Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » tir 13.09.2011 23:08

Har 3GS. MMS funker fint, men hvis mobildata står på, så trekkes jeg enormt med penger derfor slår jeg den kun på når jeg skal motta/sende MMS.. Hvordan fikses dette?

Og, hvorfor kommer jeg meg ikke på nettet? Har Netcom surfepakke, men får hverken sjekket epost eller kommer meg på nett.

Hjelp?:)
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav gvalstad » ons 14.09.2011 10:48

Om du har slått av mobildata, kommer du ikke på nett...
medlem i 190 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » ons 14.09.2011 16:01

Jeg er da fullt klar over at hvis jeg slår av mobildata så kommer jeg ikke på nett:D Jeg var kanskje litt uklar.. Men som jeg skriver så kommer jeg meg ikke på nettet til å sende epost eller lignende når mobildata er PÅ, men jeg kan motta og sende MMS og samtidig bli trekt for datatrafikk... (Mobildata slår jeg derfor av fordi hvis ikke blir jeg fakturert for en masse trafikk jeg ikke gjør/bruker).

Med andre ord:
Er mobildata på får jeg sendt/motta MMS men kommer ikke på nettet. Blir likevel fakturert for datatrafikk utenom mottak/sending av MMS.

Hvordan stopper jeg å bli trekt for en masse datatrafikk jeg ikke har?
Hvordan kommer jeg meg på nett og heller blir fakturert for det jeg faktisk bruker av datatrafikk?
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » fre 16.09.2011 20:43

Ingen som vet hvorfor nettverket på telefonen ikke virker? :'(
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Dinael » lør 17.09.2011 0:44

Hvis du blir fakturert for masse trafikk skulle jo det være et tegn på at det fungerer =P

Hvis du derimot ikke kommer deg på nett ville jeg dobbelsjekket mobildatainstillingene dine og se om de stemmer overens med operatøren din (Netcom) sine innstillinger.

Har mobildata fungert tidligere eller har den aldri fungert?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » fre 07.10.2011 8:31

Dinael skrev:Hvis du blir fakturert for masse trafikk skulle jo det være et tegn på at det fungerer =P

Hvis du derimot ikke kommer deg på nett ville jeg dobbelsjekket mobildatainstillingene dine og se om de stemmer overens med operatøren din (Netcom) sine innstillinger.

Har mobildata fungert tidligere eller har den aldri fungert?


Ja ikke sant? Skulle tro det virket.
Oppsettet er det samme som det alltid har vært, og har aldri fungert for annet enn MMS:

APN: netcom
Brukernavn: blank
Passord: blank
MMSC: http://mm/
MMS-Proxy: 212.169.066.004:8080
Maks mms størrelse: 307200
MMS UA Prof-URL: blank

Jeg skal nå se om Netcom kan sende meg oppsettet på nytt.

Edit: Det funka det fæn meg og!!:O:):):)

Men, vil jeg bli trekt i en masse trafikk nå, selv om jeg ikke er på safari eller lignende? Hvordan slår jeg av datatrafikken og beholder MMS muligheten?
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » man 31.10.2011 1:44

Skaffet meg nytt abonnenement, så 3G/nett ble bort igjen. Instillingene er de samme, og jeg har prøvd å installere instillingene på nytt..

Noen som har opplevd lignende?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg blir trukket i datatrafikk hos Netcom, når jeg ikke engang kommer på nett.

Er ikke MMS og datanettverket 2 forskjellige ting?
Må da kunne motta MMS selv om man ikke har datanettverk igang?
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav ronnyo » man 31.10.2011 9:12

MMS mottas og sendes på mobildatanettverk (pakkedata). Så hvis du slår av mobildata får du ikke mottatt eller sendt MMS.
medlem i 182 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » tir 01.11.2011 10:06

ronnyo skrev:MMS mottas og sendes på mobildatanettverk (pakkedata). Så hvis du slår av mobildata får du ikke mottatt eller sendt MMS.


Da er det rart, for jeg mottar MMS, men jeg kommer meg ikke på nettet.
Jeg har slettet og satt inn innstillingene til netcom på nytt, og brukt guiden deres. Innstillingene er som de er over.

Mobildata er på og 3G er på. Dataroaming er også på.

Er det noen innstillinger jeg går glipp av her?

Og hva er forskjellen på dataroaming og mobildata? Slår jeg av dataroaming så mottar jeg ikke MMS eller epost? Mens mobildata da kommer man ikke på nettet?

3G tegnet er ikke å se på klokkelinjen. Kan det være noe der? Jeg slår av og på, men dekningen faller bare ut og kommer tilbake.
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav ronnyo » tir 01.11.2011 12:54

Høres snodig ut dette. Har du snakket med NetCom og fått de til å restarte mobildata på abonnementet ditt?

Dataroaming skal stå på om du ønsker å bruke MMS/Internett/Mail mens du er i utlandet. Står ikke dette på vil ikke mobilen koble seg opp på mobildata på det nettet du benytter i utlandet.

Du bruker mobildata når du benytter internett, henter/sender mail osv på din iPhone. Om du da ikke bruker WiFi.

MMS bruker også mobildata men du logger deg på en annen NetCom server enn ved internett bruk.

Du tenger ikke ha på 3G for å benytte mobildata. Har du forsøkt uten? Det går bare ganske mye tregere.

At du ikke ser 3G symbolet på klokkelinjen, kan skyldes at du er i et område uten 3G dekning, men synes det høres litt suspekt ut at du aldri får det opp. Kan være noe feil med mobilen eller som nevnt hør med NetCom om de kan restarte mobildata på abonnemenetet ditt.
medlem i 182 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » tir 01.11.2011 18:02

ronnyo skrev:Høres snodig ut dette. Har du snakket med NetCom og fått de til å restarte mobildata på abonnementet ditt?

Dataroaming skal stå på om du ønsker å bruke MMS/Internett/Mail mens du er i utlandet. Står ikke dette på vil ikke mobilen koble seg opp på mobildata på det nettet du benytter i utlandet.

Du bruker mobildata når du benytter internett, henter/sender mail osv på din iPhone. Om du da ikke bruker WiFi.

MMS bruker også mobildata men du logger deg på en annen NetCom server enn ved internett bruk.

Du tenger ikke ha på 3G for å benytte mobildata. Har du forsøkt uten? Det går bare ganske mye tregere.

At du ikke ser 3G symbolet på klokkelinjen, kan skyldes at du er i et område uten 3G dekning, men synes det høres litt suspekt ut at du aldri får det opp. Kan være noe feil med mobilen eller som nevnt hør med NetCom om de kan restarte mobildata på abonnemenetet ditt.


Skjønner. Trodde jeg hadde misforstått siden jeg ble fakturert for en masse datatrafikk, og likevel ikke kom meg på Safari etc. Slo jeg av mobildata, så ble plutselig regningene lavere også. Så, jeg må slå på mobildata for å få MMS og av igjen, for å redusere regningen. Snodig hæ?

Det må være noe galt med mobilen. Men men, det er en 3GS og jeg har ikke hatt bruk for mobilnettverket før nå.. Så har vel kanskje bare grodd seg fast :P
Bare synd at den ikke funker som den skal. Skulle gi den bort, men hvis den driver og trekker unødige kostnader bare for å ha nettverket åpent til MMS - da er den ikke bra å gi bort.

Men takk for svar. Fant litt klarhet likevel tror jeg. Kan ta et siste forsøk og snakke med Netcom :)
medlem i 171 måneder
 

Re: Kommer ikke på nett/3G - oppsett?

Innleggav Lillianw83 » lør 28.01.2012 16:15

Jeg har laget en ny tråd for denne, burde kanskje slette den og fortsette her.
Dette er hvert fall det som har skjedd siden sist:

Hei,
Jeg har problemer med å komme meg på nett med mobildata. Snakket med Netcom om dette og fikk følgende til svar:

Kundeservice:
"Har du synkronisert telefonen din med iTunes? Jeg har også prøvd å resete mobildata på ditt abonnement for å se om det hjelper på problemet ditt. "

Lillianw83 svarer:
Nei, jeg synkroniserer via iCloud.

Kundeservice:
"Når du synkroniserer telefonen med kabel mot iTunes vil telefonen resete og oppdatere alle instillinger på telefonen. Ved synkronisering mot iCloud vil ikke dette skje."

Og dette har jeg da prøvd, tror jeg.. Det vil si laget sikkerhetskopier til maskinen og ikke iCloud.
Nullstilling av mobildata får jeg ikke til, det skjer hvert fall ingen endringer.

Må jeg ta steget med å gjenopprette telefonen til fabrikkinstillinger?
medlem i 171 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]