For stor mobildatabruk

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

For stor mobildatabruk

Innleggav Phat T » søn 20.02.2011 20:24

Heisann!
Det har seg altså slik at jeg skulle på en 2 timers lang busstur. Da tenkte jeg at jeg trengte litt musikk på øret, og siden jeg har Spotify Premium, kunne jeg jo nedlaste sangene i offline-modus! Jeg dro til Esso (bensinstasjon), og der har de gratis Wi-fi. Så nedlastet jeg rundt ca. 64 sanger. Når jeg dro til bussen og skulle sjekke Facebook, så ser jeg på "Bruk" under "Generelt" at jeg har 4,0GB motatt og sendt! Hjelpe meg.. Jeg vil ikke ha en mobilregning på 10k. Noen tips om hva jeg kan gjøre? Jeg har hverken hatt mobildata på, OG jeg var på Wi-fi. Bevis; Spotify nedlaster kun sanger via Wi-fi (ifølge programmet selv). Det eneste jeg har hatt på er 3G, for å få kjappere hastighet, ikke mobildata.

PS: Tidligere i helga har jeg hatt på mobildata et par ganger. For å sjekke Facebook i bilen, men jeg slo det av rett etterpå. Og hver gang jeg skrur av og på mobildata sjekker jeg hvor mye jeg har motatt og sendt, og det har ikke skjedd noe drastisk der.

Hva må jeg gjøre? :(
Er evig takknemlig for all hjelp!
Sist endret av musher den man 21.02.2011 9:50, endret 1 gang
Grunn: §2.1 sier: Beskrivende tittel på alle tråder. Derfor rettet jeg tittelen din.
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav svenanders » søn 20.02.2011 20:51

Du sier at du hadde på 3G men ikke mobildata. 3G er bare en hastighetsbetegnelse, slik som Edge er.

Har 3G stått på har du brukt mobildata.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Phat T » søn 20.02.2011 21:15

Hvorfor står det da i innstillinger at "Bruk av 3G gir raskere innlasting, men kan redusere batteritiden."?

Og, i Spotify-appen "Select playlists you wish to make available offline. They will be downloaded while you have a WiFi connection."

SFøler jeg har blitt litt lurt her, egentlig..
Og, når jeg bare aktiverer 3G kommer jeg meg ikke på internett (altså, i forhold til når jeg aktiverer mobildata)

OG, iPhone bruker jo alltid WiFi over mobildata/3G?

Her er en topic på ei apple-side.
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=2421162

Der sier de at hvis du er koblet til WiFi så belastes ikke 3G/mobildata-nettet.

Hva skal jeg gjøre? :-(
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Dinael » søn 20.02.2011 21:41

"OG, iPhone bruker jo alltid WiFi over mobildata/3G?"

Mobildata/3G bruker mobilnettet for å komme på nett. WiFi er når du kobler deg til et vanlig trådløst nettverk. Når du ikke har tilgang til WiFi vil iPhone bruke mobilnettet (3G/edge) der 3G er det raskeste alternativet.

Så du kan bruke Edge eller 3G for å komme på nett, begge bruker mobildata =)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Phat T » søn 20.02.2011 21:45

Har du noe tips om hva jeg skal gjøre? Jeg er jo skjelven her jeg sitter, venter bare på en regning på 10.000kr liksom.

Hvem kan jeg ringe? Netcom? Vil de vise sympati?
Apple?
Spotify?

Og hvis jeg ikke får svar/hjelp/veiledning av noen av de vurderer jeg og anmelde dette.. Det er dirkete teit at jeg må betale den regninga når jeg VAR på WiFi.

Jeg skjønner vel sånn sett hvis Netcom ikke gidder, men hvis dette er dårlig koda av Spotify eller en hardware/software-feil av Apple så synes jeg de burde ordne opp..
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Roon » søn 20.02.2011 22:10

Tror du må lære deg forskjellen på Edge/3G/Mobildata/Wifi.

Edge og 3G er 2 forskjellige "hastigheter" på mobildata.
Om du slår av 3G vil du fortsatt kunne bruke mobildata via edge.

Wifi er trådløst nett som du er tilkoblet. Altså hjemme eller andre hotspot rundt omkring.

Prøv å sjekk din saldo ved hjelp av *150# og send.
Du kan jo også gå inn på AppStore og hente ned denne http://itunes.apple.com/no/app/netcom-minapp/id382824774?mt=8

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Phat T » søn 20.02.2011 22:16

Aha, takk for info.
Men, WIFI og 3G var det ENESTE som var på. Mobildata var skrudd av. Hvordan kan dette ha skjedd?
Jeg har forresten FlexiTalk, ikke kontantkort.
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav vbg94 » søn 20.02.2011 23:15

Viss dette har skjedd på en dag og du har Netcom Flexitalk, vil det jo bare koste 9kr. Siden Netcom har makspris på 9kr per dag.
Priser
Månedspris* 0,-
Minuttpris 0,45
SMS 0,45
MMS 1,99
Startpris 0,89
Data makspris per dag** 9,-
medlem i 169 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Phat T » søn 20.02.2011 23:46

Hmm..
Det står lengre ned:
Etter 200 MB pr mnd reduseres hastigheten til EDGE. Pris pr MB kr 9,-.

Hva betyr den "Pris pr MB kr 9,-."? Er ikke det hvis jeg har brukt over 200MB at etter det koster per mb 9kr? Eller missforstår jeg helt her?
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Smaila » søn 20.02.2011 23:58

Det betyr, hvis du ikke har en datapakke fra netcom, at det koster maks 9kr dagen.

For å sette det litt på spissen, kan du faktisk laste ned alt innholdet på internett for bare 9 kr.
medlem i 165 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Phat T » man 21.02.2011 0:12

Jeg har ingen tillegspakke, nei.
Så det er dermed slik at jeg trenger bare betale 9kr dagen så kan jeg omså laste ned 10GB, uten ekstra kostnader, som betyr at jeg ikke mottar en regning på 10.000kr, som igjen betyr at jeg nå i denne tråden har tatt helt feil og rett og slett drette meg ut?
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav Smaila » man 21.02.2011 1:11

Phat T skrev:Jeg har ingen tillegspakke, nei.
Så det er dermed slik at jeg trenger bare betale 9kr dagen så kan jeg omså laste ned 10GB, uten ekstra kostnader, som betyr at jeg ikke mottar en regning på 10.000kr, som igjen betyr at jeg nå i denne tråden har tatt helt feil og rett og slett drette meg ut?


Du treffer rimelig godt med hammer'n på spiker'n ja.
Som sagt tidligere, hvis du ikke har datapakke og har flexitalk, koster det kun 9kr.
Du har med andre ord ingen ting å bekymre deg for.
medlem i 165 måneder
 

Re: Trenger litt hjelp her!

Innleggav StickyIcky » man 21.02.2011 7:11

Etter 200 MB pr mnd reduseres hastigheten til EDGE. Pris pr MB kr 9,-.

Det virker faktisk som følgende; du betaler 9 kr. dagen du laster ned data. Maksgrensen på 9,- ligger på opp mot 200mb pr. Mnd, og etter det må det betales 9,- pr. Mb som lastes ned. Derfor ikke vær skråsikker på at det som blir sagt er rett. Jeg brant meg selv når jeg brukte Ludo Mobil. Betalte 4,- pr. Mb. Det tok seg fint ut på neste telefonregning.
medlem i 180 måneder
 

Re: For stor mobildatabruk

Innleggav Salx55 » man 21.02.2011 10:57

Du har jo FlexiTalk, mann! Legg på surfepakke så slipper du å freake ut over dette! Hvis du er så nervøs for å gå på nett, hvorfor skaffer du deg en telefon hvor så mye faktisk går over nett?
medlem i 160 måneder
 

Re: For stor mobildatabruk

Innleggav Phat T » man 21.02.2011 11:02

Vurderte det.
Snakket med kundeservice på livechat.
09:47:14 Lene L Hei, du snakker med Lene L, hva kan jeg hjelpe deg med?
09:47:58 Markus Tørseth Hei, er det slik at med FlexiTalk for iPhone 4 at når du har brukt 200MB i mobildata per måned så koster det 9kr per MB etter det?
09:51:12 Lene L Med FlexiTalk betaler du kr 9,- per MB og maks kr 9,- per dag.
09:54:34 Markus Tørseth Betyr det hvis du bruker 1GB mobildata så må man regne 1000MB * 9 = 9000kr?
09:55:14 Lene L Nei, hvis du bruker mer enn 1 MB i løpet av et døgn, blir du fakturert maks kr 9,- for det døgnet.


Da ser det altså ikke værre ut enn at jeg må bare betale 9kr?
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron