Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Diskuter iPod classic

Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » tir 30.06.2009 23:23

Heisann.

jeg har en Ipod classic 120GB og har lagt inn en del lydbøker i lydbok-mappen via Itunes.
Mitt problem er at jeg får da 150 filer i Lydbøker-mappen og ikke slik som det fungerer i musikk-mappen at hvert album kommer i hver sin mappe, med tilhørende filer.

Er det noen der ute som har klart å få til dette på sin Ipod? Kunne du fortalt meg hvordan dette gjøres?

Tusen takk for hjelpen - jeg har lest meg sår i øynene på forum uten å finne noe om dette!!

Jørgen
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav Gaute43 » lør 04.07.2009 20:54

Har du oppgitt samme albumnavn på alle sporene i hvert album?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » søn 05.07.2009 18:53

Ja det har jeg - jeg har lagt inn navnet til boka på der det heter album, og deretter har den navn som tilsvarer epilog, kapittel01 osv.

Jeg ser at det er en slags sorterings valg som man kan fylle ut - er dette noe som kan løse utfordringen min??
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav Alstad88 » søn 05.07.2009 21:26

Jeg har samme problemet med samme iPod.
Lydbøker blir sortert etter navn på kapittel... så alle kapittel 1 fra alle bøkene kommer først.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » man 06.07.2009 22:59

Jeg prøver meg på å legge en lydbok inn i musikk kategorien i stedet og bruker artist-kategorien som en mappestruktur.

Tror jeg lager den slik:

Artist: Bok - Navn på lydbok

Dermed får jeg i hvertfall mapper med mange filer inni - kansje jeg også da kan lage en mappe for hver cd - som om denne "artisten" har laget flere cd-er..

Men så spørs det om det funker å spille av slik at den husker hvor jeg var - når jeg går tilbake...
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav iMacJhonny » man 06.07.2009 23:33

Mine lydbøker ligger da perfekt i mapper akkurat som musikken.

Slik gjør jeg det for best oversikt:
1) Importinstillinger->Laveste kvalitet (mer enn bra nok for tale)
2) Setter inn CD 1 av lydboken
3) Avansert->Slå sammen spor (Hele CDen blir da ett spor)
4) Repeter for alle Cder
5) Navngir hvert enkelt spor som feks "Beatles 01
6) Markerer alle
---->Album "Beatles", artist Lars Saaby Christensen
---->Valg->Mediatype:Lydbok,Husk posisjon:ja
7) Ferdig :)

En slik fremgangsmåte gir passe antall filer pr lydbok, er enkelt å organisere og filstrukturen dannes på samme måte som for musikken, altså basert på tagen "Artist" (for de som i det hele tatt er interessert i hvordan filstrukturen ser ut da.... Dere vet vel at det man skal bruke Finder til ift filbehandling, kan gjøres mye enklere direkte i iTunes?)
medlem i 209 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » tir 07.07.2009 9:25

Takk skal du ha IMACJhonny.

Jeg prøvde dette i går kveld og fikk det til.

Det jeg gjorde var å lage om mine mp3 filer til m4a filer og deretter gjorde om disse til m4b filer.
Deretter la jeg denne mappen inn i Itunes -der jeg gikk inn i info på alle filene og forandret artist-navn til BOK-"Navn forfatteren - evt navn bok" og i tillegg haket av for husk hvor man sist sluttet og utelat fra miks.

Men rart at dette ikke går an å få til i lydbøker mappen - burde vært like lett eller enda bedre!!!

Men vi nærmer oss her - takk skal dere ha!!

J
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav Alstad88 » tir 07.07.2009 13:52

Så da blir lydøkene plassert i katogorien Musikk, og ikke Lydbøker?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » tir 07.07.2009 15:55

Det stemmer - i musikk - ikke akkurat det som jeg tenkte, men det fungerer i hvertfall ganske bra - skal se litt mer på det i kveld.

Ganske så rart av apple å ikke komme med en skikkelig versjon av dette?
Noen som har kjøpt lydbøker fra Itunes som kan fortelle hvordan disse legger seg? De må jo kunne fungere - og om de klarer det der, så skal vi og klare det!! :bitchin:

Edit: Jeg fant forøvrig et gratis-program som gjør jobben med å endre filnavnene på alle filene dine mye raskere ;)

http://creativebe.com/renamer4mac/downl ... sions.html

J
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav Alstad88 » tir 07.07.2009 21:32

Ja, Eple burde komme med en oppdatering som fixer dette.. funker veldig bra på iPhone uten trøbbel, de legger seg slik det er ment.

Men på iPoden vil jeg ha de i lybøker katogorien.. ikke i balndt med musikken min.
jeg har kjøpt en bok.. hjalp ikke.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » ons 08.07.2009 20:06

Ja takk til oppdatering, men de gidder ikke å jobbe noe mer med det de har fått ut føler jeg.. :-/ Ganske så dumt, men vi får prøve å "lure" systemet til å fungere slik vi vil...
medlem i 197 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav iMacJhonny » ons 08.07.2009 23:22

Jeg forstår ikke problemet deres?

Om dere følger min fremgangsmåte vil dette fungere perfekt. Lydbøkene legger seg da under Lydbøker på iPhonen på samme måte som de ligger under Lydbøker i iTunes og er ikke blandet med musikken. Man behøver altså ikke forandre filnavn eller lignende.

Eneste "minuset" er at selve plasseringen for filene er i musikkmappen, men dette kan jeg ikke forstå at er noe problem?
medlem i 209 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav Alstad88 » tor 09.07.2009 12:26

Problemet er iPod Classic... det legger seg riktig hos meg og med iPhonen.

Men prøv på en iPod først du. så ser du problemet.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Mapper i lydbøker slik som i musikk på Ipod Classic

Innleggav baseyub » tor 09.07.2009 13:02

Jepp -det er der utfordringen vår ligger

Men hei - nå har jeg gjordt mye av det du la opp som bruksanvisning IMacJhonny - og det funker helt fint, selv om jeg må se i musikk under artister for å finne bøkene - og jeg har skrevet inn BOK-forfatternavn for å skille mellom musikk og bøker i artist-kategorien.

Får i hvertfall mulighet til å spille av en bok om gangen og ikke alle filene fra alle lydbøkene jeg har i samme mappe -der man må gjette hvor man kommer og scrolle en hel evighet for å komme fram til neste bok.

SÅ jeg er ikke langt unna - men det hadde vært supert om apple hadde giddet å rette opp i dette - for noe har gått galt der.

Blir nok en Iphone på meg om ikke lenge - og da blir alt bare fryd ;)
medlem i 197 måneder
 


Returner til iPod classic



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]