Delvis lurt på eBay

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Delvis lurt på eBay

Innleggav naivemofo » lør 05.10.2013 3:56

Hei!

Jeg kjøpte meg nettopp en iPhone 5s fra eBay.
Var veldig nøye med å gå inn på ebay.co.uk (for å lettere sortere listinger fra UK), og i tillegg sjekket jeg beskrivelsen på den jeg kjøpte for å være sikker på at jeg fikk A1457 med LTE bånd 7. Jeg er 100% sikker på at listingen jeg kjøpte hadde den europeiske modellen. (Jeg har fortsatt tilgang til å se denne selv om den er utgått.)

Fikk som sagt telefonen i dag, og jeg fant etter hvert ut at den modellen jeg fikk var en amerikansk AT&T-modell. Jeg var selvfølgelig for ivrig når jeg fikk den, slik at jeg ikke sjekket selve emballasjen. Jeg gikk derimot etter hvert inn på Instillinger->Generelt->Om, og så at modellnummer var noe annet enn det jeg hadde trodd. Søkte opp dette, og fant ut at telefonet jeg har fått er A1533, og en AT&T-modell. Hva bør jeg gjøre? Jeg har jo allerede åpnet esken og brutt forseglingen, og har muligens en svak sak mot selger.

Det selgeren sikkert har gjort er å kjøpe AT&T-modell til $199 og unlocke denne på en noe luguber ikke-offisiell måte, og deretter solgt den videre fra England. Prisen jeg betalte tilsier at selger fikk en god profitt på prisen jeg trodde han hadde betalt, dvs UK-pris på ulåst telefon i butikk.

Hva bør mitt neste steg være? Bør jeg kontakte eBay for å få ordnet dette? Har kontaktet selger, men har enda ikke fått noe svar etter 12 timer.

Synes telefonen er utrolig fin, men radioen i den gjør at den fungerer på samme måte som en iPhone 5. Jeg hadde veldig, veldig lyst på en modell med LTE-bånd 7, og gjorde derfor alt jeg kunne for å få tak i denne. Jeg har tydeligvis blitt lurt på en spekulativ måte. Vil tro de andre de har solgt til ikke har innsett dette enda.

Håper at dette ordner seg på en grei måte, men er dessverre redd for at jeg må bite i det sure eplet. Har noen av dere noen gode forslag?
medlem i 126 måneder
 

Re: Delvis lurt på eBay

Innleggav Dorkfish » lør 05.10.2013 8:11

Det første du bør gjøre er å kontakte selger og forklare at du sannsynligvis har fått feil. At du trodde at det du skulle få var en europeisk modell, men at du har fått noe annet. Det har du jo gjort. Ikke sikkert at han har hatt tid til å svare på e-posten din, så det kommer kanskje svar.Så kan du og selger bli enige om en løsning for begge, om det er å levere tilbake slik at du får en annen eller pengene tilbake. Eller at du får avslag i prisen.

Du bør alltid prøve å la selger få rette opp i feilen. Det kan tenkes at han ikke vet at det er forskjell på de to modellene, eller at han rett og slett sendte deg feil denne gangen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Delvis lurt på eBay

Innleggav pclegen » lør 05.10.2013 11:10

Det jeg har erfart av ebay i saker hvor det oppstår uenighet mellom kjøper og selger er at de er flinke å følge dette opp for å få en rettferdig løsning.
Både på telefon og email har jeg hatt dialog med ebay.

Det faller nok på fakta som er oppgitt i annonseteksten, om det spesifikt står om det er A1457 eller ikke. Hvilke betydning det har om varen har fått brutt forsegling vet jeg ikke hvordan ebay vil håndtere.
medlem i 188 måneder
 

Re: Delvis lurt på eBay

Innleggav arildsd » søn 06.10.2013 18:36

kjøpet er vel dekket av ebay buyer protection så da kan du vel opprette en sak mot selger og prøve å bli enige der. Da får selger en viss tid til å svare og må prøve å fikse problemet. Hvis ikke så griper vel ebay inn som mellomledd og så må det løses med dem i bildet.

Dette har jeg gjort hver gang ting ikke har kommet, men så har jeg aldri kjøpt så dyre produkter fra ebay. Men gi selger en sjanse til å ordne opp før du går totalt bananas ;) Kan jo ha gjort en feil. Men det er en risiko å kjøpe via ebay og er vel derfor jeg ikke kjøper svært dyre ting igjennom der.

Håper det ordner seg og dere kommer frem til en løsning. Grattis med ny iPhone uansett ;)
Selv venter jeg til den blir tilgjengelig i AppleStore.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Delvis lurt på eBay

Innleggav naivemofo » søn 06.10.2013 20:29

Har nå endelig fått svar fra selger. Virker ikke som selger er villig til å få ordnet dette problemet, så da oppretter jeg en sak med eBay.

Det eneste selgeren sa var at den modellen jeg fikk var den eneste typen de hadde på lager, og at den brude fungere på alle GSM-nett osv. Virker ikke som han tar innover seg at jeg faktisk har fått en annen vare enn den jeg har kjøpt.

Får håpe dette ordner seg.
medlem i 126 måneder
 

Re: Delvis lurt på eBay

Innleggav n0gga » man 07.10.2013 12:58

Tror du har en god sak her.
Du har en ennå bedre sak dersom selger har oppgitt i annonsen at det er en A1457 det dreier seg om.

Men en kjøper går naturlig nok ut i fra at det selges en europeisk versjon i Europa, med mindre annet er oppgitt.
Forklar deg godt til eBay i denne saken. eBay er helt nøytral, og baserer seg kun på argumenter og beviser.

Denne vinner du dersom du ordlegger deg rett.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]