Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Diskuter iPod classic

Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav johni » tor 24.01.2008 23:39

Hei,

Jeg har etter lengre tid oppfylt min drøm og gått til anskaffelse av en iPod. Jeg er "typen" som har mange LPer og CDer sortert alfabetisk etter artist og album/CDer kronologisk etter utgivelsesår ;)

Så drømmen var jo å få fylt opp en iPod å kunne ta med meg samlingen hvor enn jeg måtte være :) Valget falt på en iPod Classic 160GB.

Det som skulle gi mye glede, har vært MYE jobb. iTunesbibliotek, sortering etter nevnte kriterier, albumcovers mv.

Alt dette er ordnet, jeg har lagt over CDer i iTunes, brent ut CDer og lagt over i iTunes. Fått ordnet alt etter artist og i kronologisk rekkefølge! :)

SÅ!! Problemet mitt: Når jeg synkroniserer iPod opp mot iTunes biblioteket (laster over albumene til iPod) så blir det ikke likt som iTunes biblioteket. Nå er albumene sortert alfabetisk etter artist, MEN også alfabetisk etter albumtittel!

Hva skyldes dette? Og kan noen hjelpe meg så jeg også får artist/kronologisk sortering i min iPod også?

En ting til...skjønner jeg heller ikke! Noen av albumene har lagt seg bakerst i listen på iPoden og er ikke alfabetisk sortert - Albumene ligger riktig inne på iTunes biblioteket!!!
- (...dette siste "problemet" har jeg funnet ut av, det viste seg at under "info" på album så var "en del av et samlealbum" haket ut...uvisst hvorfor...fjernet denne haken, og så lå ikke albumene sist i listen på iPoden lengre :-) )

- Da var det bare dette med sorteringen igjen...altså iPod sorterer ikke kronologisk som i iTunes (album etter år)?


På forhånd mange takk for hjelp og svar! :)
Sist endret av johni den fre 25.01.2008 1:44, endret 2 ganger.
medlem i 194 måneder
 

Re: Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav devo » tor 24.01.2008 23:43

Dette er et longshot, men prøv å konsolidere biblioteket (avansert > konsolider bibliotek). Uansett virker dette merkelig, da iPoden ikke ellers har mulighet til å sortere noe annet enn alfabetisk. Med mindre du har lagt alt alfabetisk inn i en spilleliste, og så importert noen få ting til og lagt de inn etterpå. Da vil det ende opp "hulter til bulter".

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav johni » fre 25.01.2008 0:03

Takk for svar :) Har ikke opprettet spillister. Alt er lastet inn fra CDer og ligger inne i biblioteket. Har lastet over alt fra iTunes til iPod i en operasjon.

Så det er slik at iPod ikke kan sortere kronologisk som i iTunes?? Men sorterer alfabetisk etter artist og alfabetisk etter albumtittel?
medlem i 194 måneder
 

Re: Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav devo » fre 25.01.2008 11:20

Svaret er vel ja på det. Det er mulig at jeg misforsto spørsmålet ditt i starten, men sånn fungerer sorteringen på iPod. Går du i Artister ligger de alfabetisk, går du på sanger ligger de alfabetisk, men etter sangnavn og ikke artistnavn osv. Du har jo søk, hvis ikke jeg tar helt feil, så det skal jo være lett å finne den sangen du ønsker.

Men et tips da! :)

Legg hele biblioteket ditt i en spilleliste, og velg en ønsket sortering. Når du går inn på denne på din iPod, vil sangene ligge akkurat slik de lå i spillelisten iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav siljevs » ons 30.04.2008 23:34

Johni:

Fått det til? Sliter med det samme. Utrolig irriterende. Vet ikke helt med den spilleliste nødløsningen som er beskrevet over... men har en nødløsning som jeg snart tyr til om jeg ikke finner ut av det snart. Nemlig å skrive årstallet i albumtittelen. Fremst. Men det ser jo ikke så bra ut da. Jeg irriterer meg grenseløst over dette.... argh!!
medlem i 191 måneder
 

Re: Albumsortering i iTunes endres ved overføring til iPod!

Innleggav NecroDemon » tir 19.05.2009 23:25

Jeg har skrevet inn artistnavn+årstall i "sortering etter artist" og albumene kommer kronologisk på iPoden også. Har artisten utgitt flere album samme året føyer jeg på _1 på det første og _2 på neste osv. Fungerer det, men litt stress hvis biblioteket er veldig stort. Heldigvis prøvde jeg dette tidlig i rippeprosessen, hehe.

Edit: Det er i coverflow albumene kommer kronologisk etter band.
medlem i 196 måneder
 


Returner til iPod classic



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron