Div spørsmål vedr. iPhone

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Div spørsmål vedr. iPhone

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 19:55

Hei

Jeg har et spm til en tekst hentet fra apple.no her
"Om ulåst iPhone
En ulåst iPhone har samtlige iPhone-funksjoner, men har ingen abonnements-binding. Du kan aktivere og bruke den på et hvilket som helst GSM-mobilnettverk som støttes. En ulåst iPhone 4 eller iPhone 4S fungerer ikke med CDMA-baserte operatører.
Hvis du ikke ønsker et flerårig abonnement, eller hvis du foretrekker å bruke en lokal mobiloperatør når du er i utlandet, er en ulåst iPhone det beste valget. Den leveres uten mikro-SIM-kort, så du må ha et aktivt mikro-SIM-kort fra en av GSM-operatørene som støttes. Når du skal ta i bruk telefonen, setter du inn mikro-SIM-kortet og trykker og holder inne på/av-knappen i noen sekunder. Deretter følger du instruksjonene for å konfigurere telefonen."


Hva vil det si at iPhonen ikke funker med CDMA-baserte operatører? er det en ulempe??

Også lurer jeg på, brukes SIM-kortet bare for å kunne ringe og sende meld osv med telefonen, for å gi en identifikasjon til den eller hva jeg skal si, eller lagres det ting som kontakter o.l på SIM-kortet? (går det evt. an å endre slik at ting ikke lagres på SIM-kortet?)

Lurer også på hvor man putter inn SIM-kortet i en iPhone, henholdsvis iPhone 5 som jeg skal kjøpe. Har aldri sett ordentlig på en iPhone eller hatt en selv før. Og er det slik at i f.eks. USA så bruker de ikke SIM-kort? isåfall, er det ikke rart at det ikke er slik med alle telefoner?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav Traktor » tor 20.09.2012 20:07

AT&T i USA bruker simkort, men Verizon gjør så vidt jeg vet ikke det. Simkortet settes inn i en "skuff" på den ene langsiden av iphonene, regner med at man også på iphone 5 bruker en binders-lignende sak for å få den ut.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 20:09

okei :)

noen som kan svare på de andre spm? er veldig nysgjerrig! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav ddybing » tor 20.09.2012 20:10

Alle kontakter på iPhone lagres i telefonminnet, og ikke på SIM-kortet. Det går heller ikke an å eksportere kontakter til SIM-kortet fra telefonen, den kan kun importere.

Ja, SIM-kortet brukes til en slags identifikasjon, og står for Subscriber Identification Module.
Uten SIM-kort vil ikke telefonen kunne ringe via mobilnettet(med mindre man har SIM-kort-uavhengige løsninger i USA som nevnt).

CMDA er et nettverk som brukes primært i USA så vidt jeg vet, så du burde ikke ha noen problemer med mindre du skal til USA og bruke den der.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav Traktor » tor 20.09.2012 20:13

CDMA brukes av blant annet Verizone i USA, så om du ønsker å bruke Verizone er det en ulempe. I Norge bruker man GSM. Det er altså to fysisk forskjellige modeller for GSM OG CDMA,

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav ddybing » tor 20.09.2012 20:16

Takk for at du oppklarte det, Traktor! :-)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 20:21

okei og takk for svar!

Men hvis man derimot kjøper en låst iPhone, vil den da fungere både i Norge og USA osv?

Og når man sier låst, vil det si at den er bundet til et abonnement i 1 år f.eks. eller at den er bundet til EN bestemt OPERATØR for "alltid"?

Hvis jeg forstod deg rett PowermacG4, vil det si at ingen filer (bilder, dokumenter osv.) INGENTING! lagres på SIM-kortet, alt lagres på telefonen?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav ddybing » tor 20.09.2012 20:26

SIM-kortet kan egentlig ikke lagre noenting til kontakter(nei, det er ikke her kontaktene ligger når det brukes med en iPhone). Og hva annet var det å lage tilbake i de gamle mobilene? ;)
Alt lagres på telefonminnet - ALT!

Når det gjelder låst mobil er jeg litt usikker, men mobilen er i hvertfall låst til operatøren (F.eks Telenor) til du velger å låse den opp. Men, om den da er mulig å bruke på CDMA-nettverk tør jeg ikke svare på :)
Sist endret av ddybing den tor 20.09.2012 20:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav Traktor » tor 20.09.2012 20:26

En låst iphone vil så klart bare fungere med den operatøren den er låst til og har sånn sett ingenting med hvilket land den fungere i. En iphone kjøpt i Norge, som dermed har GSM, vil fungere med AT&T i USA, men ikke med Verizone. Gitt at den er åpnet for alle operatører da, noe iphone kjøpt fra apple.no er.

For å gjøre det helt klart GSM og CDMA har ingenting med operatørlås å gjøre, men er en fysisk begrensning/forskjell.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 21:10

Hva er poenget med at den er låst når du kjøper den når du kan låse den opp? er det etter en viss tid at man kan låse den opp eller kan man låse den opp med en gang man har kjøpt den?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav Traktor » tor 20.09.2012 21:19

Poenget er at du er låst til operatøren i 12 mnd eller til dubetaler brudgebyret, som i de fleste tilfeller vil gjøre iphonen dyrere totaltsett enn å kjøpe rett fra apple.no. Grunnen til at operatørene gjør dette, og da spesielt med iphone, er nok at de har veldig liten fortjeneste på iphonen i seg selv og er bare interessert i å kapre deg som kunde til deres telenett. Og som du kan set tilbyr ikke telenor noen blillige abo til iphone, det billigste tror jeg er 450/mnd.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: iPhone 5

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 21:33

okei skjønner :) skjønner ikke hvorfor ikke flere kjøper ulåst, når man da kan kjøpe hvilket abonnement man vil etter pris og velge oeratør fritt med en gang! mye billigere! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Div spørsmål vedr. iPhone

Innleggav ddybing » tor 20.09.2012 21:36

Fordi mange folk har ikke 5-6k i lomma den dagen de skal kjøpe telefon, og betaler derfor gledelig litt ekstra i måneden og litt i butikken for å slippe å betale alt med en gang(og ja, det er billigere med abonnement enn å kjøpe uten binding). :-)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Div spørsmål vedr. iPhone

Innleggav nosey » tor 20.09.2012 21:37

eh, det er vel billigst å kjøpe ulåst fra apple.no???

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Div spørsmål vedr. iPhone

Innleggav Traktor » tor 20.09.2012 21:38

PowermacG4 skrev:Fordi mange folk har ikke 5-6k i lomma den dagen de skal kjøpe telefon, og betaler derfor gledelig litt ekstra i måneden og litt i butikken for å slippe å betale alt med en gang(og ja, det er billigere med abonnement enn å kjøpe uten binding). :-)


Det abonnementet med iphone vil jeg gjerne se.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]