Pakker fra USA - kjøp av iphone

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav kaywan » man 14.01.2008 0:57

Hei. Jeg lurte på om noen har noen erfaring med eller som veit svaret på dette:

Hva skjer om man kjøper x antall iphones i USA også sender dem til Norge og markerer pakken som f.eks. "Used books" e.l. også blir den pakken kontrollert? Altså hva skjer dersom den ikke går igjennom og de oppdager at det ikke er "used books" men iphones i pakken? Beslaglegges de da? Får man bøter e.l? Dersom noen har en link til regelverket eller instrukser/lover så hadde det også vært fint.
medlem i 198 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav moffoffo » man 14.01.2008 7:07

Søkte på google: Gir kanskje ikke alle svarene, men noen: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=118784&epslanguage=NO

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav prizma » man 14.01.2008 7:47

Dersom du sender de igjennom JetCarrier har du minimal sjangs for å komme igjennom tollkontrollen.

Rex tar kontrollen manuelt - men gidder skjelden åpne pakkene.
Dersom størrelsen tilsier en iphone, og avsender er Apple - blir den sjekket.

Jeg ville vell ikke tatt sjangsen på å snyte staten for mva, og iallefall ikke sjangsen på å sende si 5 iPhones med verdi på under 200,- (ikke som gave) og markere de "used books".
HVIS de skulle forsvinne, får du ikke noe igjen, mer enn 200,-.

Jeg vet dette oftest går bra, og jeg har gjort det selv - men det er store verdier vi snakker om og du bør tenke deg godt om :)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav kaywan » man 14.01.2008 11:31

Jo er helt enig med deg der. Ville bare vite regelverket - altså hva som faktisk er rutine :) Men tusen takk for tilbakemeldingene!
medlem i 198 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav n0gga » man 14.01.2008 11:36

Tenker du på å selv kjøpe de i USA for så å sende dem?
Eller kjøpe dem fra en internettbutikk å sende? Du får jo ikke sendt fra apple til JetCarrier.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav kaywan » man 14.01.2008 12:57

Tenkte på å kjøpe selv eller få noen venner som er der til å gjøre det også sende med DHL eller noe (ikke JetCarrier) og merke dem "used books", men så kom jeg til å tenke på at..."hmm..hva om tollen åpner pakka og finner ut at det slettes ikke er used books...hva da...tar de beslag i dem...eller får jeg bare regninga på momsen jeg skulle ha betalt...eller får jeg bøter + mva..osv..".

Det sannsynlige er vel beslag + bøter eller anmeldelse e.l.
medlem i 198 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav mpitof » man 14.01.2008 17:16

Tror egentlig ikke at det er noen annen straff enn at du må betale norsk mva, mener jeg å ha lest et sted, uten at jeg har fått bekreftet dette.

Bøker, uansett verdi, kan også innføres fritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.


(kilde på sitat: link i moffoffos innlegg)

Det betyr jo at du i teorien kan skrive books på pakken og en verdi på flere tusen kroner uten å betale norsk mva, men det går vel en grense ett eller annet sted her også. Og så kan det jo godt hende at DHL/USPS/UPS etc. må ha bekreftelse på verdien, og når de ser at du skal sende iphones må du også merke sendingen med det (ikke books) og dermed også norsk mva.

Dessuten er jo alltid risikoen der for at pakken blir sjekket. Og hvor stor sannsynlighet er det at en relativt liten pakke med bøker har en verdi på flere tusen kroner?

Jeg har for øvrig fått et inntrykk av at DHL har ganske godt system, og dersom du sender pakken med dem tviler jeg på at pakken kommer bort, i alle fall ikke med express... De har et meget godt tracking system som er tusen ganger bedre enn USPS og Posten. (Uten at jeg har noe statistikk etc. på dette)

Mange alternativer... :)
medlem i 194 måneder
 

Re: Pakker fra USA - kjøp av iphone

Innleggav McHc » tor 17.01.2008 23:45

Men bare for å få ting klart.

Hvis noen kjøper en iPhone i USA og sender den til deg. Hva skal man passe på? Hjelper det å putte iphone-emballasjen i en annen pakke for å skjule at det er et apple produkt?
Hvilket selskap er tryggest? Er det nok å merke gaven med "gift"? Vil helst unngå å betale toll.

Har en kompis med en iPhone med mitt navn på. Vil bare være sikker på prosedyrene før vi sender. Har forsøkt å søke, men finner ikke noe entydig svar..

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron