Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Diskuter eldre iPod-modeller

Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav Giltvedt » tor 06.12.2007 19:35

Ja, nå er jeg her for å be om tips eller hjelp. Pleier vanligvis å fikse problemer på iPoden min uten å be om hjelp her på iPod1.no. Informasjon fra Apple er mer enn nok det jeg egentlig lurer på, men nå har jeg en iPod som ikke vil la seg reparere.

Det gjelder en tredje generasjon 30 GB iPod som jeg kjøpte rundt Juni 2003. Skiftet batteriet i sommeren.

Jeg har tidligere hatt problemer, 2 tilfeller, med iPoden før og det var ikke samme hver gang. Kan ikke huske hva som skjedde første gangen, men andre gangen så hadde iPoden problemer med å mounte på maskinen.

Nå har jeg såkalt "iPod displays a folder icon with an exclamation point" problemet på iPoden. Har gjennomgått alle punkter som er nevnt i veiledningen bortesett fra en ting. Når jeg starter iPoden på nytt og tvinge det til "Disk Mode" så blir det ikke mountet slikt det skal. Når jeg gjør dette og kommer inn i "Disk Mode" så sier det "OK to disconnect" istedet for "Do not disconnect".

Det gjør jobben vanskeligere å kunne gjenoppbygge iPoden via iTunes når jeg ikke får det opp verken på iTunes og Finder.

Noe mulig å reparere iPoden? Ellers får jeg håpe på at jeg får iPod touch, noe som er lite sannsynligvis, til bursdag eller julegave. (Har bursdag den 17. des, dvs 1 uke før julaften)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav gedde » tor 06.12.2007 22:03

Har fortsatt 3gen 10 GB jeg også, venter på nytt batteri nå. Enste problemet jeg har hatt.

Ser nesten ut som den må inn til reprasjon... Eller du kan kjøpe ny :-D

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav smacmac » fre 07.12.2007 0:49

For meg så virker det som om du har problemer med hardisken. Kort sakt må du bytte den eller godta at iPoden sannsynerlig vis er på slutten av sin levetid.

Om det stemmer kan du nok like vel tyne litt ekstra ut av iPoden om du følger denne guiden fra iPod1.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav Giltvedt » fre 07.12.2007 2:13

Nå har jeg brukt par timer på å finne ut hvordan jeg får reparert iPoden min.

Tror jeg kan konkludere med at harddisken har tatt kvelden. Synes iPoden vibrerer annerledes enn før. Kunne kjenne at lesehodet til harddisken flyttet på seg flittig når jeg først slår på spilleren. Nå gjør det ikke lenger og når jeg holder spilleren inntil øret så kan jeg høre at disken skrapes opp.

Har sendt mail til dr-ipod.no (tidl. ipodbatteri.no) og spurt om hvor mye en harddisk koster i dag. Venter på svar, men jeg regner med at jeg lar meg friste en iPod touch.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav Giltvedt » ons 26.12.2007 21:04

Tenkte å oppdatere tråden litt nå.

Ennå har jeg ikke fått svar fra Dr. iPod (tidl. ipodbatteri.no) om pris for en harddisk til iPod modellen min. Tok en søk rundt på nettet og ser at det ligger fra 600 kr til 1000 kr og oppover på tilsvarende disker fra 40, 60 og opptil 80 GB. Har lest litt at noen har handlet brukte disker billig fra ebay, ol,og byttet ut på egenhånd, men jeg er skepisk til å kjøpe brukt disk/iPod.

Jeg fikk dessverre ingen ny iPod i bursdagen/julen og er noe lei meg for at jeg ikke fikk ny iPod. Har uttrykket meg klart at jeg ønsket meg iPod til jul og t.o.m skrevet det i ønskelisten, men nei. For å bli mindre lei meg så har jeg bestemt meg for å kjøpe 80 GB iPod Classic med en gang når butikkene åpner imorgen, 27. des.

Egentlig er jeg fornøyd med min gamle iPod på utrolige 30 GB som jeg aldri har greid å fylle opp. 80 GB iPod classic har egentlig masse av plass for min del, men vet ikke riktig hvor mye jeg kommer til å bruke plass til fotografier og filmer.

Kommer jeg til å se/vise fotografiene eller se filmer i det hele tatt? Faktisk så er jeg hypp på å ha iPod Touch til slikt og i tillegg ha tilgang til internett og litt musikk. Er det noen her som har greid å bruke opp 8 eller 16 GB på sin iPod Touch med bare bilder eller film eller i det minste musikk?

Nå er det jo ca halv døgn igjen før Eplehuset/Humac åpner dørene og jeg som har bestemt for å kjøpe 80 GB iPod Classic er nå usikker. Skal jeg virkelig kjøpe en ny iPod Classic med utrolige 80 GB som jeg greier bare å fylle ca 1/4 av plassen? Eller spørre noen her om man er villig til å gi gammel 3 gen 30 GB iPod til billig penge så jeg kan spare til iPod touch eller europisk iPhone?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav aavar » ons 26.12.2007 21:08

Jeg vet ikke om dette har så mye for seg, men jeg personlig hadde prøvd å reparere den gamle ipoden bare for å se om jeg fikk det til. SPesiellt fordi du er fornøyd med den.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav kjetil02 » ons 26.12.2007 21:12

Jeg har et iTunesbibliotek på 36gb, ikke medregnet mine 10gb bilder og eventuelle filmer. Veldig fornøyd med at jeg valgte iPod 5g 80gb da jeg kjøpte den for ett år siden.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav kriff » ons 26.12.2007 21:17

xagits: Jeg har en 3G 15Gb iPod liggende der kontrollflaten og knappene har gitt opp. Harddisken fungerer derimot aldeles utmerket. Du holder til i Oslo, ja? Kunne vel ha sendt den nedover dit vederlagsfritt (minus porto, selvfølgelig). Har kjøpt meg ny 80Gb Classic, så jeg trenger absolutt ikke den gamle lengre. Si fra hvis dette er av interesse.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvordan gi liv i 4 år gammel iPod?

Innleggav Giltvedt » lør 29.12.2007 1:44

kriff: Takk for tilbudet, men 15 GB blir for lite når jeg har nærmere 20 GB med musikk på gamle iPod. Ellers takk.

Akkurat nå låner jeg min søsters gamle 20 GB iPod til jeg har skaffet meg en ny.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 


Returner til Eldre iPod-modeller



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]