Iphone 4/4s & abb/forsikring

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Iphone 4/4s & abb/forsikring

Innleggav mats506 » ons 31.10.2012 20:31

Hei!

Jeg er familiens apple-fanboy, en gutt på 18.

Mine tvillingsøsken på 12 og min mor skal ha seg ny telefon, og jeg har endelig klart å overtale dem om at iPhone er rett valg.

Det dukker likevel opp noen spørsmål som ikke har direkte, enkle svar. Jeg håper noen har kompetansen til å svare, eller bare vil ytre sin mening, om følgende problemstillinger:

A) Burde de gå for iPhone 4 eller iPhone 4s?

1) argumenter for iPhone 4:
- Iphone 4 koster 2890,- mens iPhone 4s koster 4290,- , en økning på 1400 kroner.
- om man kjøper en billigere tlf kan man evt bruke mer penger på et abbenoment og dermed få mer bruk
2) argumenter for iPhone 4s:
- den har noen funksjoner iPhone 4 mangler
- den er raskere og bedre
- siden den er nyere vil den holde tritt med utviklingen lenger, altså det å få funskjoner på oppdateringer iPhone 4 ikke vil takle.

B ) Hvilket abbenoment burde 12-åringene ha?

Tvillingene er tolv år, og sender ikke mye meldinger og ringer enda. De har en iPad de bruker flittig til mye spill, og et av hovedargumentene som gjorde at de ble overbevist om at deres neste mobil burde bli iPhone var nettopp at de kan ha disse spillene også på sin iPhone.

En ting jeg gjerne skulle ha sett at de kunne hatt inkludert i abbenomentet er noe 3G-bruk. For min del er det å kunne bruke nettet uansett hvor jeg er en viktig del av min iPhone-opplevelse.
Det skal nevnes at de ikke har lov til å ha mobilen på skolen, og databruk utenfor hjemmet vil ikke være vanvittig stort. Mitt inntrykk er likevel at det er billigere med visst data-kvoter enn å kjøpe hver MB separat.

Jeg bruker selv Chess Sjakk Matt + Fri Surf + Spotify Premium for 349,- i måneden og er veldig fornøyd med det. Jeg har aldri vært noe fan av Telenor og Netcom, ettersom det virker på meg som at på grunn av at de er de største operatørene setter de prisene sine høyere enn andre fordi folk velger dem uansett.
Ulempen er at det virker som det bare er Telefon og Netcom som selger iPhone's med abbenoment?
Spørsmålet mitt er da:

1) Hvilket abbenoment vil være gunstig for de med et slikt forbruk? Gjerne et abb. som inkluderer kjøp av telefonen, altså da laveste totalpris inkludert tlf :-)

C) Er det gunstig med forsikring, og evt hvor?

Jeg bruker det ikke selv, men har sett at iPhone-forsikring i Chess koster 89,- kroner måneden. Dette blir litt over 1000 kroner i året, og det er jo ganske mye. Om glasset knuser kjenner jeg folk som kan reparere det. Det er derimot værre om de glemmer mobilen og/eller at den blir stjålet. Det skal jo nevnes at 'Finn iPhone' finnes men man vet jo aldri. Det er kanskje værdt det på en 4s men ikke på 4'eren?

D) Finnes det fordeler med å ha flere telefoner hos samme operatør?

Jeg vet at det finnes fri familie, men er det andre fordeler med at flere, eller alle i familien har abbenoment hos samme operatør? At man må betale mindre i forsikring eller noe?

E) Litt for moro: Hva er fordelen med at alle i husstanden har iPhone?

Jeg har alltid sagt at det virker som Apple gir mange fordeler om alle bruker de sine produkter. De er ikke så flinke på å kommunisere med andre enheter enn sine egne, men med sine egne produkter funker alt bra. Ting jeg kommer på er bla. delte bildestrømmer og felles kalender.

1) Har du noen flere ting som funker bra på tvers av enheter?

2) Kan tvillingene bruke min mors Apple-ID, og dermed kan alle tre laste ned appene og betale kun en gang. Er dette lovlig, og er det noen ulemper med dette?

TUSEN TAKK om du har bare så mye som lest gjennom hele denne posten :-) Enda mer tusen takk om du kunne tenke deg å svare :-D
medlem i 174 måneder
 

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron