Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav heekson » tor 13.03.2008 21:24

Heisann, jeg har en kamerat som bor i USA nå fortiden, og søstra hans skal besøke han. Derfor tenkte jeg det kanskje var en kjempe sjanse for at jeg kunne få skaffet meg en iPhone. Er en del jeg lurer på først.

For det første, er det mulig at jeg selv kjøper iPhone fra nettet og ber de sende den til kameraten min og sånn at når søstra hannes drar hjem så tar hun med iphonen hjem til norge?

Må jeg registrere meg til AT&T (eller hva enn det nå heter) når jeg kjøper iPhone fra Apple store?

Det står at Iphone 16GB koster bare 500 dollar, betyr det at det koster bare 500 dollar for iphonen og å få sendt den til kameraten min eller må jeg betale frakt også?

Blir iphonen tatt i kontroll på flyplassen når søstra hannes har med iphonen hjem sånn at hun må betale moms, toll elns for den?

Håper noen kan svare meg på dette :) Kan hende jeg kommer med flere spørsmål
medlem i 196 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav Conker » tor 13.03.2008 21:28

Apple sjekker vel kortet ditt når du kjøper på nettet, tror det er noen norske kort som går igjennom og andre ikke (mitt funker fint). Så det enkleste er nok å sende med henne penger og be henne dra innom en applestore. Du trenger ikke registrere noe med at&t i butikken, og når du får den jailbreaker du den osv. så den virker på norsk nett.
Og om de stopper henne i tollen må hun betale 25% moms..

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav heekson » tor 13.03.2008 21:35

Ouch, noen som vet om "Jernbanepersonalet bank og forsikring kort" funker?
Er det ofte de blir sjekket i toll og er det noen muligheter for å minske sjangsen, foreks pakke det inn i gavepapir?
medlem i 196 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav rubbish » tor 13.03.2008 22:37

det finnes en rekke tråder herinne ang. Toll etc. Men mener å ha lest at om man kan ta med seg verdi på 6000 uten å måtte betale toll.. Søk litt her så finner du nok svar :)
medlem i 195 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav heekson » tor 13.03.2008 22:49

Har lest ganske mye rundt her, men det meste om toll jeg har sett gjelder posten :P Hakke funnet noe om toll når det gjelder en person som frakter iphonen :P
medlem i 196 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav andrenh » tor 13.03.2008 22:53

heekson skrev:Har lest ganske mye rundt her, men det meste om toll jeg har sett gjelder posten :P Hakke funnet noe om toll når det gjelder en person som frakter iphonen :P



Det stemmer det du skriver her ja. Tanta mi hadde meg seg en iphone hjem fra USA for 1 uke siden. Hun ble stoppet i tollen, og de så igjennom, men måtte ikke betale noe til den norske stat. Så det er en grense på 6000,- tror jeg? Akkurat det nøyaktige beløpet er jeg ikke sikker på.
medlem i 193 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav Mmmarcus » tor 13.03.2008 23:12

Lønner seg av og til å søke andre steder enn mac1.no :)
toll.no skrev:Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt


Jeg måtte betale $ 40 i tax da jeg bestilte min. Gikk helt fint med norsk VISA.

De $ 40 er det mulig å få igjen ved utreise. Men det er mye styr for 200 kr.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Bestille Iphone i USA, trenger svar på ett par spørsmål.

Innleggav rubbish » fre 14.03.2008 18:16

Det er denne tråden jeg refererte til:
viewtopic.php?p=1779535

piknik skrev:Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO
medlem i 195 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron