Datatrafikk på iPhone

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Datatrafikk på iPhone

Innleggav Sorry » tor 12.08.2010 10:06

Jeg sitter med en ny iPhone 4 uten abo og forsøker derfor å orientere meg i jungelen av abo for mobiltelefon... Bruker telefonen relativt lite så det desidert billigste abo for meg er pr i dag Ludo Terningkast 6. Problemet er at Ludo har en pris på 4 kr pr MB - uten daglig makspris!!!!

Spørsmålet er derfor: Hvor mye data bruker dere på deres iPhone?

Jeg ser ikke for meg at jeg vil ha spesielt høyt forbruk. Ikke ser jeg YouTube el og jeg har tilgang på trådløst nett både på jobb og hjemme. Uansett er det vanskelig å orinetere seg når jeg ikke vet feks hvor mye datatrafikk det blir av litt enkel surfing på feks vg ol.
medlem i 171 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav HenrikWL » tor 12.08.2010 10:16

Vanskelig å si sikkert, men en forsiktig gjennomlesning av VG.no (5-10 artikler) drar nok på en mellom 10 og 20 MB et sted.

Skaff deg et abonnement med dataplan. Så slipper du å bruke datatrafikk med hjertet i halsen.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav dundee » tor 12.08.2010 12:47

Jeg bruker ikke nett spesielt mye, men er koblet til gmail og jobbmailen min. Hender jeg blar over VG, og henter en og annen app på bussen. Spiller også litt spill i blant som henter data fra servere.
Alt i alt føler jeg at jeg bruker mye wifi, men ligger likevel opp mot 300MB i måneden.
medlem i 175 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav SgtAlexx » tor 12.08.2010 12:57

Jeg surfer ganske så mye på Dagbladet, VG, Mac1 og en del google på telefonen. Bruker ikke noe særlig 3G til spill, men sjekker også en del mail.

Jeg har medium datapakke hos Tele2 (100 mb per måned) og det holder faktisk. Jeg er overrasket selv.

10-20 mb for å lese et par artikler på vg.no på iPhone? Det kan umulig stemme i følge mitt bruk. iPhone-utgavene av VG og Dagbladet er optimalisert for iPhone både utseendemessig og datatrafikkmessig.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav nicco » tor 12.08.2010 13:25

Hva gir 100 MB data sånn ca?
• 1 MB er 1024 kB
• 30 linjer e-mail med tekst og uten vedlegg er ca. 15 KB. Da kan du altså sende/motta 66 e-mail for 1 MB eller 6000 e-mail for 100 MB.
• Ett jpeg-bilde i A4-størrelse fyller ca. 2 MB.
• mobil.vg.no: Forsiden på VG i mobilversjon er 203 KB. (Det er den største varianten. Jo mindre telefon du har jo mindre er siden som blir lastet)
http://www.vg.no: Forsiden på VG i PC-versjonen er ca 1-1,4 MB
• Så med 100 MB, kan du laste forsiden til VG 70 ganger pr måned eller mobilversjonen 500 ganger
medlem i 173 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav HenrikWL » tor 12.08.2010 13:28

Tja, et par og et par. 5-10 stykker skrev jeg vel. ;)

Jeg hadde imidlertid ikke tatt høyde for at de har iPhone-versjoner av nettsidene sine, det må jeg innrømme. Da blir nok det hele litt mindre trafikk-krevende.

Men ved tilfeldig surfing slumper man gjerne borti sider innimellom som ikke har noen iPhone-versjon, og da blir det fort datatrafikk ut av det.

Jeg ville aldri klart meg med 100MB pr. måned, og jeg surfer ikke så fryktelig mye heller. Jeg spiller en del spill, og laster også ned apps i ny og ne, og ligger på rundt 200MB i måneden - og det er når jeg legger bånd på meg selv.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav Sorry » fre 13.08.2010 22:55

Tror jeg dropper hele dataplanen... Sjekket kalkulatoren på telepriser.no og kom til at med mitt telefonbruk vil billigste abo (Ludo Terningast 6) gå fra 60 kr/mnd til 260 kr/mnd med 500MB i mnd (Chess iTouch).... 2500 i året er ikke aktuelt da jeg har trådløs tilgang både hjemme og på arbeidsplassen.

Sikkert flere enn meg som gjerne skulle hatt mulighet for å kjøpe datatilgang de gangene man faktisk trenger det...
medlem i 171 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav cosmogs » fre 13.08.2010 23:18

Kan ikke noe for det - har kjempesansen for iConnect fra Netcom. 250 i mnd for ubegrenset tilgang til datatrafikk og samtidig har man da alltid iPhone som modem for MBP via bluetooth..
Synes det er en grei pris for å gjøre datatrafikk til et non-issue. :-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav sindrejibb » fre 13.08.2010 23:40

Blir som regel overrasket over hvor lite data jeg har brukt etter en del surfing. 10-20 MB etter 5-10 VG-artikler er en stor, stor overdrivelse. Har ikke noe eksakt svar jeg heller, men etter en 10 min. normal surfing og nedlasting av mail kan du regne med å ha brukt en MB.

Med OneCall kan du kjøpe en datapakke med 100MB for 50 kr/måned (fins også 50 MB/25 kr, 200 MB/100 kr., 500 MB/169 kr.) I tillegg har du 90 gratis SMS og 120 gratis ringeminutter. Stort billigere er det vel vanskelig å få det...
medlem i 193 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav flybaba » lør 14.08.2010 0:07

Har du Telenor kan du legge til en datapakke til alle abonnement (utenom kontantkort) som gir deg 500 MB i måneden for kun 99 kr :)
medlem i 184 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav iPodrør » lør 14.08.2010 0:23

Jeg har akkurat fått meg abonnement hos One Call. De har et abonnement som heter Faktura, hvor det er inkludert 120 ringeminutter og 90 SMS, og det er ingen månedsavgift. Det er heller ingen minstefakturering, så i teorien kan man få 0 kroner i måneden. De tilbyr en 200MB datapakke for 100 kroner, og 500MB for 169, så om bruken ikke overstiger det inkluderte, og for eks. 200MB holder for deg i måneden, så kan du få en ganke grei månedspris.
medlem i 193 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav japasu » lør 14.08.2010 0:26

Dette er jo selvsagt veldig individuelt, men jeg støtter utsagnene om å ha en dataplan som gjør at man ikke trenger å tenke på hvor mye data man overfører. Bruksgleden med iPhone blir liksom bedre da.
Jeg vil påstå at en dataplan med 100MB og oppover gjør at man ikke skal være nevneverdig bekymret for datatrafikk dersom man ikke laster ned Apps eller bruker tethtering "hele" tiden...

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav Sorry » lør 14.08.2010 13:18

Takker for tipset om OneCall Faktura!! Blir minimalt dyrere enn det jeg har, så kjøper jeg bare datapakken på 500MB ved behov. Flotte greier! :)
medlem i 171 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav eisa01 » lør 14.08.2010 13:50

Sorry skrev:Tror jeg dropper hele dataplanen... Sjekket kalkulatoren på telepriser.no og kom til at med mitt telefonbruk vil billigste abo (Ludo Terningast 6) gå fra 60 kr/mnd til 260 kr/mnd med 500MB i mnd (Chess iTouch).... 2500 i året er ikke aktuelt da jeg har trådløs tilgang både hjemme og på arbeidsplassen.

Sjekk Ringepriser.no fra Mobilen.no i stedet. Telepriser.no tar ikke hensyn til datapakkene operatørene tilbyr, og gir da et helt feil bilde.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Datatrafikk på iPhone

Innleggav Sorry » lør 14.08.2010 20:08

Huffameg... Dette er uoversiktelige greier.... ;)

Har nå trålet forskjellige alternativer og funnet frem til det jeg tror er billigst for mitt lave forbruk: Bestiller telefonen hos Djuice med abo "Phone" = totalpris første år 4490. Åpner telefonen hos Djuice, men benytter OneCall Fakture med datapakke på 200 MB og havner da på 5690 pr år. Denne prisen er da inkludert 120 ringeminutter og 90 SMS pr mnd.

Til sammenligning koster "åpen" telefon fra Apple og mitt nåværende abo (som pr nå er billigst i bruk for meg) 5630 inkludert min vanlige ringing, men uten dataplan. Tipper bruken min kanskje gir meg 50kr ekstr pr mnd hos OneCall dvs 6230 - med andre ord: 660 kr ekstra pr år for det jeg tror er tilstrekkelig datamengde. Phu...
medlem i 171 måneder
 

Neste

Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron