Bytte batteri på iPod Photo

Diskuter eldre iPod-modeller

Bytte batteri på iPod Photo

Innleggav SeaLion » søn 22.01.2012 13:49

Jeg har akkurat gjort det, og det gikk greit. :-)

iPoden har vært min trotjener i 6½ år. Sammen med plugin-mikrofonen iTalk har den bl.a vært brukt som "diktafon" på en drøss korøvelser, en funksjon den er tiltenkt også i fortsettelsen. Men på slutten varte batteriet bare ti minutter med mikrofonen plugget i.

Jeg kjøpte batteriet inkludert verktøy, en "boksåpner" i hardplast, et lite torx-skrujern og en lettfattelig trinn-for-trinn-instruksjon på milliamp.com for 25 USD, pluss porto/frakt. Jeg anbefaler dette firmaet, betalingen, innpakningen, det vedlagte utstyret og instruksjonen var alt sammen vel verdt pengene. Sendingen var merket med verdien 25$, så pakken slapp toll.

Det vanskeligste var å åpne iPoden (dette var også nevnt som det vanskeligste i instruksjonen). Jeg løste dette ved å lage meg en "motholdsjigg", og da gikk det som en lek. Trikset var å finne en planke og to skrutvinger. Jeg festet planken oppe på kjøkkenbordet ca 6-7 cm fra kanten, slik at jeg fikk skikkelig mothold for å presse den vedlagte plastspatelen ned mellom over- og underdelen.

Å få løs batteripluggen fra moderkortet var også litt plundersomt, for ledningen ligger delvis under moderkortet, denne la jeg først på oversiden etter å ha løsnet enden på moderkortet med torx-vektøyet. Med en gripetang/pinsett gikk det som en lek å få løs pluggen (etter å ha festet moderkortet igjen med torxskruen). Deretter var det bare å plugge i og legge på plass det nye batteriet (1200 mAh), legge på plass ledning (torxskruen måtte løsnes og settes i igjen etterpå) og lukke iPoden.

Nå står iPoden til lading. Hele operasjonen tok meg ca et kvartér, pluss forberedelser. :-)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Returner til Eldre iPod-modeller



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere