Bruke samme ipod på både pc og mac

Diskuter iPod nano

Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav Sigg » tor 17.04.2008 19:38

Hei!
Dette er helt sikkert tatt opp tidligere så jeg starter med en beklagelse. Men klarer ikke finne svar på dette ved søk.

Finnes det noen mulighet for å bruke samme ipod på både pc og mac uten a måtte reformatere ipod'en? ipod'en er formatert til mac'en. Finnes plugin til itunes eller eksternt program til windows som takler mac formatering?

Takker for alle tips.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav cladi » fre 18.04.2008 0:08

Ja, du kan bruke iPod på både Mac og PC, men da må du formatere iPod som FAT32-disk fra en PC. Mac'en leser også dette formatet, men du kan ikke formatere iPod i FAT32 fra Mac'en (ikke uten å gå laaaange omveier, i alle fall). Når du formaterer iPod fra PC, må du bruke iPod Updater (oppdateringsprogrammet som følger med iPod). Det tvinger iPod til å formateres med FAT32 for Windows, som altså er både les- og skrivbart på begge plattformer.

Dersom du MÅ bruke en mac-formatert iPod på en windoze-burk, må du installere programmet Xplay 3 (eller eventuelt MacDrive) på win-maskinen. Med et av disse programmene installert, leser Windows HFS+-formatterte (Mac)disker. Xplay/MacDrive finner du her:
http://www.mediafour.com/
Håper dette var forståelig?
medlem i 199 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav Sigg » fre 18.04.2008 11:23

Takker for svar!
joda, det var forståelig. Begge forslagene dine gjør at jeg kan bruke ipoden som en harddisk på begge platformer. Men vil iTunes fungere smertefritt på både PC'en og Mac'en?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav cladi » fre 18.04.2008 13:23

Ja. Men for at din iPod skal kunne jobbe mot flere biblioteker, er det et par ting du må huske. Med iPod koblet til PC, må du "enable" diskbruk, og huke av for manuell håndtering av musikk og video (Oppsummering -> Alternativer). Deretter kobler du fra iPod, og kobler den til en Mac.

Dette funket i alle fall for meg i den perioden jeg var belemret med PC. I dag skyr jeg dem som pesten :-)
medlem i 199 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav Neffuin » tor 22.05.2008 20:25

Jeg har både aktivert diskbruk og satt på manuell håndtering av musikk, og ipoden(har classic 160gb, men fant ikke noe sånn tråd i det forumet og det skal vel ikke ha så mye å si på akkurat den delen?) min er formatert i fat32 og den vil fortsatt ikke bli godtatt på mac'en min :(
Har osx versjon 1.4 med nyeste oppdatering av iTunes så skjønner egentlig ikke helt hva problemet er.. noen tips?
medlem i 193 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav datagutten » tor 22.05.2008 20:46

Jeg formaterer ipoder og eksterne harddisker i hfs+ og bruker de smertefritt på windows med tidligere nevnte MacDrive.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Bruke samme ipod på både pc og mac

Innleggav Neffuin » tor 22.05.2008 20:52

Funker sikkert bra det ja, men hjelper ikke meg så mye når jeg har en som er formatert med windows som jeg vil at mac'en min skal kunne lese.. glemte kanskje å nevne det i stad hva jeg hadde som utgangspunkt :rolls eyes:

nevermind min kverulering, var bare mac'en som hadde en dårlig dag.. nå funker alt fett!
medlem i 193 måneder
 


Returner til iPod nano



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron