er for meg helt utenkelig.
Dessuten er Hotmail en så dårlig tjeneste at man virkelig burde gjøre seg selv tjenesten å bytte, man vil garantert ikke angre...

BazookaAce skrev:Jeg har klart å synkronisere min Hotmail-konto med iPhonen min

BazookaAce skrev: Husk at den må være på POP

Disse to utsagnene går i mine øyne særdeles dårlig overens. Du synkroniserer ingen verdens ting så lenge du bruker POP, det er kun ren og skjær enveis nedlastning.

Ikke meningen å være så kristisk altså, men jeg har bare særdeles lite til overs for Hotmail, og synes IzyMail blir en veldig halvveis løsning på problemet.
estoyva skrev:Jeg finner ikke hvor den mobilsvar funksjonen, og jeg får heller ikke til å vidersende e-post til min Gmail-konto. Har en Windows Live-konto, helt vanlig Hotmail tror jeg.

Videresendingen fungerer ikke før du har satt opp en mobilkonto, av en eller annen grunn. Pass på at språket på Hotmail er satt til norsk.
Gå inn i "Alternativer". Der skal du (i teorien) finne dette valget:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav magnusB.. » tor 31.07.2008 0:06

Jeg benyttet IzyMail metoden på 1.1.4, men etter en stund sluttet den bare å laste ned mail. Var nok trial tiden som gikk ut. Takk for guiden jervi, men har et problem: får hverken slettet eller lagt til kontoer på iPhonen, eller åpnet Mail.app..
medlem i 188 måneder
 

Re: Guide: Bytte fra Hotmail til andre leverandører

Innleggav jervi » tor 31.07.2008 0:14

Mail.app på iPhonen eller Macen?
Dersom det er på iPhonen høres det kanskje ut som om du burde foreta en liten restore, hvis ikke noen har noe bedre forslag. Er det Mail.app på Macen ville jeg slettet først preferences (~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist) eller slettet mailboksene direkte hvis ikke det fungerte (alt i ~/Library/Mail). Hvis du sletter mailboksene direkte, så vær klar over at all mail forsvinner fra Macen din. Hvis du kun bruker IMAP er ikke det noe problem, fordi mailen da blir lastet ned igjen når du setter opp kontoen igjen, men bruker du POP kan du potensielt miste all mailen din. Så vær oppmerksom på backup etc.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til iPhone Guider



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron