Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TigerOla » tor 14.10.2010 10:31

Jeg skulle i følge e-post og SMS fra OneCall ha blitt overført 12. oktober, og dette ser ut til å ha tredd i kraft - men jeg får ikke brukt telefonen.

Jeg får beskjed om at jeg ikke har signal. Dvs, det står "no service" oppe i hjørnet, og jeg har ikke den menyen hvor jeg kan velge hvilken "carrier" jeg vil bruke. Så jeg har nullstilt telefonen.

Ved aktivering i iTunes får jeg beskjed om at SIM-kortet jeg har satt i telefonen ikke er gyldig. Men etter å ha søkt om det her på Mac1 ser jeg at det er flere som har hatt problemet tidligere, uten at jeg helt forstår hva det er de har gjort for å få det til å fungere.

Jeg kjøpte iPhone 3G på slippdatoen, og har siden vært NetCom kunde. Etter 12mnd skulle vel bindingen vært opphevet, og telefonen blitt låst opp? Trodde det var en automatikk i dette...

Har tatt kontakt med NetCom kundeservice pr. e-post via kontaktskjemaet de har på nettsiden.


Han ene skriver
Hei!

Operatørlåsen på telefonen må fjernes før den fungerer med ditt nye abopnnement. Dersom du kan oppgi IMEI-nummeret til telefonen din så kan vi åpne denne for deg.



Jeg trykker "Svar" og fyller inn IMEI nummeret. Umiddelbart får jeg en e-post i retur om at sendingen til denne adressen mislyktes. Så jeg begynner å surre rundt på NetComs nettside for å prøve å finne en e-postadresse jeg kan forholde meg til.. Jeg måtte gi opp og bruke kontaktskjemaet, noe som vil si at det tar minst 1-3 virkedager før jeg får svar... !

I denne mailen henviste jeg til henvendelsen med ID-nummeret jeg hadde fått, og fylte inn IMEI. Jeg får dagen etter et nytt svar fra en annen fyr.

Hvis telefon er eldre enn 12 måneder finner du låsekoden ved å følge vedlagt link:https://netcom.no/kundeservice/mobiltelefon-hjelp/koder.html?linkid=tagcloud?linkid=tagcloud


Jada - jeg har vært innom der flere ganger, og gang på gang får jeg samme feilmelding.
IMEI er ikke registrert på abonnementet, vennligst kontakt kundeservice.


Kontakte kundeservice ja.. Det er jo det jeg har gjort, i den grad jeg kan gjøre det. Jeg er telefonløs, og får ikke løst saken på vanlig måte.

ARGH! Føler jeg går sirkel her... :-(

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 14.10.2010 10:38

Dumme netcom. Med iphone MÅ man kontakte kundeservice da de må sende en åpningskode via itunes. Du vil ikke få en kode. Når netcom har åpnet iphonen din må du gjennoprette for at det skal tre i kraft.


Åpning skjer ikke automatisk nei

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TigerOla » tor 14.10.2010 10:46

Gjenopprett. "Restore" ? Må jeg da ha SIM-kortet fra NetCom i den for at det skal fungere? =-O

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav Zocratez » tor 14.10.2010 11:36

Det kan se ut som du har glemt å opplyse netcom om at du har en iphone? De svarene du har fått er standard for de fleste andre telefoner, så vidt jeg vet. Men for iphone er det en annen prosess.

Jeg ville ringt dem!

Det gjorde jeg selv for et par måneder siden for å få låst opp min iphone 4, som har bindingstid i 10 måneder til, og det var ikke noe problem og han la inn dette til apple samme dag. Så fikk jeg en mail der jeg fikk opplyst at det bare var å koble til itunes eller noe(husker ikke helt nå) og vips så var telefonen låst opp for alle operatører.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TigerOla » tor 14.10.2010 12:00

I kontaktskjemaet skal man opplyse om hvilken telefon man har. Hvis de ikke kan ta dette til etteretning er jo kontaktskjemaet meningsløst?

Problemet er at jeg ikke har annen telefon tilgjengelig, og får dermed ikke ringt.


Det står bl.a. i kundeservice-sidene at man skal ringe et nummer, eller at man kan henvende seg til en NetCom-butikk. Jeg tok en tur innom nærmeste Telebutikken hvor jeg forklarte saken og ba om å få låst opp telefonen, hvor betjeningen svarte med "kan du ikke ringe dem selv?"

Enden på visa ble at betjeningen ringte NetCom. Og underveis fikk jeg spørsmål om jeg hadde hatt telefonen på service e.l. fordi den ikke fantes i systemet. IMEI var ikke registrert, og de hadde ikke noe registrert på at jeg hadde en telefon på det nummeret jeg bestilte med for over to år siden. Ganske utrolig..

Det virket som at det kanskje var en kjent sak at 3G-telefoner som var bestilt fra nettbutikken rundt lanseringsdato ikke var ført inn i det registeret de snakket om på telefon, og hun i andre enden måtte først registrere IMEI på nummeret mitt, for så å sende en mail til "opplåsning"(Apple?) om at denne operatørlåsen skulle låses opp. *phuh*

Og etterpå sa betjeningen høflig "du vil få en SMS når du kan ta i bruk telefonen med annen operatør". Noen som fikk med seg hvorfor jeg ikke kunne ringe? :rolls eyes:


The good news: Jeg kan i alle fall forvente å kunne ta i bruk telefonen snart.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 14.10.2010 12:15

"Og etterpå sa betjeningen høflig "du vil få en SMS når du kan ta i bruk telefonen med annen operatør". Noen som fikk med seg hvorfor jeg ikke kunne ringe?"

første jeg tenkte på når jeg leste sms var hvordan i huleste sku du klare de tuten mobil:P LOL

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TigerOla » tor 14.10.2010 17:07

Da fikk jeg en e-post med litt informasjon om fremgangsmåte.
Hei!
Din iPhone er nå klar for opplåsing.

(... fremgangsmåte for å starte "restore" i iTunes...)

Dersom du ikke lenger har SIM-kort fra NetCom må du starte telefonen i gjenopprettings-modus i stedet. Dette gjør du slik:
- Slå telefonen helt av (hold inn Av/På-knappen på toppen til den røde bryteren kommer opp på skjermen, og dra den røde bryteren over til høyre for å slå av telefonen).
- Hold inn Home-knappen (den eneste knappen i fronten på telefonen) mens du kobler telefonen til datamaskinen med den tilhørende USB-kabelen.
- Vent til skjermen på telefonen viser iTunes-ikonet og USB-kabelen. Først da kan du slippe Home-knappen.
- Telefonen er nå i gjenopprettings-modus, og iTunes vil gjenkjenne dette og la deg utføre gjenopprettingen, men ikke noe annet.

Etter at gjenopprettingen er ferdig kobler du fra telefonen, bytter SIM-kort til det du har fått fra din nye operatør, taster PIN-koden, og kobler telefonen til iTunes på nytt. Den vil da aktiveres med dette SIM-kortet, og vil være klar til bruk i løpet av noen få sekunder.


Når jeg setter inn OneCall kortet får jeg samme feilmelding som tidligere før jeg forstod at telefonen ennå var operatørlåst.

Bilde


Back to square one!? :-/

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav ivan_danko » lør 16.10.2010 23:21

Du sier ingenting om det, så derfor må jeg bare gjette meg fram til at du ikke har gjenopprettet telefonen, men satt inn SIM-kortet og trodd at alt skulle være klart.

Sett inn NetCom-SIM-kortet i telefonen, og gjenopprett i iTunes.

Dersom du ikke har NetCom-SIM tilgjengelig, slå av telefonen og ta ut SIM. Hold inn hjem-knappen, samtidig som du setter inn kabelen, og fortsetter å holde inn knappen. Når du får beskjed i iTunes om at programmet har oppdaget en iPhone i gjenopprettingsmodus kan du fortsette med gjenoppretting som normalt. Når gjenopprettingen er fullført vil du få beskjed i iTunes om at telefonen er opplåst.

Dersom du allerede har forsøkt dette så må du nesten komme med litt flere detaljer.
medlem i 185 måneder
 

Re: Mobilen er låst etter to års bruk ?!

Innleggav TigerOla » søn 17.10.2010 0:46

Det tok ca 10 timer fra jeg fikk den mailen til det faktisk gikk an å gjøre det som stod der..

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron