iPhone 5S fra Canada (eller USA)

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

iPhone 5S fra Canada (eller USA)

Innleggav ggree » søn 03.11.2013 22:44

Jeg skal gå på skole i Canada til våren og ønsker å kjøpe iPhone 5S der nede. Jeg har dermed mulighet til å kjøpe telefonen ulåst uten ekstra gebyrer gjennom den kanadiske Apple Store, så det vil ikke bli noe problem. Den norske reklamasjonsretten er ikke noe jeg nødvendigvis bryr meg stort om. Spørsmålet er egentlig hvor bra den vil fungere i Norge når jeg kommer hjem til Norge noen få måneder senere.

Slik jeg har forstått det brukes frekvensbåndene 900MHz, 1800MHz, 2100MHz og 2600MHz i Norge per i dag. Opprinnelig var fordelingen slik at 900MHz ble brukt til 2G sammen med 1800MHz, 2100MHz ble brukt til 3G og 2600MHz til 4G. Senere ble vel også 4G bygd ut via 1800MHz for at iPhone 5-brukere skulle få tilbudet. Nå er det snart en auksjonsrunde for store deler av frekvensbåndet på 800MHz. Dette skal visstnok etter planen brukes til 4G slik at flere brukere får gleden av raskt mobilnett. Lavere frekvens har nemlig bedre rekkevidde, men lavere kapasitet.

I Canada tilbys Model A1533[*] som har støtte for alle frekvensbåndene brukt i Norge, utenom 2600MHz. Spørsmålene mine er som følger:

  1. Lavere frekvens skal altså i teorien gi dårligere kapasitet. Oppleves 4G over 1800MHz dårligere for iPhone 5-brukere sammenlignet med andre telefoner som bruker 4G over 2600MHz?
  2. Vil 4G oppleves like bra på 800MHz som på 1800MHz og 2600MHz, som blir brukt i dag? Eller vil 4G oppleves veldig ustabilt og tregere i storbyer som Oslo?
  3. Vil 4G over 800MHz være klart til bruk for markedet kort tid etter auksjonsrunden er over? Regner med at det er klart til bruk når jeg kommer tilbake sent på våren?

  1. Er de ulike GSM-modellene av iPhone bygd opp annerledes utenom hvilke frekvensbånd de støtter? Vil en iPhone fra Canada (A1533) oppleves annerledes enn den som selges direkte i Norge? Har lest noe snakk om at noen har opplevd problemer med å motta SMS med en iPhone kjøpt i USA. Hva skyldes dette?
  2. Når jeg først er i Canada vil jeg oppholde meg noe i USA. Der selges det to forskjellige GSM-modeller. Den ene er den samme som selges i Canada, nemlig A1533, mens den andre er A1453. Ser at litt av forskjellen er at de er beregnet for ulike operatører*, men hvilken betydning vil dette kunne ha for brukerne i Norge? Begge støtter alle frekvensene i Norge utenom 2600MHz. Kommer mest sannsynlig til å kjøpe i Canada fordi jeg slipper det ekstra gebyret for å låse opp telefonen, men hvis det er noen markant forskjell vil jeg kjøpe den andre modellen i USA.

[*] http://www.apple.com/iphone/LTE/
medlem i 125 måneder
 

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]