Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Diskuter Apples iPod touch

Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav EagleNest » tir 20.11.2007 18:42

Hei. Jeg har nå fått meg Ipod Touch og elsker den, alt er raskt, brukerfølelsen er bedre enn jeg forventet og skjermen er kjempebra.

Men siden jeg er helt ny på denne mobilen lurer jeg på noen ting:

1) Kan man lagre passord osv man skriver inn i Safari? Så man slipper å logge inn manuelt hver gang på nettsider.

2) Jeg bruker den innebygde itunes`n som er på mobilen til å kjøpe musikk (ja dere hørte riktig). Men jeg synes utvalget er noe snevert, litt for mye "norske lister" og lite nytt. Er det noe jeg kan gjøre for å få frem Usa lister osv?
Har lite lyst å opprette en USA konto fordi det ikke er lov, og hva er vitsen med å kjøpe sanger om man bryter loven likevel, da kan man like så godt laste ned ulovlig.

3) Jeg ser mange snakker om hacking av ipoden.. Hvis jeg hacker den, og det skjer noe med ipoden eller jeg vil gå til bake til sånn det var når jeg fikk den, er det en mulighet for det? Eller har den "arr" for livet om jeg "hacker" den?

Og er det noe point i hacking? Hvilke "utrolige" programmer får man tilgang til som man ikke får gjennom web-applications som apple har lansert.. Er ikke ute etter en lang liste, bare meninger på "hvor mye" man egentlig bruker disse programmene man får ved å hacke den og hvorfor de er så viktig.

Ser for meg ganske at Mail og Google Maps er viktigst? Men hva vet jeg..


Ellers, er det noe jeg burde tenke på,når det gjelder oppsett på ipoden?
Sist endret av EagleNest den tir 20.11.2007 19:57, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav 1001 » tir 20.11.2007 18:46

Har du kjøpt en iPhone eller en iPod Touch?
medlem i 198 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav EagleNest » tir 20.11.2007 18:47

hehe. Som overskrift sier "Ny Ipod Touch".

Så, jeg har kjøpt Ipod Touch

Edit: Ser nå jeg skrev "Iphone Touch" med en feil i posten min så jeg beklager mitt blunte svar. Blander av og til navnene, siden de er så utrolig like (synes jeg da)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav missilecathcer » tir 20.11.2007 18:51

Hvorfor snakker du om den som en mobiltelefon, da?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav 1001 » tir 20.11.2007 18:55

Grunnen til at jeg lurte var at du omtalte den som "mobilen".

Jeg har dessverre bare en iPhone, så jeg kan ikke hjelpe deg noe særlig med Touch-spørsmålene dine.

Jeg kan bare presisere at ulovlig nedlasting av musikk strider mot norsk lov. Jeg er mer tvilende til om opprettelse av en online iTunes-konto hos Apple USA strider med norsk lov. En annen ting er at du kanskje bryter avtalen med Apple, og om jeg forstår deg rett har du ikke lyst til å gjøre dette heller.
medlem i 198 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav eirikaav » tir 20.11.2007 19:04

For å svare på spørsmålet ditt, og se bort ifra skrivefeil kan jeg konkludere med at det er verdt å "hacke" den. Dette er uhyre enkelt om du har mac.Gå på http://www.ijailbreak.com og last ned programvaren. Start den og iPoden blir hacka og alle iPhone Apps blir lagt inn. Selvfølgelig kan du etterpå legge inn andre programmer fra 3. parts utviklere om du skulle ha lyst på det. Jeg synes nå ihvertfall det var verdt det.

På min iPod har jeg lagt inn noen spill, blandt annet Tap Tap Revolution, Labyrinth og Music Quiz. Dette er jo spill som kan få tida til å gå på bussholdeplassen, på jobben og lignende. I tillegg har jeg jo vær-applikasjonen, som jeg bruker hver dag, Mail, som også stadig er i bruk, Sketches, et stilig tegneprogram, notater for å notere ned småting og noen til. Last ned det du finner og du finner fort et knippe programmer du synes er bra. Jeg føler nå hvertfall jeg har fått mye mer ut av iPoden etter at jeg hacket den.

Sjekk om du har firmware 1.1.1 eller 1.1.2. Dette står i iTunes når du kobler den til. Det finnes hacke-programvare for dem begge, tilgjengelig på siden jeg lenket til lenger opp.

Om du har windows får du vente på svar fra noen andre, men det finnes løsninger også for denne plattformen.
medlem i 210 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav dexx » lør 24.11.2007 1:22

Angående Windows så jailbreaket jeg akkurat ved å følge instruksjonene på http://jailbreakme.com/1.1.2/

På underpunkt fire på første punkt der står det at iPod'en visstnok går blir stående fast og trenger et tupp bak for å komme videre, men behøvde ikke gjøre noe på det punktet ettersom den hoppet videre av seg selv.

Men hvordan jeg får inn iPhones apps, spesifikt Mail for min del, aner jeg ikke helt enda :P
medlem i 234 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav Fishface » lør 24.11.2007 1:36

to get the iPhone apps on your newly jailbroken 1.1.2 just click on "sources in the installer app and then tap "edit" then "add" and type in repo.us.to so the whole address reads "http://repo.us.to". then add the source and let it refresh it.

eller så kan du laste ned iphone apps. og legge dem inn via cyberduck ;)
medlem i 197 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav dexx » lør 24.11.2007 15:09

Thank you :D

Siden jeg bruker Windows så ville jeg eventuelt brukt FileZilla eller WinScp for å overføre, men Installer.app funka bra den med riktig repo :] Thanks :)
medlem i 234 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav oluf » lør 24.11.2007 15:25

Får snart min iPod Touch fra USA. Det er helt sikkert å jailbreake ipoden sant? Og det er ingen fæle bieffekter ved å bruke det og det går bra å avinstallere hvis man er misfornyød?
Apple kommer vel heller ikke med oppdateringer som gjør ipoden ubrukelig heller vel?

Lurer fælt på om jeg skal jailbreake den eller ikke :-) Nyttefunksjonen er enorm med utrolig mange programmer og spill du kan installere.
Sist endret av oluf den lør 24.11.2007 15:34, endret 1 gang
medlem i 197 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav dexx » lør 24.11.2007 15:33

Uten at jeg kan svare 100% sikkert, så virker det for meg slik at dersom man tar og gjenoppretter fra Restore imaget til apple, så går alt fint. Man mister da all musikken og slik man har lagret på den, men dette kan jo synces inn igjen.

Det var også slik iPod Nano funket da jeg hadde en av første generasjon. Jeg dreiv og hacket og herjet til 100, og ikke en eneste gang opplevde jeg at det ikke var mulig å gjenopprette dersom noe gikk galt.
medlem i 234 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav oluf » lør 24.11.2007 15:35

Ok. Takk for kjapt svar.

Kom på en ting nå. Tar det mye plass på iPoden med alle disse applikasjonene?
medlem i 197 måneder
 

Re: Ny Ipod Touch - Hva kan man gjøre med den?

Innleggav epqr » lør 24.11.2007 16:46

nei ikke i det hele tatt ;) de fleste ligger mellom 300 og 500 kb, så du skal legge inn veldig mange før det bruker like mye plass som en sang :-P

den som bruker mest er vel kanskje været som ligger på 1,5mb men det er forsatt langt unna størlelsen på en sang

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til iPod touch



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere