Sende iPhone fra USA

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Sende iPhone fra USA

Innleggav Phaneren » fre 17.08.2012 10:57

En kompiss av meg som bor i USA har tenkt å sende meg en evt. iPhone 5 når den lanseres, så jeg har noen spørsmål:

1. Hvor mye vil en iPhone 5 16GB "no contract" koste?
2. Får jeg til å unlocke den ved kjøp av "Gevey-sim"?
3. Blir det gebyrer på å sende den i posten fra USA til Norge og isåfall hvor mye?
medlem i 140 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav Wavelength » fre 17.08.2012 11:04

1. Antagelig det samme som dagens modell. Tiden vil vise.
2. Vet ikke.
3. Du kan risikere å måtte betale moms på prisen (25%). Merkes det med gave, og det ikke virker som om dette kommer fra et firma pleier en å slippe unna dette.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav gvalstad » fre 17.08.2012 11:05

1 - Ca det samme som en iphone 4s nå
2 - Tvilsomt, men du trenger vel ikke det med en ulåst telefon
3 - Ja, dersom gaven har en verdi på kr 1000,- eller mer (og det har den). Les mer på http://www.toll.no
medlem i 190 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav admin » fre 17.08.2012 11:43

Apple selger vel ulåste telefoner nå i Apple Store så det burde vel fungere å kjøpe ulåst derfra. Bare sørg for at du får 3G-varianten og ikke Verizon-varianten.

Med «iPhone 5» blir det jo muligens LTE og hvis Apple skal støtte europeisk LTE så må det muligens også bli forskjellige varianter.

Du må beregne moms (25%) + fortollingsgebyr (NOK 100-200).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav bzzlink » fre 17.08.2012 14:10

iphone 4S 16 GB no contract, koster pr. nå 3950,- + amerikansk moms. (4 - 10 %) så det havner vel omtrent på samme prisen.

+ moms og fortollings gebyr blir det 5200,- eller noe.

Så spørs det med portoen.

Selv om du skulle slippe unna moms og fortollingsgebyr, så blir det fortsatt rundt 4500,-

Da ville jeg ventet 2 uker å kjøpt en her i Norge...

Hvis du tenker på at kompisen din skal kjøpe en locked versjon og så sende den, så må han sitte å betale på abonnmentet i 2år...

(Korriger meg om jeg tar feil, men de har vel tettet loop-hole'et med at man kunne drite i å aktivere den, og da ble ikke abb'et aktivert?)
medlem i 193 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav martins » tor 06.09.2012 13:36

Bare sørg for at du får 3G-varianten og ikke Verizon-varianten.


Hvilken variant tilsvarer 3G-varienten?
På store.apple.com/us/ ser jeg bare Verizon, at&t og Sprint.
medlem i 187 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav petrus764 » tor 06.09.2012 13:51

AT&T, det er uansett kun den du får kjøpt. Men nå ser du på telefonene med abonnement. Under der står det "Or get iPhone unlocked and contract-free"

Det er kun GSM-varianten som selges uten abonnement, for det er uansett bare den du får koblet til hvilket som helst nettverk. Man kan ikke bare kjøpe en CDMA-mobil og koble den til et CDMA-nettverk, slik man kjøper en GSM-mobil, stapper i et simkort og vips er den oppe og går.

Men som de andre i tråden her nevner, det er en dårlg ide. Med frakt + moms + fortollingsgebyr så blir prisen høyere enn det mobilen koster i Norge. Da får du heller ikke norsk reklamasjonsrett på 5 år, men kun 1 år begrenset garanti. Vil du ha 3 år apple care må du vel ut med noen tusinger ekstra.

I tillegg hvis neste iPhone kommer med LTE, er det mulig vi i Europa får en egen versjon med støtte for de LTE-frekvensene som brukes her. Dagens iPad støtter som kjent bare de frekvensene ATT og Verizon bruker i USA, og kan ikke kobles til et LTE-nett utenfor av den grunn.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav Silas Lauvland » tor 13.09.2012 15:16

En kompis av meg skal til USA om ca en eller to uker. kan han da kjøpe iphone 5 der som ikke er operativ låst og jeg kan bruke den i Norge uten problemer?
medlem i 141 måneder
 

Re: Sende iPhone fra USA

Innleggav petrus764 » tor 13.09.2012 21:29

Ja, men jeg ville egentlig ikke gjort det, for du tjener ikke noe særlig på det.

Nå er ikke prisen off-contract kjent enda, men en 4S koster nå rett over 4k i Norge mens den i usa koster 3200 + lokal skatt (som regel 10%). Dermed blir det over 3500kr.

For de 500 ekstra får du i Norge 5 års reklamasjonsrett i tilfelle noe skulle skje med mobilen din (dette er gull verdt, skjer det noe med telefonen etter 13mnd og den er kjøpt i USA sitter du med hele regninga selv).

I tillegg får du norsk lader, støtte for europeiske LTE-frekvenser (dog det vil ikke fungere i Norge) og støtte for WiFi-kanal 12/13 hvis det er nødvendig. Kanal 12 og 13 er som kjent forbudt å bruke i USA.

Hvis du mener at det er verdt noen skarve hundrelapper for å miste 5 års reklamasjonsrett så kan du godt kjøpe den i USA. Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]