eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav kfjelle » ons 05.06.2013 20:24

Hei,

bestilte en iPhone 5 i går kveld, og i dag fikk jeg mail fra eurofinance@euro.apple.com
Er dette scam eller seriøst? Jeg betalte telefonen med en gang med Visa på apple.no.

Kan ikke finne noe om dette på apple.no.
""
Til ,

Takk for at du handler på Apple Online Store.

Før vi kan behandle bestillingen din, vil vi gjerne at du bekrefter noe av informasjonen i bestillingen.

Vennligst send via e-post en skannet kopi (i JPEG-format) av følgende dokumentasjon til eurofinance@euro.apple.com

Kortholders førerkort/nasjonalt identitetskort/pass OG
En nylig bankkort- eller kontoutskrift som viser kortholders navn, adresse og kortnummer.
Oppgi bestillingsnummeret ditt, og stryk gjerne ut irrelevant informasjon som vises i dokumentet.

Vi utfører sikkerhetskontroller ved bestilling med kredittkort ettersom kortets eier ikke er til stede for å signere for betalingen. Vilkårene for Apple Online Store stadfester at Apple forbeholder seg retten til å bekrefte identiteten til kortets eier ved å be om rett dokumentasjon. Disse kontrollene utføres for å beskytte din informasjon.

Straks vi har mottatt de nødvendige dokumentene, fortsetter vi med behandlingen av bestillingen. Disse dokumentene vil bli ødelagt straks bestillingen er utført.

Bestillingen vil bli kansellert hvis vi ikke har mottatt dokumentasjon innen 6 dager.




Vennlig hilsen,

Apple Store Finance
""

mvh. Kim
medlem i 166 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav arildsd » ons 05.06.2013 21:32

Jeg er ikke kjent med at man må oppgi så sensitiv informasjon for å kjøpe iPhone fra AppleStore. Så NEI, absolutt ikke gjør dette. Når noen ber om sensitiv informasjon bør det ringe en bjelle og man bør aldri utgi dette. Ring Apple Support du ;)

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Berg » ons 05.06.2013 23:18

Som en enkel regel:
Man sender/krever aldri sensitiv info gjennom epost, dette gjelder alle seriøse firma/foretak etc.
medlem i 181 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 05.06.2013 23:23

Har kjøpt diverse på AppleStore opp gjennom årene, men en sånn mail har jeg aldri fått.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Berg » ons 05.06.2013 23:29

Dette er en tredjepart som har snappet opp at du har handlet. Hvordan de fikk tak i infoen tør jeg ikke si.
medlem i 181 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Wackhy » tor 06.06.2013 7:19

Det er absolutt ikke en tredjepart.
Apple gjør dette enkelte ganger. Om du ikke stoler på e-posten kan du ringe Apple og snakke med de, så vil de bekrefte det.
De har gjort dette siden i hvert fall 2005, og sannsynligvis enda lenger. Det skal ikke mer til enn et kjapt søk på Apple sine fora før du selv kan se poster om dette hvor det også bekreftes at disse sendes fra Apple.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav geirill » tor 06.06.2013 8:11

Hadde apple spurt meg om denne informasjonen, så hadde jeg ALDRI gitt de den. Tror heller ikke dette er ekte!
medlem i 181 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Wavelength » tor 06.06.2013 10:03

Det er vel fordi kjøper og kortholder ikke er samme person?

Apple har vel forøvrig denne informasjonen allerede. Så ser ikke problemet med å bekrefte den.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Ovit82 » tor 06.06.2013 10:15

100% SCAM!

Det som er merkelig er at de har fått informasjon om at du har kjøpt noe fra Apple. Jeg ville tatt kontakt med Apple om dette slik at de kan forbedre sikkerheten sin.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Wackhy » tor 06.06.2013 10:22

0% SCAM.
Dette er en stikkprøve, noe Apple har gjort i minst 8 år etter min kjennskap. Sannsynligvis lenger og. Ring Apple og snakk med de om du er i tvil, kontaktinfo finner du på http://apple.com/no/contact

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Ovit82 » tor 06.06.2013 10:24

Etter litt googling ser jeg at det er en sannsynlighet for at du har rett Wackhy. Men jeg ville aldri gitt fra meg denne informasjonen.

Jeg tror det er best at trådstarter ringer Apple direkte.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Berg » tor 06.06.2013 12:34

Om dette ikke er scam så var det nytt for meg.
Virker veldig amatørmessig, skal man virkelig sende all den infoen via (usikret) epost?
medlem i 181 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav Wavelength » tor 06.06.2013 13:24

Det står faktisk at en skal styrke ut informasjon som ikke er relevant.
Så da er bare å stryke ut alt som ikke relevant. F.eks CVC.

Jeg har gjort det samme selv da jeg brukte Apple sin studentutvikler-rabatt (finnes ikke lenger).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav arildsd » tor 06.06.2013 13:58

Synes uansett dette er litt useriøs måte å gjøre det på for å være et stort selskap som Apple. Aldri måtte gi noe slik info så lenge jeg har kjøpt iphone eller mac men hadde de spurt hadde jeg opplevd det som litt ubehagelig og hadde nok ringt og fått det bekreftet. Har som en regel i huet å aldri utgi slikt med mindre jeg vet det er trygt :)

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: eurofinance@euro.apple.com SCAM ??

Innleggav kfjelle » tor 06.06.2013 17:50

Snakket med Apple i dag, og var vist ikke scam. Måtte sende kopi av førerkort og bankutskrift før telefonen ble sendt.

Skjønte ikke helt hvorfor dem måtte ha dette.
medlem i 166 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron