Kjøpe Iphone på eBay

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Kjøpe Iphone på eBay

Innleggav magilton » tor 31.01.2008 21:31

Hei,

Er nybegynner når det gjelder "oppskrifter" på å skaffe seg en iPhone som fungerer i Norge. Men har bestemt meg for å gå til verket, ved å kjøpe på eBay, da jeg har hørt at dette kan være blant de billigste alternativene. Derfor håper jeg på svar på noen grunnleggende spørsmål:

Hvilke steg må man igjennom for å få en iPhone fra det amerikanske/britiske markedet til å fungere med norsk operatør (chess i mitt tilfelle)? Unlock, nytt sim osv...

Hvilke av disse stegene bør jeg få den som selger meg fra eBay til å fikse? Og hvilke må jeg selv ordne i etterkant?

Hvilken versjon bør man kjøpe 1.1.1, 1.1.2 eller 1.1.3?

Hva er ca. pris man kan forvente å betale på eBay? Lønner det seg å bestille fra US eller UK?

Vil det være problematisk å oppdatere til kommende 1.1.X versjoner i etterkant, hvis man har is i magen og ikke nødvendigvis må oppdadere med en gang.

Vil en import-telefon kunne bli "oppdaget" og gjøres ubrukelig når iPhone offesielt kommer til Norge?

På forhånd takk for respons!
medlem i 193 måneder
 

Re: Kjøpe Iphone på eBay

Innleggav mpitof » fre 01.02.2008 15:47

magilton skrev:Hei,

Hei,

Er nybegynner når det gjelder "oppskrifter" på å skaffe seg en iPhone som fungerer i Norge. Men har bestemt meg for å gå til verket, ved å kjøpe på eBay, da jeg har hørt at dette kan være blant de billigste alternativene. Derfor håper jeg på svar på noen grunnleggende spørsmål:

Man kan så klart være heldig å få en billig telefon på eBay. Har ikke kjøpt iPhone på eBay selv, jeg kjøpte fra DotConsole (se egen tråd i forumet evt)

Hvilke steg må man igjennom for å få en iPhone fra det amerikanske/britiske markedet til å fungere med norsk operatør (chess i mitt tilfelle)? Unlock, nytt sim osv...

På 1.1.1 kan du utføre en jailbreak og kjøre AnySim for å åpne for alle simkort i installer etterpå. Dette er relativt lett, mange guider på nettet. Det er for øvrig ganske vanskelig å få tak i en 1.1.1-telefon. Finner du en, er det ofte dyrt.

På 1.1.2. er det omtrent samme prosess, men du må restore til 1.1.1 og gjøre det derfra. Deretter må du ha en x-simkort løsning i stedet for AnySIM som f.eks. HyperCard eller TurboSIM. Disse koster fra 120 kr til ca. 500 kr.

1.1.3 OTB bør du unngå, disse kan foreløpig ikke brukes som telefon utenom AT&T.

Dessuten må du installere norsk språk etc.

Hvilke av disse stegene bør jeg få den som selger meg fra eBay til å fikse? Og hvilke må jeg selv ordne i etterkant?

Du kan fint gjøre alt selv. Men det skader ikke at han har jailbreaket for deg, så lenge du kan være sikker på at telefonen ikke er brukt.

Hvilken versjon bør man kjøpe 1.1.1, 1.1.2 eller 1.1.3?

Finner du en rimlig telefon med OTB1.1.1, gå for den. Kjøper du OTB1.1.2 må du ha en x-simkort løsning som nevnt tidligere, dette er sannsynligvis det enkleste alternativet nå i.o.m. at det er vanskelig å få tak i 1.1.1OTB. 1.1.3 kan som sagt foreløpig ikke unlockes.

Hva er ca. pris man kan forvente å betale på eBay? Lønner det seg å bestille fra US eller UK?

Telefonen er vel i utgangspunktet billigere i US, se på tilbudene. Husk at dersom du skal kjøpe en x-simkortløsning for UK i etterkant, må du passe på at det er en UK-verson av dette. Prisen vet jeg ikke, telefonen koster i alle fall i utgangspunktet $400 i USA.

Vil det være problematisk å oppdatere til kommende 1.1.X versjoner i etterkant, hvis man har is i magen og ikke nødvendigvis må oppdadere med en gang.

Er jo bare å trykke nei på forespørsel om å oppdatere i iTunes. Man ser et eksempel på en 1.1.2/1.1.1->1.1.3 guide her på forumet.

Vil en import-telefon kunne bli "oppdaget" og gjøres ubrukelig når iPhone offesielt kommer til Norge?

På forhånd takk for respons!


Ubrukelig? Nei, hehe, tviler på det. Er vel bare noen rykter Apple har satt ut.

Mye av dine spørsmål kunne vært løst gjennom noen forumsøk, og har heller ikke gått i detalj på hvordan du jailbreaker etc. Er plenty av guider på nettet.

Lykke til!
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpe Iphone på eBay

Innleggav magilton » fre 01.02.2008 18:33

Mange takk for fyldig svar!

Har vært litt for lat når det gjelder å søke fram info der ute. Så da passet dette bra.

Vet du om dotconsole har inne telefoner av 1.1.2 for øyeblikket som jeg kan regne med vil være ferdig levert til Norge innen to uker?
medlem i 193 måneder
 

Re: Kjøpe Iphone på eBay

Innleggav mpitof » fre 01.02.2008 20:42

DotConsole har vel inne en del 1.1.2 telefoner, ja, ink. HyperCard, skal vel ha $690 for en telefon shippet til Norge. Leveringstiden vet man aldri på han, det kan være at du får den innen noen dager (han sender med DHL som er ekstremt kjapt og kommer levert på døra), eller det kan være at det tar en måned.

Om det er veldig viktig for deg å få den i løpet av to uker bør du kanskje se et annet sted, men det er ikke usannsynlig at du får den i løpet av den tiden.

:)
medlem i 194 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere