Få iPhone tilsendt fra USA - Lovlig?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Få iPhone tilsendt fra USA - Lovlig?

Innleggav banan1 » tir 24.09.2013 21:13

Hei!

Jeg har en søster som bor i USA for øyeblikket, og jeg vil gjerne kjøpe meg en ny iPhone 5C/S via applestore.com da min 4S synger på sine siste vers. Både fordi dette vil bli vesentlig billigere, og fordi det er uvisst når de vil bli lansert i Norge.

Jeg har gått igjennom alle trådene omgående om iPhone fra USA uten abonnement vil fungere i Norge, og skjønt det slik at de vil fungere helt fint. Men, spørsmålet mitt er om det vil være mulig for min søster å sende telefonen videre som en pakke til meg i Norge? Altså at jeg bestiller via applestore til hennes adresse, og at hun sender den videre som en gave til meg hjemme i Norge. Vil det gå igjennom tollen, eller vil det bli ansett som "smugling"? Må jeg eventuelt betale toll for dette?

Takk for svar!
medlem i 170 måneder
 

Re: Få iPhone tilsendt fra USA - Lovlig?

Innleggav gvalstad » tir 24.09.2013 21:17

Om pakken stoppes kan du (i verste fall) legge på 25% på verdi og frakt + gebyr for tollbehandling.

Ingen toll.
medlem i 190 måneder
 

Re: Få iPhone tilsendt fra USA - Lovlig?

Innleggav Macca » tir 24.09.2013 21:39

Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal være lovlig, men som nevnt over risikerer du jo å måtte betale for tollbehandling++. Avsender skal jo oppgi hvor mye forsendelsen er verdt, og dersom denne settes for lavt for å komme under f.eks. avgiftsgrensen for gave, så kan man vel få et lite problem, men jeg vet ikke konkret hvordan dette håndteres, om det f.eks. gis straffegebyr eller liknende.

Husk at den bare vil støtte ett av de to LTE-båndene vi bruker i Norge i dag (det minst utbygde). ;)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Få iPhone tilsendt fra USA - Lovlig?

Innleggav anderskk » ons 25.09.2013 9:28

Sjekk forøvrig ITAvisen sin test http://www.itavisen.no/nyheter/vi-har-testet-iphone-5s-106181. De testet en USA-versjon av iPhone 5S.

Vi kan bekrefte at NetCom 4G fortsatt ikke fungerer i Oslo, selv om iPhone 5S støtter flere LTE-frekvenser.

Oppdatert: Årsaken til at vi ikke fikk 4G til å fungere, er nok at prøveeksemplaret er importert fra USA. Vi beklager.
medlem i 148 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]