Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav Dorkfish » søn 15.09.2013 15:13

Som emnetittelen sier: Hvilken teleoperatør kan jeg benytte i Norge som ikke støtter 4G? Jeg er lei av at batteriet mitt suges tomt av et 3G/4G nettverk jeg omtrent aldri bruker, og jeg ønsker å slå av 3G når jeg ikke bruker 4G. Jeg vil kun ha på Edge.

Finnes det noen operatør i Norge hvor dette er mulig med en iPhone 5?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav suleman » søn 15.09.2013 15:19

onecall, mycall har kun 3G
medlem i 162 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav Dorkfish » søn 15.09.2013 15:33

Strålende. Takk for svar. Vet du om det finnes flere?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav ronnyo » søn 15.09.2013 16:07

Tror muligens det er forbigående med at Onecall ikke har 4G. Står på hjemmesiden deres at de skal tilby 4G når de får tildelt frekvenser medio 2013. Da blir det vel LTE knapp og ikke 3G knapp der også.

@Dorkfish.

Ser du spør om gamle operatørinnstillinger med 3G knapp i en annen tråd. Forsøkte å legge inn gamle innstillinger med guiden til geircito men det virket ikke på iOS7. Dessverre.
medlem i 181 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav petrus764 » søn 15.09.2013 17:38

Går an å se om du finner operatørinnstillingene for iOS 7 beta 1/2. Disse hadde i alle fall for NetCom sin del ikke støtte for LTE.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav ch_knapp » søn 15.09.2013 19:51

Du kan deaktivere LTE i innstillingene på din iPhone 5. I områder med god 4G-dekning vil LTE være mer effektivt enn 3G, fordi transaksjonen utføres raskere kan den tidligere lukke tilkoblingen igjen. I områder med dårlig 4G-dekning vil telefonen bruke mye strøm på å lete etter 4G.

Hva angår Edge... det må da være bedre å bare slå av mobildata enn å blande inn Edge. Det er jo så treigt at du ikke får gjort noe som helst.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav Dorkfish » søn 15.09.2013 20:19

Jeg kan motta imessage og sjekke Facebook helt greit med edge. 3G som hele tiden står på tapper batteriet i rekordfart. Telefonen gikk ned 10% på halvannen time bare ved å ligge der ubrukt. Får jeg slått av 3G ville den brukt 2% på det samme.

Jeg er ikke interessert i 4G eller 3G da jeg ikke har noe behov for disse. Bare bortkastet batteri.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav glorious » man 16.09.2013 19:32

Tele2 har heller ikke 4G.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav oysteinhermansen » ons 18.09.2013 9:09

Finnes det noen operatør i Norge hvor dette er mulig med en iPhone 5?


Dumt spørsmål, men hvorfor lurer du på det ? Selv med nyeste operatørinnstillinger kan du skru av 4G. Og da vil telefonen veksle mellom 3G og 2G.

Chipsettet på de nyeste telefonene er så effektivt at det er minimal forskjell i strømforbruk mellom 3G og 2G. Med mindre du skrur av all mobildata på telefonen (aldri bruker GSM/3G) vil du bruke mer strøm med 2G enn 3G, rett og slett fordi kommunikasjon som går i bakgrunnen vil bruke lenger tid på 2G enn 3G. Og er du koblet opp med WLAN, vil 3G uansett ikke bli benyttet. 3G kommunikasjon er mer energieffektiv enn 2G (på samme måte som 4G er mer energieffektiv enn 3G dersom dekningen er god nok).

Hvis du låser telefonen til 2G vil du ikke kunne benytte HD-lyd (som krever 3G).

Men mindre du bor i et område med MEGET GOD 2G dekning, og MEGET DÅRLIG 3G dekning, vil det ikke være noe særlig å tjene på å skru av 3G.
medlem i 177 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav Dorkfish » ons 18.09.2013 12:50

Takk til deg som bekrefter regelen om at det ikke finnes dumme spørsmål og så videre.

Jeg bor ikke midt i byen jeg. Samtidig som jeg pendler en time hver vei til jobb og er i bevegelse hele dagen på jobb også. Jeg er kontinuerlig i 4 forskjellige byer i jobben min. Så når 3G står på tikker batteriprosenten nedover i rekordfart.

Når 3G er av har jeg sinnsykt bra batteritid. Driter i HD-lyd. Hører godt uten jeg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav ronnyo » ons 18.09.2013 13:51

Jeg har samme erfaringer som Dorkfish. Bor ganske midt i en by og på vanlig GSM har mobilen fullt signalutslag. På UMTS (3G) har jeg 2 streker (punkter). Ved tale vil telefonen sende med mer effekt og i standby vil den "mase" mer mot basestasjonen. Uavhengig om Mobildata er på eller av, wifi på eller av, så sendes jo samtalen i det nettet man er oppkoblet på. GSM (900 eller 1800) eller UMTS (2100 MHz). LTE er en annen historie da det kun brukes til data. Oppdager stadig at samtaler startes i 3G nettet men svitsjes over til GSM pga dårlig dekning.
Etter at jeg fikk inn nye operatørinnstillinger uten 3G knapp, så må jeg lade minst en halv dag tidligere enn før med samme bruksmønster. Skulle gjerne hatt valgmuligheten til å slå av/på 3G og av/på LTE.
medlem i 181 måneder
 

Re: Mobilselskap i Norge UTEN 4G?

Innleggav MrSkarvoey » tor 19.09.2013 21:51

Jeg føyer meg inn i rekken her. Har akkurat det samme problemet fordi Netcom ikke har sørget for god 3G-dekning midt i Oslo. Når jeg er hjemme switcher telefonen *konstant* mellom 3G og 2G og trenger et valg for å skru av 3G. Operatørinnstillingene fra 6.x fungerte ikke. Håper noen har en løsning på dette.
medlem i 185 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron