Pussig problem med world clock

Diskuter iPod nano

Pussig problem med world clock

Innleggav Zamoht » man 19.11.2007 6:42

Hei,
Jeg sitter her med en av de nye ipod nanoene og er strålende fornøyd. Jeg befinner meg i Australia, og vil gjerne ha world clock til å kunne vise hva tiden er hjemme i Norge.

Enkelt tenker nå jeg, og stiller klokka på Ipoden med riktig tid, tidssone for meg her i Sydney og skrur på daylight savings time, da det nå er sommer her. Så legger jeg inn Oslo på world clock og gleder meg til å se hvor mye klokka er for dere hjemme. Men nei, den viser jo feil, selv ikke om jeg later som om det er vinter her nede og skrur av DST stemmer det ikke! Problemet er at både Norge og New South Wales har daylight saving time, men det er helt motsatt, noe som fører til at norge på sin GMT+1 og Sydney på GMT+10 aldri har 9 timer forskjell, men henholdsvis 8t på sommeren i Norge, og 10t vinteren i Norge. Jeg vet at jeg kan skru av DST og velge et land som har 10t forskjell, men da faller poenget med World Clock bort mener jo jeg, like greit å plusse på 2t og snu døgnet i hodet...

Noen som vet om en måte å løse dette på? Er det jeg som tuller meg helt bort i min nye ipods menyer?

Thomas
medlem i 199 måneder
 

Re: Pussig problem med world clock

Innleggav anders_85 » man 19.11.2007 7:03

Jeg er i Sydney også. Klokken min er stilt inn via MBP'en min på Time Zone: Brisbane (DST)
I "Clock" menyen legger jeg til Oslo og DST:Off siden det er vinter hjemme. Da er klokken 16:03 på iPoden og 06:03 i Oslo, altså korrekt.

[EDIT] Vil forsåvidt påstå at det er lettere å ta det i hodet enn å lete rundt i iPodmenyer uansett...

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Pussig problem med world clock

Innleggav Zamoht » man 19.11.2007 8:08

Ja verden er ikke så veldig stor. Alt for mange normenn her nede om dagen, jeg prater omtrent like mye norsk som engelsk. En av de kjente bølgemeldingssidene hadde for en tid tilbake denne bølgmemeldingen fra Bondi:
"Flat-to-no surf, but probably good enough for Norwegian beginners" :-D Vi gjør intrykk!

Jo, takk for tipset, men det er vel egentlig litt feil gå omveien ved å bruke en annen tidssone for at world clock skal kunne brukes. Når MB'n står som Brisbane, må også world clock på denne byttes om. Poenget er jo at en skal kunne bruke world clock uansett hvor en reiser... Og om jeg skulle finne på å ta en tur til Brisbane, så måtte jeg gå omveien med å stille klokka om igjen.

Jeg synes det er veldig rart at Apple ikke har klart å implementere samme world clock som de har i sine widgets i allefall.
medlem i 199 måneder
 

Re: Pussig problem med world clock

Innleggav anders_85 » man 19.11.2007 8:20

Du stiller jo ikke om klokka, bare tidssonen. Sitter med en iPod 5. gen så mulig den nye nanoen har Sydney som et eget valg til tidssone? Uansett, Sydney og Brisbane har samme tidssone, men Sydney er lenger sør og opererer med DST. Dvs. i Brisbane bruker du tidssonen Brisbane i Settings -> Date and Time, mens i Sydney bruker du Brisbane (DST) Syncer du mot en mac og har stilt den til riktig tidssone skal det være riktig uansett. Så må du passe på at World Clocken som er stilt til Oslo ikke er stilt på DST siden det ikke er sommer hjemme. Ikke noe som er feil med måten jeg har satt det opp, ikke så vidt jeg forstår i allefall.

Men men, jeg må komme igang med siste skoleoppgaven så jeg får dratt på stranda snart jeg også. Kan ikke sitte inne med 30 grader i skyggen ute...

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Pussig problem med world clock

Innleggav Zamoht » man 19.11.2007 9:59

Sydney er egen tidssone, eller by med samme GST som Brisbane. Forskjellen er som du sier at Brisbane ikke bruker DST.
Samtidig kan jeg ikke velge om det er DST eller ikke i world clock. Det er mao ikke mulig å ha Sydney med DST og Oslo uten. Jeg får ta ferien etter torsdag, da er jeg ferdig!
medlem i 199 måneder
 


Returner til iPod nano



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]