iPhone og kontantkort?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

iPhone og kontantkort?

Innleggav Hilde Haa » fre 13.09.2013 16:11

Hei! :)

Jeg funderer på å kjøpe ny iPhone når 5s og 5c kommer i handelen, og å la lillesøstra mi arve min iPhone 5. Det eneste aberet der er at hun bare har kontantkort, hvordan fungerer det med en smartfon som iPhone?

-Er det noen store handikap/begrensninger med kontantkort?

-Er det noe man spesielt må passe på slik at det ikke tappes av bakgrunnsprosesser eller annet?

-Noen tips om eventuelle "gode" kontantkort for smartfon fra operatørene?

Hun kommer nok til å bruke den mest til messaging, apps, spill og ganske lite til websurfing vil jeg tro.


Takknemlig for tips :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav ddybing » fre 13.09.2013 18:00

På iOS 7, som den leveres med, kan du gå inn på Generelt>Bakgrunnsoppdatering. Denne funksjonen gjør at programmer oppdaterer innholdet i bakgrunnen. Skru dette av for å spare både strøm og megabyte. :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav Hilde Haa » fre 13.09.2013 18:38

Takk for det tipset, ddybing :)

Men er det store ulemper ved å bruke kontantkort på iPhone? Hva mister du i forhold til abo?

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav krokan » fre 13.09.2013 18:54

Du mister ingenting, men koster jo flesk å ha mobildata aktivert på de fleste kontantkort

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav ddybing » fre 13.09.2013 20:43

Om du har fra Telenor får du med 200MB hver måned:) I hvertfall om du opprettet kontaktkortet tidligst i sommer.

http://www.online.no/innhold/ta_kontrol ... ningen.jsp

Men pass å slik at du ikke bruker noe mer enn dette. Da er 10,- pr MB og enda dyrere i utlandet... Jeg vet ikke om det fungerer med kontaktkort, men om du har Telenor eller Djuice kan du lage deg en Min Side bruker og laste ned deres app til telefonen. Da kan du se hvor mye data du har brukt, men ha i tankene at appen ikke er sanntidsoppdatert.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav Vegard1 » lør 14.09.2013 1:19

Som jeg bruker, kontantkort fra OneCall fungerer helt fint. Men det er vel ikke så veldig stor forskjell heller på kontantkort hos de ulike operatørene.

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav dflyer » lør 14.09.2013 8:47

Har ikke kontantkort utspilt sin rolle når man idag kan få abb ned til 199kr med "ubegrensen" tale, sms, mms og 1000mb data. Ville nå tro at det var mer økonomisk lønnsomt enn å betale pr sms, mms, og tale samt databruk. Ihvertfall når man har en smarttelefon. man kan jo sperre teletjenester etc.

Tipset er at ho burde få seg ett abb, og er ho for ung, så anbefaler jeg at foreldre eller søsken ordner det.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav Hilde Haa » lør 14.09.2013 15:32

Foreldrene synes at lillesøster er litt for ung til abo, og de vil at hun skal styre det selv ved å tjene opp penger til telefonbruken gjennom diverse husholdnings- og vedlikeholdsoppgaver i heimen. Så derfor kontantkort.

Når jeg nå ser gjennom kontantkortløsningene til diverse operatører så virker det som de har gjort endel endringer på den siden. Dvs at enkelte mer eller mindre har tatt bort merkostnadene ved å bruke kontantkort. Noen har til og med muligheter for å kjøpe til en rimelig, ekstra datapakke til kontantkortet.

Det virker som om det er muligheter for å finne løsninger med kontantkort pluss eventuell datapakke som blir vel så rimelig som de mer rendyrkete data-abonnement..

Tilleggsspørsmål om noen kan svare: Hvor mange MB drar Messages? Grovt regnet - om man f.eks. kan sette opp et regnestykke på la oss si 25 meldinger på en dag. Med "normal" medlingslengde..

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav hanharal » søn 15.09.2013 1:11

Mitt tips er å skru av Mobildata når det ikke trengs.

1. Innstillinger | Generelt | Mobilnett
2. Mobildata -> 0 og Dataroaming -> 0
3. Bruk mobildata for: Sett det meste til 0?

Når lillesøsteren din er hjemme så går unn i Innstillinger (som nevnt ovenfor) og skrur av mobildata. Dermed bruker hun kun Wifi.

Hvis hun er et sted hvor det ikke er trådløst så kan hun gjøre følgende:
1. Innstillinger | Generelt | Mobilnett | Mobildata -> 1
2. Gjør det som krever datatrafkk
3. Innstillinger | Generelt | Mobilnett | Mobildata -> 0

Messages/Meldinger bruker svært lite datatrafikk hvis det bare er tekst som sendes. Hvis det er bilder så er det jo avhengig av hvor store bildene er. Disse er vel sjeldent mer på 2,5Mb per stykk.
medlem i 159 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav Chiang Mai 1963 » søn 15.09.2013 12:49

Hilde Haa skrev:Foreldrene synes at lillesøster er litt for ung til abo,

Det er bare til de har sett hvor fort pengene forsvinner på datatrafikk. ;)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: iPhone og kontantkort?

Innleggav Hilde Haa » søn 15.09.2013 13:22

@hanharal: Bra tips, takk :) Jeg har mobilabonnement gjennom jobben, og tenker vanligvis ikke så ofte på slike sparetriks (men er heller ikke uforskammet storbruker av datatrafikk på mobilen, så det er sagt ;) )

@Chiang Mai: Hehe, ja, vi får se hvordan det går! Lilleberta er den mest fornuftige i hele familien, så kanskje det går bra. Jeg ser for meg at hun raskt lærer seg triksene for å minimere kostnadene ;)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]