Ipod 160GB vs 120GB

Diskuter iPod classic

Re: Ipod 160GB vs 120GB

Innleggav petrus764 » man 16.02.2009 20:35

Så vidt meg bekjent har man i Norge 5 års reklamasjonsrett på forbrukerelektronikk, med mindre det er spesielle produkter, som f.eks. batterier til elektroniske komponenter. Du kan fint kreve at apple skal fikse ipoden for deg da jeg går ut ifra at den er blitt brukt vanlig, og dette skal den tåle. Hvis Apple nekter å gjøre noe med dette, etter du har opplyst de om at du har reklamasjonsrett i følge norsk forbrukerlov vil jeg råde deg til å ta kontakt med forbrukerrådet.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Ipod 160GB vs 120GB

Innleggav 1001 » man 24.08.2009 23:14

Noen som har hørt noen rykter om at det vil komme en ny iPod Classic med større HD?
Noen som har hørt rykter som gjelder iPod Classic i det hele tatt?
medlem i 199 måneder
 

Re: Ipod 160GB vs 120GB

Innleggav Nikoraisan » tir 25.08.2009 1:34

guss1 skrev:Det er for meg helt utrolig at en 6 måneder gammel iPod (den nye altså) ikke skal omfattes av garantien - men at de tar utgangspunkt i fristen for når den første ble kjøpt. Noen andre som har erfaring med dette - eller har gode forslag?
Jeg skjønner at det kan være utrolig når du skulle ønske det ikke var tilfelle. Men dette er ikke en omlevering av varen, og således er det ikke ny garanti. Dette regnes som en vanlig service, hvor Apple har byttet ut mer enn bare den spesifikke delen av iPoden som krangler. Du har fått en reservedel (faktisk flere, om vi skal pirke på det), og ikke et nytt produkt.

iPoden du har fått er ikke en ny vare, og således ikke en omlevering. Og er det ikke en omlevering, vil heller det heller ikke følge ny garanti. Uansett hvor mye man skulle ønske noe annet.

Petrus764: Jeg tillatter å gjenta meg selv; Reklamasjonsretten er på to år, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger. Den er ikke konstant på fem, som så fantastisk mange skal ha det til. Spørsmålet er: hvor lenge er «vesentlig lenger»? Hvilke varer er ment å vare vesentlig lenger? Dette er det ingen fasit på.

Vær vennlig å ikke spre rundt at ting har en reklamasjonsrett på fem år generelt. Det er uriktig, og kan skape falske forhåpninger. Det er ikke alt som automatisk godtas om det er over 2 år. Lovteksten sier 2, og unntaksvis 5. Ikke omvendt. Lovdata.no

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Ipod 160GB vs 120GB

Innleggav 1001 » tor 27.08.2009 19:34

For de som er interessert i å holde seg til tema, (ja, jeg tenker på deg Nikoraisan... ;))

så fant jeg denne i dag:
http://www.cultofmac.com/report-ipod-cl ... mera/15181
medlem i 199 måneder
 

Forrige

Returner til iPod classic



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]