av osla » fre 28.09.2012 19:10
Hei!
Jeg kjøpte en iPhone 5 hos Spaceworld den 28/9. Med telefonene valgte jeg abonnementet Telenor Djuice All in 1 Medium. 12 mnd binding 399 kr i mnd hvor 199 kr går til selve teleutgifter. Etter 12 mnd går det ned til 199 kr.
Prisen jeg betalte i butikk er 3298 kr. Total for telefonen blir altså 12*199 + 3298 = 5686 kr. Dette fraviker fra totalprisen både Telenor(hvor telekostnadene er trukket fra) og hva Apple selv selger den for, som er 5190. Avviket er på 469 kr. (Etter meg bekjent har ikke forhandlere i Norge lov til å overstige Apple på den totale telefon prisen.)
Avvike til Spacworld er i seg selv ikke veldig stort, men når man ser nærmere på abonnementene begynner man å føle seg lurt.
Telenor oppererer med to forskjellige abonnenter med nesten identisk navn, Telenor ”Djuice All in 1 Medium” og ”Telenor Djuice All in 1 Medium Web”. Det er altså bare "Web" som skiller disse navnene. Og ordet web er ikke lett å se når man ser etter abonnementsdetaljer på internett. Mellom disse abonnementene er det en vesentlig forskjell. Hvis du bestiller fra Telenor sine sider får man 600 ringe minutter, 600 SMS og 1000mb datatrafikk. I abonnementet jeg kjøpte hos Spaceworld inneholder abonnementet 500 minutter, 500 SMS og 500mb datatrafikk, og du betaler samme pris uavhengig av hvilket abonnoment vi ser på! Og det har nesten samme navn. I tillegg ville jeg etter 12 mnd ha betalt det samme for telefonen hos Telenor som hos Apple. I motsetning til Spaceworld hvor jeg av en eller annen grunn må betale mer.
Altså, hvis man legge disse to sammen føler jeg at jeg har blitt lurt. Jeg trodde jeg kjøpte et abonnement som inneholdt det jeg hadde lest på Telenor side nettsider. (Her kan jeg også legge til at på Telenor sine sider er det ikke noe abonnement som heter "Telenor Djuice All in 1 Medium", kun "Telenor Djuice All in 1 Medium Web".). Det selvfølgelig opp til forbruker å lese abonnementsvilkårene før man skriver under, men i avtalen man skriver under på står det bare månedsavgiften og ingen ting annet. Så hvis man tror man veit hva abonnementet inneholder og bestiller dette i butikken, er det eneste du får se av informasjon, månedsavgiften.
Det er veldig irriterende å inngå et abonnement som du er bundet til og som er en fordel for Telenor. I tillegg må jeg betale mer for selve telefonene enn hvis jeg hadde kjøpt den uten abonnement. Det skulle i det minste kostet det samme eller mindre totalt sett for telefonen siden Telenor er sikret inntekt i 12 mnd fra meg. (Spaceworld oppgir heller ikke totalpris i butikk som de er pålagt)
…
Dette skrivet er tenkt sendt til Telenor, Spaceworld og Forbrukerrådet.
Men som dere ser er ikke ansvaret direkte fordelt av meg. Jeg ønsker innspill på hva dere synes om saken og hvem som egentlig har ansvar her?