Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav xaxon » tir 14.10.2014 5:56

Hei

Skal bestille Iphone hos Telehuset (Telenor), da det er den eneste plassen jeg kan kjøpe jobbmobil.
De sier de er pålagt av Apple å sjekke telefonen. Dette tar en halv time, og bedriften blir belastet 450,- .
Er dette normalt? Det vil jo si jeg får en telefon som er pakket opp.
Er det noen som har hørt noe lignende, eller er det bare sprøyt fra selger?
Nevner foreløpig ikke navn på butik, men den kan jo komme.
medlem i 113 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Simen97 » tir 14.10.2014 6:57

Har aldri opplevd dette, så dette er bare tull. Merkelig av selger å påstå dette.. Fin måte å tjene lette penger da ;)
medlem i 161 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav xaxon » tir 14.10.2014 7:12

DOA= Dead on Arrival

Vel, typisk Telenor :-)

Skal ringe han igjen i dag, så får jeg skrive her hva svaret blir. Har selv sett faktura på dette gebyret, da min kolega bestillte, å det var dette jeg fikk til svar da jeg spurte hva dette gebyret er.
På faktura kallet de de aktiveringsgebyr.
medlem i 113 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav kalimoti » tir 14.10.2014 11:26

Min jobb har også avtale med Telehuset og får det samme gebyret. Ble overrasket første gangen jeg så dette og spurte selger. Dette er svaret jeg fikk: (merk at dette var i 2011)

Telenor og Apple krever at vi som forhandler skal aktivere og klargjøre telefonen før den blir levert ut til kunden. Dette innebærer normal sjekk av telefonen. Dette inkluderer følgende; Start av telefon, sjekk at alt av innstillinger er som det skal være, alle lyder fungerer, vibrering, samt at telefonen ikke er forsøkt brukt tidligere. Vi sjekker også om alt av tilbehør ligger i salgspakken (lader, kabel, etc.).
Dette er jeg nødt til å merke som en egen linje på fakturaen, og derfor ser du beløpet 375,-
medlem i 181 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Tattoo » tir 14.10.2014 19:26

Bedriften jeg jobber i kjøper også Iphonene vi bruker gjennom telehuset. Telefonene vi får er uåpnet uten noen ekstra gebyr. :-)
medlem i 175 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav xaxon » tir 14.10.2014 19:46

Vel, da vil det vise seg om jeg får det også til slutt :-)
Steike irriterende....
For meg virke det som om de kan putte b-vare oppi en eske, for så å sende den som ny.
Kan ikke se at de kan forsvare denne praksis.
Liker å pakke opp selv :-)
medlem i 113 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 15.10.2014 11:40

Det er meningsløst at du skal kjøpe et produkt og så pålegger selger deg ekstrautgifter i forbindelse med dette. Du får be dem vise deg hvor det står at de har rett til å pålegge deg ekstra kostnader, for det kan da umulig være riktig.

At de sjekker at den virker, ville jeg bare sett på som en fordel. Men ekstra utgifter? Nope!

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Dykkeren » ons 15.10.2014 14:04

Dette gjelder et firmakkjøp. Firmaet kan ha en avtale med den lokale forhandleren om slike tjenester. Fordelen for begge sider (firmaet og Telehuset) er bla. nå blir mobilen sjekket før utlevering så unngår man evt. feil/bytter etc. Det ligger en avtale i bunn her, som vi ikke kan vite noe særlig om !

Tydelig at flere av svarene i tråden ikke leser at det er firmaet til han som skal ha mobilen som dekker dette og ikke han selv.

Hadde det vært han som privatperson som skulle betale, så hadde det vært noe helt annet.
medlem i 205 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 15.10.2014 15:30

Slik jeg forstår trådstarter, så er det Apple som pålegger Telehuset dette - i følge Telehuset. Det er uansett rart at man kan pålegge noen en ekstra utgift for å få kjøpe et produkt. Det er en helt annet sak om dette er en avtale bedriften hans har inngått med Telehuset av egen fri vilje.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Dykkeren » ons 15.10.2014 16:11

Det er nok heller en dårlig forklaring fra selgeren på Telehuset som ikke helt vet han skal si når kunden spør, enn at det er noe Apple sier.
medlem i 205 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 15.10.2014 16:45

Så klønete kan man bare ikke være om man skal jobbe med salg. Det kan ikke være veldig vanskelig å si at "Vi har en avtale med bedriften din om å sjekke alle iPhoner før vi selger dem til dere, og dette betaler bedriften x kroner for."

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav xaxon » ons 15.10.2014 19:31

Det som er litt merkelig, er at de sjekker kun Iphone.
medlem i 113 måneder
 

Re: Telehuset tar gebyr for sjekk av DOA

Innleggav xaxon » tor 16.10.2014 20:27

Fikk mail i dag (etter å ha mast litt).

Det var en ekstra tjeneste (service) som ikke ble opgitt ved bestilling av telefon, men som så ut som om den var obligatorisk.

Så da fikk jeg beskjed om å si ifra om jeg ikke ønsket denne tjenesten.

Noe jeg gjorde :-)
medlem i 113 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere