prossessen med å oppheve operatørsperre på iphone?

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

prossessen med å oppheve operatørsperre på iphone?

Innleggav Svupp » fre 28.09.2012 12:31

Jeg har aldri kjøpt låst telefon, og er litt nysgjerrig på hvordan prossessen på å låse opp en iphone foregår.
Gjøres dette enkelt under innstillinger, eller er der noen ekstra menyvalg på låste iphoner, hvor dette gjøres?
Og er det så enkelt at man bare ringer kundeservice hos den aktuelle leverandør, og får en kode, så er ALT fra leverandøren slettet fra telefonen?

Vil man på noen måte i ettertid kunne se at telefonen en gang har vært låst?

Jeg bare lurer på dette, sånn tilfelle fristelsen skulle bli alt for stor å til å kjøpe en låst. Men om det er mye plunder og arbeid med et, så...

kan noen fortelle prossessen i det hele??
medlem i 150 måneder
 

Re: prossessen med å oppheve operatørsperre på iphone?

Innleggav HEFJELLS » fre 28.09.2012 13:02

Dette er et eksempel fra Netcom: Åpne operatørlås
Hvis du har kjøpt mobiltelefon med avtaletid, vil den som regel være låst til NetCom som operatør i 12 måneder. For å finne låsekoden din her, må avtaletiden din ha gått ut.
Fremgangsmåte
Finn IMEI-nummeret til mobiltelefonen - Ta ut batteriet. IMEI-nummeret finner du under en strekkode og er på totalt 15 siffer. Du kan også taste *#06# på mobilen for å få frem koden.
Skriv inn IMEI-nummer i feltet under, og trykk Søk. Du får opp en veiledning som viser deg hvordan telefonen skal låses opp.
Da dette er et eksempel er ikke boksen for IMEInr med. Gjelder det en iPhone er den som regel nettverkslåst. Det vil si at du kan bruke den hos flere forskjellige operatører men de må bruke samme nettverk. Da må du gå via din operatør.
Er du i en avtaleperiode må du gå via din operatørs kundesenter, da det som regel er en avgift for å si opp avtalen.
medlem i 164 måneder
 

Re: prossessen med å oppheve operatørsperre på iphone?

Innleggav ufarlig » fre 28.09.2012 14:04

La meg forklare det litt bedre og rette et par punkter:

Når man kjøper en iPhone igjennom feks NetCom med abonnement og 12 måneders avtaletid så har man mulighet fra dag 1 til å låse den opp ved å kontakte kundesenteret. Dette er kostnadsfritt hos i alle fall Telenor og NetCom.
Det forutsetter at du kjøpte telefonen med 12 måneders avtaletid.
Hvilken operatør du bruker i telefonen går for det samme, bare du betaler regningen til NetCom/Telenor hver måned. Skal du derimot "betale den ut" for å bli ferdig med alt du skylder må du betale et bruddgebyr.

Som sagt over her så kan telefoner som er over 12 måneder gammel låses opp med å skrive inn IMEI nummeret som an finner ved å ringe *#06*, gå på Innstllinger -> Generelt -> Om ELLER lese det av på simluken (iPhone 5 har IMEI på bakdekslet! Hurra!) inn på nettsidene til Telenor / NetCom. Søk etter "operatørlås" på nettsidene for å finne rett plass å skrive IMEI inn

Når telefonen er låst opp fra NetCom/TElenor sin side vil du IKKE få noen form for låsekode. Telefonen blir automatisk låst opp men for at telefonen skal skjønne at den er låst opp må den gjenopprettes (gjelder iOS før 5.0). Etter 5.0 vil telefonen si at den må aktiveres på nytt. Koble til et WiFi-nettverk eller iTunes på en PC for å rekativere telefonen. Når dette er gjennomført er telefonen operatørlåsfri og du kan bruke hva du vil i den.
medlem i 195 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]