litt snurt

Diskuter iPod classic

litt snurt

Innleggav Henki » ons 24.09.2008 13:19

Har i dag gaatt til anskaffelse av min foerste Ipod, en Ipod Classic 120 GB - eller, her er ogsaa problemet. Naar jeg plugger den inn i macen min, skriver Itunes at den har 111,61 GB i total lagringskapasitet, hvorav X er ledig.. Skjoenner jo at software, spill og slikt tar plass, men saann jeg skjoenner det, er 111.61 den totale kapasiteten i harddisken til ipoden - hvorfor heter den da 120 GB? Lusne saker synes jeg, folk kjoeper et produkt for beskrivelsen, men faar et litt daarlige produkt i praksis.
Skjekket for morro skyld kjaerestens ipod Nano 8gb, samme der gitt, ikke 8 GB nei, men 6.67. Noen som vet hvorfor det er saann, evnt kan fortelle meg at jeg har forstaatt feil og at ipodene egentlig har den lagringskapasiteten de er solgt som?!! :-)
medlem i 191 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav DrummerBummeR » ons 24.09.2008 13:33

det er bare lurendreieri! og veldig gjengs...

De regner 8 milliarder Byte som 8 GB, mens i realiteten er 8 GB=8589934592 Bytes (for å være nøyaktig)
Dette fordi dataen baserer seg på 8-tallssystemet. Så 8 mrd Bytes blir ca 7.45 GB
:-/

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav Henki » ons 24.09.2008 14:40

ja, skjoenner.. vel, det forklarer saken, men jeg er fremdeles litt snurt.. :)
Synes det er daarlig av Apple aa reklamere for produkter paa en slik maate, naar det faktisk i realiteten ikke er helt det du faar.. Men uansett. Ipoden er fin da.. 8-)
medlem i 191 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav kolby » ons 24.09.2008 14:47

Dette gjelder alle produkter som bruker noen form for lagring. Din eksterne harddisk, mobiltelefonen din. osv. Slik har det vært i alle år.

Som Apple selv skriver på sidene sine: «1 GB = 1 milliard byte. Kapasiteten er lavere når disken er formatert.»

Slik er det når du kjøper en harddisk fra Komplett, Zune fra Microsoft, mobiltelefon fra Nokia og smågodt fra Shell.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav struktur » ons 24.09.2008 14:48

Alle produsenter av datamaskiner, MP3-spillere, harddisker, kamera osv osv regner på denne måten!

Så det er de-facto lureri :-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 24.09.2008 14:53

Henki skrev:ja, skjoenner.. vel, det forklarer saken, men jeg er fremdeles litt snurt.. :)
Synes det er daarlig av Apple aa reklamere for produkter paa en slik maate, naar det faktisk i realiteten ikke er helt det du faar.. Men uansett. Ipoden er fin da.. 8-)


Det er ikke bare Apple som gjør det på denne måten. Har enda til gode å kjøpe en ekstern harddisk eller andre lagringsmedier som har like mye lagringskapasitet som oppgitt i spesifikasjonene. :-/

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav Henki » ons 24.09.2008 15:22

hups, saa jeg burde sjekka litt mer foer jeg slenger ut sure miner!?!! :) jaja, vi maa vel bare finne oss i det (naar dere sier det - det er jo ikke 250 Gb paa macen min heller, selvom "de sa det var det")! Svarte...
Men jeg synes fremdeles det er bad shit - Hvis jeg selger en bil med 1.8liters motor, men saa viser det seg at det bare er 1700kubikk i den. Da hadde nok du som kjoepte den blitt sint da.. :-P
medlem i 191 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav DrummerBummeR » ons 24.09.2008 16:09

ikke hvis bilindustrien baserte seg på 8-tallssystemet :P :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: litt snurt

Innleggav struktur » ons 24.09.2008 16:39

hehe,
det er faktisk noen eksempler på at modellbetegnelsen på en bil lyver... spesielt på merker som bruker modellnavn til å angi motorstørrelse (les f.eks. Mercedes og BMW). her finnes det flere avvik...

:-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til iPod classic



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]