Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav nosey » lør 18.05.2013 1:06

I fjor, i september, startet geircito en tråd der alle ble oppfordret til å komme med syne synspunkter etc. på iPhone 5, som endte med godt over 100 sider med innlegg tilslutt.
her er link til den:
viewtopic.php?f=409&t=281935&start=0

det var også en annen tråd som ble ganske lang, som startet litt tidligere i september.
her er link til den:
viewtopic.php?f=409&t=281295&st=0&sk=t&sd=a

når skal vi starte opp en sånn tråd for den neste modellen? etter det jeg har fått med meg av rykter, forventes det vel at Apple framskynder lnaseringen av iPhone til sommeren istedenfor på høsten, som de pleier. her diskuterte vi forventninger og alt mulig sånt, veldig spennende synes hvertfall jeg :)

i tråden kan man jo også dele meninger om hvis den blir sånn og sånn kjøper jeg, hvis den ikke blir det, eller hvis den blir sånn og sånn så kjøper jeg ikke men venter til neste modell. de mest "ivrige" kjøper vel den neste modellen uansett, men interessant uansett, særlig blant de mer "vanlige" folkene :D

skal vi bare begynne å legge ut om hva vi tror her, eller skal en egen tråd opprettes?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav ddybing » lør 18.05.2013 8:20

Bare å lage en tråd det :) Eller skrive her, som du sier.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav nosey » søn 19.05.2013 15:52

ja, kan vi ikke bare starte her da? :)

selv håper jeg på et rundere design på baksiden av iPhone, men det er vel lite sannsynlig at det kommer nå. sånn som det ser ut så kjører de jo et løp der de endrer design hvert andre år, og hw hvert år. hvilket vil si at iPhone 5(S?) vil ha samme design som iPhone 5. jeg vet jo ikke dette, men det er vel det mest sannsynlige.

jeg tenker også å selge min iPhone 5, og kjøpe 5(S?), fordi det er jo alltid herlig med helt ny iPhone, og i det hele tatt den nyeste modellen. samtidig så taper jeg forhåpentligvis mindre, hvertfall ikke mer, enn hvis jeg bruker min iPhone 5 nå i noen år og så selger den.
satser på å få solgt den for ca. en tusenlapp mindre enn nypris, altså 5.099. jeg har 32 GB-modellen som kostet 6.099 ny. har ingen erfaring med å selge, da dette er min første iPhone, og mitt første iPhone-salg, men man kan da umulig tape mer enn en tusenlapp på den nåværende nyeste modellen?

hva er dine forventninger til iPhone 5(S?), og skal du kjøpe den eller ikke? isåfall, hvorfor/hvorfor ikke? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav remekboy » søn 19.05.2013 19:39

har hatt iphone siden den kom ut for første gang i usa, sitter med iphone 4 og orket ikke å oppgradere til 4s, også ble jeg skuffet litt over 5, og hvis det kommer iphone 5s så blir nok android telefon på meg ihvertfall for å teste. Håper at apple gjør noe med ios som er egentlig veldig bra, men begynner å bli kjedlig, hadde vært kult med ir sender, større skjerm, en enklere måte å slå på bluetooth ,bedre kamera software osv osv, synd at apple vil ikke være med på utviklingen. Største problemet for min del er at jeg mobbet alle med android tlf på jobben, så det er nesten selvmord å komme med en samsung s4 i lomma:):)
medlem i 192 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav nosey » søn 19.05.2013 23:15

hvorfor ble du skuffet over iPhone 5!?
og hva legger du i "orket" ikke å oppgradere til 4S?

iOS kjedelig!? hmm, alltid spennende med noe nytt/forandring, men det kan også være skummelt. jeg ser selv ingen grunn til å skulle gjøre noe drastisk med iOS.

større skjerm, noe a la widgets (bleutooth-"bryter"), (har noen android-telefoner bedre kamera? ihvertfall ikke bedre skjerm!), BEDRE "SOFTWARE"!? håper du ikke hinter til android når du snakker om software. æsj og fysj og nei, ALDRI I LIVET! det er min mening, ja. men jeg vil likvel si at det til en viss grad finnes en slags fasit. det er jo ingen tvil om hvilket OS som er best (til en viss grad det med at jeg påstår det igjen). og i tillegg det økosystemet med alle Apple-produkter...

og hvilken utvikling? utviklingen med å lage mobiltelefoner like store som nettbrett? hvor utrolig idiotisk ser det ikke ut å gå med et nettbrett opptil øret da!? off... det er jo de andre produsentene som går i FEIL retning når det gjelder utviklingen. jeg blir skuffet hvis Apple ikke tør å fortsette sin egen vei... noe jeg tror de tør og kommer til å gjøre.

hadde ikke Apple eksistert så hadde ikke noen av de andre produsentene eksistert heller, på mobil-/nettbrett- og data-fronten!

ja, jeg spurte i denne tråden om folk meninger og forventninger til til neste iPhone-modell, og jeg sier ikke at det ikke er tillatt å komme med kritikk eller noe positivt om android el.l., men jeg må også få si min mening, som jeg VET flere er enige i.
det med at iOS er kjedelig og gammelt, det er egentlig bare et jævla rykte/myte som har blitt spredd av android-folk... og media! kjenner jeg blir ordentlig forbanna. jeg tror det er få som faktisk forstår hvor stort det meste av det Apple har gjort og gjør, faktisk ER. jeg forstår det nok ikke fullt ut selv...

det kan sikkert høres ut som at jeg overreagerer litt, men det gjør jeg altså ikke.

fint at du mobbet de på jobben din, men da må du stå for det du sier/mener. og det er vel ingen grunn til at du ikke skal stå for at iPhone er best?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav ddybing » man 20.05.2013 12:01

nosey skrev:(har noen android-telefoner bedre kamera?

Megapiksler er selvsagt ikke alt, men Sony XPERIA V og Galaxy S4 har begge kamera på 13 megapiksel i motsetning til iPhone 5´s 8 megapiksler.

Jeg har selv en 4S, men har heller ikke "orket" å oppgradere til iPhone 5. Synes det blir litt voldsomt å legge 6000+ i ny telefon når opplevelsen er tilnærmet den samme.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav petrus764 » man 20.05.2013 12:41

nosey skrev:har ingen erfaring med å selge, da dette er min første iPhone


nosey skrev:det med at iOS er kjedelig og gammelt, det er egentlig bare et jævla rykte/myte som har blitt spredd av android-folk... og media! kjenner jeg blir ordentlig forbanna. jeg tror det er få som faktisk forstår hvor stort det meste av det Apple har gjort og gjør


Du er 16 år og har din første iPhone, såklart synes du det er morsomt, du har jo ingen erfaring med iOS fra før. Mange av oss har hatt iphone siden 07/08 og begynner å gå rimelig lei den samme gamle greia med iOS. Det er lite utvikling i softwaren, bare tullefunksjoner som ingen bruker (ala. passbook, ibooks, twitter-integrering osv).

Det er liten tvil om at android har innovert mest i både programvare og maskinvare-funksjoner de siste år. Bare se på samsungs hover-funksjonalitet, ir-sender for fjernkontroll, nfc, trådløs lading, ta bilder med flere kamera samtidig, rapid shots for å velge det beste bildet i ettertid, smarte snarveier for å skru av/på tjenester, de hadde wifi-hotspot først, notifikasjonssenter først. På min android-tablet kan jeg koble til en USB-OTG-kabel og plugge i en minnepenn for ekstra lagring, f.eks hvis jeg skal på tur og trenger en plass å lagre tv-serier. Det er slike enkle, praktiske ting som iOS ikke klarer hvor android trekker i fra.

OSet skalerer også alle apps slik at de ser gode ut uansett skjermstørrelse på telefonen, på iOS tar det evig lang tid, for de av oss som først var med på retina-styret med iphone 4 og nå tullet med iphone 5 er det nok mange som begynner å bli lei av at utviklere må hardkode sine apps til en gitt oppløsning, det tar dritlang tid før alle apps man bruker faktisk er oppdatert, jeg har fremdeles mange apps på min iphone som ikke er tilpasset i5 sin skjerm, man kan selvsagt skylde på utviklere men da blir det samtidig vanskelig å bruke "økosystemet" som et argument for iOS.

nosey skrev:større skjerm, noe a la widgets (bleutooth-"bryter"), (har noen android-telefoner bedre kamera? ihvertfall ikke bedre skjerm!), BEDRE "SOFTWARE"!? håper du ikke hinter til android når du snakker om software. æsj og fysj og nei, ALDRI I LIVET!


SGS4 har mye bedre kamera og mye bedre funksjonalitet. iPhone-kameraet har 3 funksjoner, HDR, grid (ikke en funksjon engang) og panorama. Det er rimelig tragisk.

Og jo, HTC One har MYE bedre skjerm enn iPhone 5. 4.7" 1080p IPS-skjerm. Man kan også argumentere for at sgs4 har bedre skjerm, men det er en preferanse mellom LCD og Amoled.

Den eneste grunnen til at jeg fremdeles har iPhone er grunnet investeringene jeg har gjort i økosystemet, men neste gang går jeg nok for en android-telefon også. Jeg vil ha flere funksjoner, jeg vil ha et friere system (begynner å bli lei av å måtte jailbreake iphonen) og jeg vil absolutt ha større skjerm.

Enkle ting som chrome som standardnettleser og at den skal kunne bruke samme java-scriptmotor som safari går ikke an på iOS uten jailbreak, det sier egentlig sitt om hvor mye systemet fremdeles lever i 2007.

iPhone 5 er den første iPhonen jeg har kjøpt som har gitt en bismak, da jeg kjøpte 3g var jeg helt frelst over hvor fantastisk mobilen var, til tross for sine mangler. Da 4ern kom ble jeg nok en gang mindblown, skjermen var hinsides alt jeg har sett og den var lynrask.

5ern ga meg ikke en slik følelse, ja den er rask og ja, skjermen er god, men jeg sitter ikke igjen med følelsen av at jeg har den beste telefonen på markedet. Det er konkurrenter der ute med funksjoner og egenskaper jeg gjerne skulle ha hatt. I tillegg har skjermen tapt seg, da det i stor grad er samme skjerm som 4 hadde, bare en ikonhøyde ekstra.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav Mikro » tir 21.05.2013 10:52

Det er jo litt forskjell på utgivelsestidspunktet da. S4 og HTC One er nesten nettopp kommet ut, men IPhone 5 har vært på markedet siden okt 2012
medlem i 136 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav ddybing » tir 21.05.2013 13:00

S3 hadde jo mange av de funksjonene som S4 har før iPhone 5 kom.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav petrus764 » tir 21.05.2013 13:07

Jepp, irrelevant, følelsen jeg fikk av iPhone 5 var på kjøpetidspunktet, ikke 5 mnd etterpå da S4 ble lansert.

Forøvrig er det ikke sånn at teknologien disse mobilene bruker ikke var tilgjengelig på iPhone 5 sitt utgivelsestidspunkt, IR-sendere og NFC er ikke noe nytt, samsung har bare en annen utgivelsessyklus.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav daggad » ons 22.05.2013 14:31

Jeg har vært med siden iP3 og hatt alle minus 4S.

Jeg klarer nesten ikke å se hva som skal gjøres så mye bedre enn iP5 på neste modell. Den er kjapp, dønn stabil, flott skjerm..
Men:
Bedre batteritid
Bedre Kamera (men det er tross alt en mobil..)
Trådløs lading
Forbedring av Air Play
SD kort slot

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav nosey » ons 22.05.2013 18:33

@ddybing: jeg skal ikke uttale meg noe mye om kamera, jeg har null peiling, men har fått med meg såpass jeg også som at megapixler ikke er alt. forøvrig så kunne Apple ha bygget inn et kamera som var mye bedre enn de du nevner, men nå følger ikke Apple "trenden"/"markedet" med å lage mobiler like store som nettbrett, og DERMED er det ikke plass til et så godt og stort kamera. ikke kritikk mot deg Daniel, bare sier det :)
angående å legge 6000+- i ny iPhone 5; hvis du selger 4S får du hvertfall igjen halvparten ;) men, skjønner deg godt. vet ikke om jeg heller hadde gjort det om jeg hadde 4S.

@petrus764: jeg er nærmere 18 år*..., ikke at det har noen stor betydning egentlig, men jeg er nok litt mer "oppegående" en de fleste på min alder, for å si det på den måten.
jeg har ikke lang erfaring med iOS, nei, men jeg har fulgt med fra tidligere av, har bare ikke hatt råd til iPhone, da jeg ikke har kunnet ha noen jobb fra før av, og jeg er ikke lik stort sett hele norges unge befolkning som får alt mulig de har lyst på, og bare får penger hele tiden. noen må jobbe for ting her i livet... uansett; jeg mener at iOS ikke har behov for "innovasjon" som de andre mobilprodusentene liksom har. å fylle opp startskjermen med fult av stygge widgets og tull er jeg lite fan av. det er mobiler vi snakker om; alt annet enn iOS synes jeg er utrolig rotete! og den "multitaskinga" de skryter sånn av, bare rot det også. skal man ha sånn "ordentlig" multitasking må man ha enda større skjerm. da kan man like godt ha med seg en liten bærbar eller hvertfall et nettbrett, noe jeg også synes det blir rotete på. iOS er pent og ryddig, det nytter ikke å ramse opp alt. det er så gjennomført (ja, det har sikkert sine mangler det også, men ingenting har alt), og rett og slett herlig å bruke! softwaren på alle andre mobiler; fullstappet av søppel og drittprogrammer som man kun har på mobilen, ingen sync mot andre enheter. akkurat som når man kjøper en windows-maskin. nettbrettene ser jo ikke ut verken innvendig (softwaren) eller utvendig. rett og slett ekle å bruke.

nå vet ikke jeg hvor mye du kan, men mye i iOS er nok ikke så synlig. (ikke at jeg er noen ekspert).

og det å kunne koble til en ekstra minnepenn; igjen, ekstra rot og det trekker byggekvaliteten rett ned.

blir veldig uoversiktlig her, har ikke helt kontroll på hva jeg har skrevet eller hva jeg mangler...

"innovasjon"; kjenner jeg blir forbanna så det synger etter når jeg hører folk si akkurat det der. nfc er foreløpig en lite nyttig funksjon. blir det utbredt i butikker ogsånt så vil kanskje Apple følge etter etter hvert, MEN så er det det med aten gang så vil det nå en grense der mobilen ikke kan bli enda mindre og tynnere samtidig som den får ørten flere funksjoner. det de andre "innovative" produsentene gjør da, er å lage mobilene like store som nettbrett. lurt? nei! kanskje skal man si stop en plass. det er en mobil, og selv om vi bruker den til veldig mye i dag, så har vi ikke bruk for absolutt alt som finnes. vi bor veldig sentralt og har stort sett tilgang på eller mulighet til å ha med oss nettbrett, eller allerhelst en datamaskin. hvis du og flere andre mener at dette er en fin utvikling, og at Apple bør følge markedet, så må jeg si meg helt uenig! jeg kan beskrive det med ett ord: TRAGISK!
trenger man et så forbaska bra kamera, så vil det lønne seg å ta med seg et kamera, istedenfor å bruke mobilen. men stort sett så har vi ikke bruk for noe mer enn mobilkamera. vi trenger ikke å ta bilder i... jeg vet ikke hvor høy oppløsning og alt det der, når vi er på farta...
trådløs lading: wow, så praktisk. NOT!

vil man ha neste versjon avsoftwaren på en android-mobil må man punge ut og kjøpe ny mobil... dette er det jeg kaller useriøst. de endrer jo svarte meg skjermestørrelse på hver modell, og bare slenger ut modeller i hytt og pine! null struktur.

det du sier med LCD/amoled er riktig, men angående at HTC Onr har MYE bedre skjerm; nå har du vel kanskje fått med deg at Retina-skjermen på iPhone er så skarp at det menneskelige øyet ikke er i stand til å kunne se pixlene på vanlig avstand... Apple har lett kunnet kjøre inn en enda skarpere skjerm, men til hvilken nytte?

og NÅR trenger man egentlig større skjerm? det er vel de gangene man skal jobbe på tlf utenom når man er på skolen, hjemme eller på jobb. og når er det? hmm, på bussen kanskje. men da kan man heller bruke nettbrettet... så har man egentlig bruk for så jævlig stor skjerm på tlf? hvem sitter og jobber på tlf når man heller kan bruke nettbrett, og da iPad, ettersom at ingenting annet funker, eller en MBA/liten MBP?

hvorfor skal du bruke chrome-dritten som standard nettleser når Safari er mye bedre. Safari er å mye mer avansert med så mange flere funksjoner... mulighet for å gjenopprette alle vinduer/faner fra tidligere uten å måtte gå i loggen for å gjenopprette en og en fane... man har leseliste, og generelt full sync mot anre Apple-produkter.

det med den wow-følgelsen er også noe som irriterer meg. nå har jeg dessverre ikke hatt mulighet til å få noen sånn følelse med noen iPhone, da jeg som sagt ikke har kunnet ha noen iPhone pga. alder. hadde jeg vært eldre hadde jeg uten tvil kjøpt alle, etter tur da de kom. uansett, iPhone 5 er noe helt annet enn 4S, men det er helelr ikke meningen at du skal få følelsen av at du sitter med en telefon i hånda som er likt noe du aldri har sett før. Apple skapte iPhone, da hadde ingen sett noe lignende før, men iPhone skal fortsatt være iPhone. og likevel er iPhone 5 kraftig forbedret. hvordan Apple har klart å gjøre iPhone 5 så mye bedre og annerledes i tillegg til at den fortsatt er en iPhone, det må bare gudene vite.
her er jeg helt enig med Mikro: har lenge tenkt det samme selv, at når S4 f.eks. lanseres, så har ikke Apple fått lansert sin tilsvarende modell, med tanke på utgivelsestid. og som jeg har sagt; Apple lager iPhone, en mobiltelefon, og et nettbrett, iPad, ikke et nettbrett med ringefunksjon. det er jo klart at det er lett å få satt inn en raskere prosessor når tlf er dobbelt så stor som iPhone, og sikkert enda større, og tykkere og styggere.

kunne heller ikke sagt meg mer enig med daggad heller:
bortsett fra at trådløs lading per nå ikke er noe jeg ser som en nyttig funksjon. SDkort-slot er jeg også totalt imot, uten at jeg har noen helt spesifik grunn til det. bedre batteritid og kamera sier man derimot aldri nei takk til.
og nei ,her er jeg ikke selvmotsigende. når jeg sier jeg ikke kunne vært mer enig, gjelder det den første setningen han skrev: "Jeg klarer nesten ikke å se hva som skal gjøres så mye bedre enn iP5 på neste modell. Den er kjapp, dønn stabil, flott skjerm.."
man skulle ikke tro at det var mulig å lage en bedre; tynnere, raskere, og mer komplett mobiltelefon enn iPhone 5, men vi får bare vente å se. aldri noe problem hvis man samtidig øker størrelsen på tlf., men da er det LITE imponerende at den blir så mye kraftigere osv., som produsentene og fansen skryter så mye av. det Apple gjør, derimot, er imponerende!

en ting som f.eks. irriterer meg veldig er når jeg ser folk, gjerne de i klasse, som sitter med iPhone-en sin som de har FÅTT av foreldrene (de vet jo ikke hva en iPhone er, så hvorfor skal de ha verdens beste telefon? det er nå min mening). uansett, hver gang de skal putte mobilen i lomma, så tar de først og dobbeltklikker på hjemknappen og "killer" alle kjørende programmer. da prøver jeg å fortelle dem at de holder verdens beste mobil, som kjører verdens beste og mest avanserte mobile operativsystem, i hånda. i likhet med OS X. du trenger ikke å gjøre det der, det går helt automatisk, uten at de hører på det. du trenger ikke å gå inn i innstillingene hvert 5 minutt for å manuelt avslutte alle kjørende programmer. bare denne avanserte funksjonen i seg selv gjør iOS og iPhone totalt til en bedre mobil enn noen annen.

og for å ta ett eksempel til: dette er jo bare eksempler på to bittesmå, men samtidig enorme og helt fantastiske funksjoner!
la oss si at man sitter på bussen. man skal på jobb og ha foredrag, eller man skal på skolen og ha foredrag eller innlevering eller hva det skulle være: "faan, dokumentet ligger lagret på maskinen hjemme, jeg glemte å legge det over på minnepenn", eller noe i den duren. MEN, har du iPhone, og bruker iWork, da trenger du ikke tenke på dette i det hele tatt. da har du det for hånden HELE tiden, og kan gjøre ferdig presentasjonen, eller endre på noe, eller gjøre noe annet hva enn det skulle være. før var dette faktisk et problem for meg. IKKE nå lengre!

tviler på at jeg har fått med i nærheten av alt jeg skulle ha sagt, men prøv ikke å fortell meg at det finnes en bedre og mer komplett mobil enn iPhone. jeg sier dermed ikke at iPhone er den eneste brukelige telefonen, men ingenting kan måle seg med den, uansett hvor rask prosessor den har, eller hvor stor skjerm, som jo ikke er noe pluss... (noe som igjen følger til større tlf).

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav Traktor » ons 22.05.2013 19:41

Nosey@

Det er lov å bruke stor bokstav i starten av en settning, selv i et forum...

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav nosey » ons 22.05.2013 19:48

Det er lov å være saklig til en viss grad her også... Det der var bare usaklig! Nå legger jeg ikke vekt på rettskriving i form av stor bokstav f.eks. Og om noen boksstaver stokker seg litt om i farten eller at det dobbel konsonant blir feil i farten, når jeg skriver et så langt innlegg, eller i det hele tatt...

Uansett, den diskusjonen som har startet over her synes jeg vi skal kutte ut med en gang. Er klar over at jeg selv har bidratt til den nå, men det ødelegger jo hele tråden som i all hovedak skal handle om folks forventninger til neste generasjon iPhone og om de skal kjøpe eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Den store iPhone 5(S?)-tråden?

Innleggav ddybing » ons 22.05.2013 19:57

iCloud er veldig genialt, men det er nok ikke noe Android-folket savner. De får jo ofte gigabyte på gigabyte med gratis lagringsplass hos Dropbox når de kjøper en ny mobil.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron