Iphone 5S og 5C?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Iphone 5S og 5C?

Innleggav lindtveit » fre 30.08.2013 10:02

Jeg er fast leser på iPod1 og Mac1, og innom nettsidene daglig for å få med meg siste nytt innen Apple-verden. Men som mange andre har påpekt i det siste har siden stort sett stått stille, med lite nytt å melde. Mange har spurt seg om folka bak nettsiden har gitt opp, eller rett og slett konvertert til Samsung...

Det gikk plutselig opp for meg at det er alt for kort tid til en mulig lansering av ny iPhone til at det er publisert så lite rykter. Jeg måtte sjekke andre nettsider, og til min store overaskelse ryktes det om lansering av to forskjellig telefoner, nemlig 5S og 5C.
Jeg innser at jeg har gått glipp av enormt mange rykter.

Tenkte derfor at denne tråden kunne være en oppsamling av relevante rykter hva gjelder lansering. Så kanskje iPod1 igjen kan være et sted der vi kan lese om Applerykter...

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav Dorkfish » fre 30.08.2013 16:46

Er veldig fornøyd med min iPhone 5 jeg, og jeg ser egentlig ingen grunn til å oppgradere. Med mindre den kommende iPhone er vanntett og kan brukes til filming og foto under vann. Da skal jeg kjøpe en.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav macsam » lør 31.08.2013 22:47

Mac1, ja. Hva har skjedd? Før i tida var det jo ny artikkel hver dag... Sad but true...

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav Prentom » søn 01.09.2013 12:04

Så enig! Og er det helt slutt med de videoene?
Admin Mats? Det var jo en av de største grunnene til at jeg besøker Mac1.
medlem i 186 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav arildsd » søn 01.09.2013 13:31

Dette er blitt en skikkelig inaktiv drittside som ikke oppdateres, dessverre. Om du vil holde deg oppdatert så er macrumors den beste siden og er den jeg forholder meg til ;)

Hadde egentlig ikke tenkt å oppgradere fra min femmer, men har penga til det nå og skal selge den etterpå for 3900 kroner så da blir det jo ikke så ille dyrt å oppgradere :) regner med nypris på 5S blir 5190 uansett som i fjor.

Går rykter om at det blir fingerprint-sensor på hjemknappen:) noe jeg håper på. Også dual blitz er jo egentlig 99% sikkert allerede! Ny og raskere A7 prossessor som skal gi bedre batterilevetid samt at batteriet kanskje blir kraftigere og en smule større fordi de har gjort endringer på innmaten og plassering av skruer. Forbedret kamera (8MP f/2.0 aperture og dual blitz for bedre bilder i mørke omgivelser) 128GB modell bli kanskje en ralitet, vet ikke hva som skjer med 16GB om de da bare kutter den ut eller beholder den. Også er det meget trolig at 5S kommer i to nye farger (champagne/gull og graphite/sølv) Er vel stort sett det som er mest aktuelt dessverre - så ingen stor oppdatering da. Eller iOS7 blir lansert med telefonen da men den har jeg allerede kjørt siden beta 1 :)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav macsam » søn 01.09.2013 21:17

Fin update, @arildsd. Takker for det... macrumor er nok stedet å være... :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav lindtveit » søn 01.09.2013 22:21

Flott @arildsd!

Har lest om en 5C også.
Har til og med fått mail fra dealextreme.com om at de har fått inn cases til iPhone 5C.
Den virker ganske så lik iPhone 5, bortsett fra et "Billigere" design...

Stor sjanse for at Apple slipper to iPhones på en gang?
Blir dette iPhonen for dem som ville kjøpt iPhone 4 i dag?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav arildsd » søn 01.09.2013 23:08

Ja det blir mest sannsynlig lansert to modeller den 10. sept.



IPHONE 5S SPECS
Same design as iPhone 5
Fingerprint scanner on home button
Improved rear camera with wider f/2.0 aperture and dual-LED flash
Storage options up to 128 GB

IPHONE 5C SPECS
Plastic body with five color options
4-inch Retina display
Internals similar to iPhone 5
Price: $400-$500 off contract

5S blir en oppgradering av nåværende iPhone 5, mens 5C (som står for Color) blir en "billigere versjon" av iPhone 5 i plastmateriale i flere forskjellige farger for de som ikke ønsker å investere like mye i en iPhone men fortsatt ha noe av den samme innmaten. Personlig tror jeg dette er et slags forsøk av Apple på å samtidig kapre mer av markedet fra Android som er det mest brukte operativsystemet i dag. Og for å øke antall solgte enheter.

Skal sies at det mest sannsynlig blir kun 5S som får denne fingersensor i hjem-knappen evt. :rolls eyes: Solgte min iPhone5 idag så er klar for hva som nå måtte bli lansert, la oss håpe det blir noen overraskelser for synes Apple er veldig lite innoative de siste årene. En fingersensor ville vært en å forvente snart da dette kan fremskynde muligheten for å betale med mobilen blant annet. Slipper Apple det så tar det jo ikke lang tid før Samsung, LG og HTC følger opp :)

Noen andre her som har planer om å kjøpe 5S eller 5C? Tenkte å lage en tråd hvor vi kan diskutere dette men vet liksom ikke hvor mange som er aktive her lenger om det er noe poeng.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav jerry.c.bush » søn 01.09.2013 23:40

Ikke for å være sur, lage kvalme eller noe sånt, men dere alle vet at i1 sidene er brukergenererte. Dvs at det er brukerene som holder den aktiv og lager artiklene.
Dette er noe alle kan gjøre. Så i stedet for å klage over at det ikke oppdateres her så kan man jo bare skrive en artikkel selv her:
http://mac1.no/node/add

Artikler kan være nyheter, anbefalinger, tips, guider og tester.

Så da er det bare å sette i gang. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav budbringeren » man 02.09.2013 15:51

Skal ikke ha nyeste, fortsette med iPhone 5, men er veldig spent på hva som vises frem. Også lest om to versjoner. Personlig håper jeg på større skjerm, bredere tlf. Men det som opptar meg mest er om Siri kommer for norsk snart. Vet at Apple har satt igang prosessen, men noen som vet mer om ca tid for oppdatering for siri med støtte for norsk?

Ja veldig stille på mac1 og ipod1 de siste måneder. Som jerry skriver er man avhengig av lesernes innsats, men de som står bak nettsiden skrev vel mer før?

Dere som bruker ios 7 beta og icloud beta, fortsatt umulig å lage undermapper for dokumenter?

Mac Rumors er absolutt stedet å sjekke nyheter. Mac1 har vel mer blitt et sted for problemløsing.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav lacket » man 02.09.2013 16:20

Veldig bra uttalelse av deg jerry.c.bush. Støtter deg.
medlem i 180 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav lindtveit » man 02.09.2013 20:52

jerry.c.bush skrev:Ikke for å være sur, lage kvalme eller noe sånt, men dere alle vet at i1 sidene er brukergenererte. Dvs at det er brukerene som holder den aktiv og lager artiklene.
Dette er noe alle kan gjøre. Så i stedet for å klage over at det ikke oppdateres her så kan man jo bare skrive en artikkel selv her:
http://mac1.no/node/add

Artikler kan være nyheter, anbefalinger, tips, guider og tester.

Så da er det bare å sette i gang. :bitchin:


Jeg kunne jo selvfølgelig opprettet en artikkel med ingenting, men jeg hadde jo ikke annet å bidra med enn spørsmål. Spørsmål andre faktisk tok seg tid til å svare på.
Du kan jo ta i et tak du også og bidra litt!?

Synes det blir for dumt å komme med en sånn kommentar, når emnet er opprettet nettopp for at vi skal kunne bidra og samle ryktene i en tråd. Hvis ikke det er å bidra vet ikke jeg...

Og de som klager over lite aktivitet er antagelig (meg selv inkludert) innom siden for å lese om noe en ikke vet fra før. ipod1/mac1 har i mange år vært siden jeg besøker for å lese siste nytt innenfor Apples verden, og der jeg søker hjelp når jeg lurer på noe.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav jerry.c.bush » man 02.09.2013 23:38

lindtveit skrev:Synes det blir for dumt å komme med en sånn kommentar, når emnet er opprettet nettopp for at vi skal kunne bidra og samle ryktene i en tråd. Hvis ikke det er å bidra vet ikke jeg...

Jeg svarte på alle de negative kommentarene om at det er lite innhold på sidene for tiden.

Ang at jeg skal bidra? Ja, det kunne jeg sikkert gjort. Men jeg har heller ikke klaget over innholdet her selv om jeg ser at det har vært liten aktivitet en periode nå. Jeg ser kanskje mer på disse sidene som en brukerveiledning og et nettsted der man spør om hjelp enn en side med nyheter. Derfor er jeg en del aktiv i forumet med hjelp der jeg mener jeg kan hjelpe.

Beklager at jeg tok på meg å informere om hvordan disse sidene fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav nosey » tir 03.09.2013 16:17

@arildsd:
Jeg vet ikke hva som er grunnen, men det virker som at veldig mange tror at Apple kan finne opp telefonen på nytt hvert år. Den er funnet opp en gang, og Apple fant den opp igjen i 2007. Om den vil bli funet opp enda en gang i framtiden vil tiden vise, men sånn som jeg ser det skal det mye til for at noen skal klare å revolusjonere like mye som Apple gjorde i 2007. Nå er ikke ryktene fakta, svart på hvitt, men realistiske er de.

Angående iPhone 5C: Jeg skulle akkurat til å lage en ny tråd for dette, da jeg kom på at jeg kanskje burde sjekke om en eksisterte fra før av. Jeg har ikke vært så mye her inne på en stund nå. Utifra alt som har lekket, særlig av bilder, er det etter min mening også svært sannsynlig at det kommer en billig-utgave. Før har det bare vært rykter man nesten ikke visste hvor kom fra, men nå er det masse bilder også som dokumenterer godt. Jeg synes dog det er synd at/hvis Apple nå slipper en billig-modell, men skjønner jo det godt, da de vil kapre mange kunder på det. Samsung blandt andre, lager jo et enormt antall, etter min mening "søppel"-modeller, noe det ikke ser ut til at en eventuell 5C blir, og det blir bare én modell, ikke 50. Uansett så vil vi jo ha muligheten til å kjøpe den "ordentlige" iPhone i tillegg, så da er det jo ingen krise.

Nå vet vel alle som har fulgt med på ITavisen den siste tiden at de skriver veldig mye svada. Blant annet kunne de like etter iPhone 5-releasen i fjor spå at "iPhone 5S/6. generasjon iPhone kommer allerede til neste år". Det sier vel sitt. Uansett, de har jo vist fram en del bilder, som gjør ryktet om en "billig-iPhone" veldig realistisk. http://www.itavisen.no/nyheter/skal-du-kjøpe-den-95852

Selv har jeg iPhone 5, som jeg er meget fornøyd med, og kommer ikke til å oppgradere til 5S sånn som det ser ut nå, rett og slett pga. at jeg føler det ikke er fornuftig pengebruk. Har andre ting å prioritere når man er 17 år, og når jeg har en så god telefon er det hvertfall ikke vits. Hadde jeg hatt masse penger til overs hadde jeg glatt gjort det.

Fingerprint-sensor i/på Hjem-knappen høres for "high-tech" ut til å være sant spør du meg. Med det mener jeg at jeg kan ikke skjønne hvordan de skal få til det, den skal jo fungere skikkelig også, men nå er ikke jeg den som sitter inne med mest kunnskap her, så det skal jeg ikke uttale meg for mye om.
Uansett, sannheten får vi jo (forhåpentligvis) om 7 dager, gleder meg! :D
Håper forresten heller ikke at 5S kommer i champagne-farge. Jeg ønsker meg samme sort og hvit som med iPhone 5. Hvis de har tenkt å fortsette den 2-årssyklusen de begynte på med 3G og 3GS, deretter 4 og 4S, så høres det rart ut at de skal endre noe som helst på utseendet, det være seg nye farger, fingerprint-sensor, dual blitz, etc..

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Iphone 5S og 5C?

Innleggav geircito » tir 03.09.2013 19:21

Apple har sendt ut invitasjon til event den 10. september (neste tirsdag kl 19.00 norsk tid).

iPhone 5S (som er Apple's 7.generasjon iPhone)
1. kraftigere prosessor
2. bedre kamera
3. mer lagringskapasitet (128Gb?)
4. fingeravtrykk-sensor på hjemmeknappen for opplåsing av telefonen
5. to nye fargevalg (i tillegg til svart og hvit): gull og grafitt

iPhone 5C (som er en billigutgave av iPhone 5; C=cheap eller color)
1. plastikk-hus
2. kommer i flere farger
3. billigere

Bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]