Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav pengwen » søn 24.02.2008 21:19

Mva ved import er du pålagt å betale uansett. Du slipper derimot å sende inn mvaregnskap og gjøre rede for hvilken mva du har høsta for staten, mao får du heller ingen mulighet til å trekke fra mva på det du importerer.

Og side på .no, skrevet på norsk og med norsk adresse som mulig sted å hente varene er det utviltsom å regne som en virksomhet underlagt norske lover og regler, på lik linje med f.eks apple.no.
medlem i 225 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav TheRealChristoffer » søn 24.02.2008 21:21

tunamgu skrev:er vel litt usann at det finnes norsk versjon av iphone.kunne heller stått fornorsking som er bedre ord.

Litt morsom at de selger iphone og utfører murpus,pusse opp osv på samme side.


Kan jo nevnes at du selger iphone til bedre pris=) og resten kan man legge in selV:)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » søn 24.02.2008 21:37

Så hva er da forskjell på de som selger profesjonelt på finn.no og en som setter opp en nettside. Det er jo ingen på finn.no, som nevner mva.

En ide. Hva om man skriver på siden sin at:" Ved kjøp på vår side, så kjøper du en tjeneste som bestiller iPhone fra England til deg. Vi er derfor et mellom ledd mellom kjøper i Norge og selger i England."
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav tunamgu » søn 24.02.2008 21:39

Zionxxx skrev:jeg syns iphonen ser ødelagt ut..se på bildet av den...knappen og speakern...


ctech,han mener bildet mitt.

Hvis du ser nøye etter,så er det plastikken som jeg har fjernet.Det er for å få bedre feeling når jeg trykker og hører bedre ved øret.Noob asså.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav pengwen » søn 24.02.2008 21:43

Hva om folk bare slutta å tro at det finnes noen snarevei til penger? Og faktisk satte seg inn i reglene man opererer under? Et par telefoner til toll og skattekontoret burde gi deg klart svar.

Dersom det da ikke er erkjennelsen av at man faktisk smugler inn i landet og bare dekker seg bak påstått uvitenhet som hindrer en i å ta de telefonene?
medlem i 225 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » søn 24.02.2008 21:53

Pengwen:

Jeg bor i England, så har ingen mulighet for å drive med import til Norge. En annen sak er at det er vanskelig å få tak i iPhone is stort kvantum. Ettersom Apple ikke tillater dette. Hvis jeg hadde funnet en som kan selge direkte til meg med 30 dagers kreditt. Så kunne jeg ha vurdert det. Men ettersom man må kjøpe 1 og 1 telefon ved apple store, eller O2 i England. Så blir det litt mer vanskelig.

En annen ting, er at hvis jeg kan skal selge i Norge, med full moms og toll. Så blir prisen for høy, og ingen kjøper. Derfor selger jeg heller ifra England. (PS!! Tatt bort muligheten for å hente i Oslo på sidene mine) da dette sikkert blir tolket som videre salg og moms og toll må derfor betales.

Noen som har noen andre tips. Finnes det noen sider som driver med rykte greier for sider, slik at jeg kan bygge opp et godt omdømme. Viktig at kunder blir fornøyd og at andre kunder kan føle sikkerhet, ved å høre fra andre at jeg leverer som man forventer.
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav pengwen » søn 24.02.2008 22:02

Dersom du faktisk hadde deklarert varen riktig når den sendes fra england til norge hadde det helt automagisk kommet mva på i fortollingen ja. Dersom det enten gjør prisen for høy eller at det spiser for mye av din avkastning sier det mer om forretningsmodel enn om noe annet. Hvorfor skal andre gidde å betale mva når du og dine kunder skal snike seg unna?

Og ja, viktig å forstå at mottaker kan stilles til ansvar for feilfortolling dersom det er sannsynlig at han viste om det. Mao risikerer man mer enn bare mva og fortollingsgebyr. Pluss at noen garanti kan du ikke love. Så vidt jeg ser må folk da betale en haug for å sende den tilbake til deg i england. Og dersom en reperasjon (og garanti) utføres i utlandet skal også det fortolles når det kommer tilbake til norge. Merverdi skal også legges mva på.

Som før påpekt i tråden, er rimelig synlig at dette ikke er en stabil forretning som er der om 1 år når du faktisk får problemer. Man er jo som ellers med handel med utlandet rimelig prisgitt selgers velvilje.
medlem i 225 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav tunamgu » søn 24.02.2008 22:03

ctech,du kan selge så mye du vil,men anbefaler deg ikke å gjøre det via .no domene.Folk tror da de kjøper i en nettbutikk og krever garanti og reklamasjon.Kan du tilby det,så kan du selge via .no side.

Ellers selg via finn,det er mange som kjøper der.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » søn 24.02.2008 22:11

Takk for tipset.

Jeg lar siden stå, til jeg har forhørt meg med de statlige organene i Norge.
I mellomtiden, så skriver jeg i kjøpsbetingelsene at vi vare er et mellomledd mellom selger i england og Norge og derfor ikke er underettet norske regler.

Som dere sikkert vet, så prøver folk å selge iPhone 8 Gb for hele 4900 kroner. Noe som er mer en 400 kr mer enn jeg selger 16Gb versjonen for. Jeg kunne jo satt opp prisen, men synes nesten det er litt drøyt at folk tar slike høye priser. Ikke at jeg har noe imot å tjene litt penger.

Tror ikke dette er en langtidsgesjeft, ettersom jeg regner med at iPhone kommer til Norge i løpet av året gjennom Telenor eller Netcom.

Men jeg vil prøve å selge til Norge på en riktig måte, så jeg tar inn alle deres kommentarer. Og vil gjøre litt undersøkelse på dette til uken. Ettersom jeg ikke har solgt noen gjennom sidene mine enda. Så har jeg forsåvidt ikke gjort noe galt, får jeg håpe. :-)

Hva synes dere om siden forresten? Utenom skrivefeil på bildene etc? http://www.oddjobs.no/iPhone
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Helge Hafstad » søn 24.02.2008 22:19

mva er pålagt i Norge, men ikke før en viss omsetning er passert. Og ettersom jeg ikke omsetter for så mye, så er ikke dette nødvendig enda. Etter slik jeg har forstått reglene.


Man kan jo lure på hvordan skattesjefen vil forstå dette da varene selges fra nettsidene til et firma som allerede er registrert i merverdiregisteret. - Altså er dette enten ren og skjær svindel eller "bare" et naivt fjortisforsøk på kjapp fortjeneste uten forpliktelse.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » søn 24.02.2008 22:23

Helge Hafstad skrev:
mva er pålagt i Norge, men ikke før en viss omsetning er passert. Og ettersom jeg ikke omsetter for så mye, så er ikke dette nødvendig enda. Etter slik jeg har forstått reglene.


Man kan jo lure på hvordan skattesjefen vil forstå dette da varene selges fra nettsidene til et firma som allerede er registrert i merverdiregisteret. - Altså er dette enten ren og skjær svindel eller "bare" et naivt fjortisforsøk på kjapp fortjeneste uten forpliktelse.



Ahh det har jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg burde skaffe et annet domene. Er det noen gratis domener jeg kan skaffe. Raskt?
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav tunamgu » søn 24.02.2008 23:30

Folk selger dyrere fordi de ikke kan kjøpe rett fra apple store.de må gjennom et annet ledd,og da blir det dyrere.du burde skjønne at det blir dyrere når hvert ledd vil tjene penger?

Men hvordan skal du få tak i så mange?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » man 25.02.2008 0:06

Vel jeg må gå fra butikk til butikk, å kjøpe 2 om gangen.. Maks 2 pr kunde
medlem i 205 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Minsteman » man 25.02.2008 0:15

syns jeg ser deg traske avgårde mellom butikkene.. hehe...
Men jeg tror du kommer til å slite litt om etterspørselen blir stor. kan bli en lang tur til neste butikk du ikke har vært innom på sikt.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Norges billigste iPhone 8gb og iphone 16gb

Innleggav Ctech » man 25.02.2008 0:22

Jepp..

Veldig..
medlem i 205 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]