Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav osla » fre 28.09.2012 19:10

Hei!


Jeg kjøpte en iPhone 5 hos Spaceworld den 28/9. Med telefonene valgte jeg abonnementet Telenor Djuice All in 1 Medium. 12 mnd binding 399 kr i mnd hvor 199 kr går til selve teleutgifter. Etter 12 mnd går det ned til 199 kr.
Prisen jeg betalte i butikk er 3298 kr. Total for telefonen blir altså 12*199 + 3298 = 5686 kr. Dette fraviker fra totalprisen både Telenor(hvor telekostnadene er trukket fra) og hva Apple selv selger den for, som er 5190. Avviket er på 469 kr. (Etter meg bekjent har ikke forhandlere i Norge lov til å overstige Apple på den totale telefon prisen.)

Avvike til Spacworld er i seg selv ikke veldig stort, men når man ser nærmere på abonnementene begynner man å føle seg lurt.
Telenor oppererer med to forskjellige abonnenter med nesten identisk navn, Telenor ”Djuice All in 1 Medium” og ”Telenor Djuice All in 1 Medium Web”. Det er altså bare "Web" som skiller disse navnene. Og ordet web er ikke lett å se når man ser etter abonnementsdetaljer på internett. Mellom disse abonnementene er det en vesentlig forskjell. Hvis du bestiller fra Telenor sine sider får man 600 ringe minutter, 600 SMS og 1000mb datatrafikk. I abonnementet jeg kjøpte hos Spaceworld inneholder abonnementet 500 minutter, 500 SMS og 500mb datatrafikk, og du betaler samme pris uavhengig av hvilket abonnoment vi ser på! Og det har nesten samme navn. I tillegg ville jeg etter 12 mnd ha betalt det samme for telefonen hos Telenor som hos Apple. I motsetning til Spaceworld hvor jeg av en eller annen grunn må betale mer.

Altså, hvis man legge disse to sammen føler jeg at jeg har blitt lurt. Jeg trodde jeg kjøpte et abonnement som inneholdt det jeg hadde lest på Telenor side nettsider. (Her kan jeg også legge til at på Telenor sine sider er det ikke noe abonnement som heter "Telenor Djuice All in 1 Medium", kun "Telenor Djuice All in 1 Medium Web".). Det selvfølgelig opp til forbruker å lese abonnementsvilkårene før man skriver under, men i avtalen man skriver under på står det bare månedsavgiften og ingen ting annet. Så hvis man tror man veit hva abonnementet inneholder og bestiller dette i butikken, er det eneste du får se av informasjon, månedsavgiften.

Det er veldig irriterende å inngå et abonnement som du er bundet til og som er en fordel for Telenor. I tillegg må jeg betale mer for selve telefonene enn hvis jeg hadde kjøpt den uten abonnement. Det skulle i det minste kostet det samme eller mindre totalt sett for telefonen siden Telenor er sikret inntekt i 12 mnd fra meg. (Spaceworld oppgir heller ikke totalpris i butikk som de er pålagt)



Dette skrivet er tenkt sendt til Telenor, Spaceworld og Forbrukerrådet.

Men som dere ser er ikke ansvaret direkte fordelt av meg. Jeg ønsker innspill på hva dere synes om saken og hvem som egentlig har ansvar her?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav rihno » fre 28.09.2012 19:38

Det er nok dessverre du som sitter med ansvaret her.

Hvis jeg ikke husker feil så står det på nettsidene til Djuice at All in 1 M web kun kan bestilles via nettsidene. Så hvis du skulle hatt en iPhone 5 med All in 1 M web måtte du ha bestillt telefonen via internett.

At forhandlere i Norge ikke kan overstige Apple på den totale prisen av telefonen er nytt for meg - det tror jeg ikke stemmer. I såfall har jeg en høne å plukke med Chess...
medlem i 178 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav ch_knapp » fre 28.09.2012 20:08

Selgerne kan gjøre nøyaktig hva de vil. Det er ikke priskrig på Apple-produkter fordi det blir solgt til fullpris. Likeledes kan Spaceworld overprise sine om de ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav rolser » fre 28.09.2012 20:09

Du har 100% ansvar selv, og dette er kanskje noe av det rareste jeg har lest.
Prissamarbeid er ikke lov, telefon i butikk har alltid kostet mer, Telenor har rett til å ha en rekke abo og du har en plikt til å sette deg inn i vilkårene for det du signerer på.
medlem i 174 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav Tjernes » fre 28.09.2012 20:13

Hadde du kjøpt telefonen uten abb, så hadde totalprisen blitt høyere. Husk at du får med mye brukstid i de abonnomentene, og det er jo også derfor totalprisen fra operatørene blir oppgitt høyere enn prisen apple har på sine sider.
medlem i 162 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav osla » fre 28.09.2012 20:16

Enig i det dere skriver, men jeg mener fortsatt at disse to navnene er alt for like hverandre. Det skal ikke være nødvendig å gjøre det så komplisert. Håper alle hvertfall ser at det ikke lønner seg å kjøpe iPhone hos Spaceworld om du skal ha Telenor.

Svar til Tjernes: Nei, det stemmer ikke det du skriver. Det er tatt hensyn til i utregningene.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav Tjernes » fre 28.09.2012 20:21

Så ikke nøye nok:) Personlig jobber jeg for en annen butikk hvor vi forhandler både Telenor, Netcom og Tele2, og med tilsvarende abb så tok vi 2490, så jeg er helt enig at det virkelig var en blodpris du fikk betale!
medlem i 162 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav nrefme » fre 05.10.2012 1:41

Du har jo underskrevet på en kontrakt regner jeg, så sånn sett har du ingenting du skulle ha sagt. Når det gjelder prisen som Spaceworld har tatt, har de faktisk IKKE LOV til ta så mye betalt for iphone 5 (telenor har satt en makspris på 3000kr til forhandlerne sine med medium abo - dette har de fått beskjed om av apple)
medlem i 139 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav Sorhiim » fre 05.10.2012 9:15

Du får vel 14 dagers angrerett etter norsk lov?
medlem i 161 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav gvalstad » fre 05.10.2012 9:17

Det er ingen angrett ved kjøp i butikk. Kun utenfor "normale" utsalgssteder som ved dørsalg, postordre og netthandel.
medlem i 190 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav Dr.Pepper » fre 05.10.2012 10:10

Prisen jeg betalte i butikk er 3298 kr. Total for telefonen blir altså 12*199 + 3298 = 5686 kr.
Var det lanseringstilbud? Det var jo ganske rimelig!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav osla » tir 09.10.2012 10:38

Takk for tilbakemeldinger!

Som dere sikkert skjønte var det helheten som irriterte meg, ikke kun at Spaceworld lå høyt i pris.

Jeg snakket med Telenor og de var helt enige med meg i at det var vanskelig å skille de to abonnementene fra hverandre, og i tilegg stod det på sidene dems at abonnementet jeg kjøpte var utgått. De ga meg "Web" versjonen og beklaget.

Veldig fornøyd med Telenor her!

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Føler meg lurt etter kjøp av iPhone 5 med Telenor abonnement

Innleggav bzzlink » tir 09.10.2012 14:08

Det synes jeg var veldig voksent gjort av Telenor.

Helt enig med deg i at mobiltelefonabonnementer er en jungel som de fleste ikke har hverken tid eller machete til å orientere seg i.

Jeg kjøper alltid uten abb. Det sier seg selv at telefonselskapene tar renter på pengene de låner deg når du kjøper telefonen. Ingen som låner ut penger uten at man må betale renter.

Her tar de altså ikke renter direkte, men de skjuler det i abb. kostnaden. Man skal også være veldig påpasselig med å velge et abonnement der man faktisk bruker opp de inkluderte tingene. For telefonselskapene ringer deg sjelden opp å sier at du har et abb. med for mye inkludert forbruk :)
medlem i 193 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]