2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav henrikyo » man 01.09.2008 13:27

Hei.

Sitter på jobb, så må være ltit kort.

Det har seg sånn at jeg ikke har en egen edge instilling under nettverk, har bare data roaming, og vpn, og wifi. Trodde jeg gikk på edge før i dag. Men etter å ha hørt på raido i 5 min hadde jeg brukt 80 kr. Da fant jeg ut at jeg var på wap, gprs eller noe sånt.

Fordi jeg kan max bruke 20 kr dagen når jeg bruker edge. Uansett hvor mye nett jeg bruker.

Så da lurer jeg på hva jeg kan gjøre med det. Slik at jeg kan konfiguere edge i netcom.Jeg bruker firmware 2.0.2, og har netcom abbonoment. Norsk menyer og slike ting hvis det skulle være av betydning.

Og er edge netcom instillingene

internet.netcom.no som password og username?

Spørsmål nr 2.

Er nå ferdig med mitt theme for iphone, og lurer på et program som gjør det sånn at jeg kan ta bilde av iphone docken med ikoner. Hadde et i 1.1.2 men finner det ikke lenger. Har søkt på cydia/installer uten hell, så hvis jeg kunne få noe hjelp her og hadde jeg blitt glad.

Takk for hjelpen
medlem i 197 måneder
 


Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav superswede » man 01.09.2008 14:04

Ang. spm 1:
Så lenge du bruker et Netcom SIM (eller for den sakens skull en annen operatørs sim som og bruker netcom sitt nett, f.eks Chess) så vil den settingen du etterspør (APN) ikke vare tilgjenglig for edit på iPhone men fortsatt vare (autom.) konfigurert for deg.

Det betyr da IKKE at du ikke kan bruke/bruker EDGE....

Så lenge du har "E" overst på skjermen i iPhone så er du tilkoblet EDGE nettverk. Husk at EDGE kun er en teknologi for raskere dataoverføring over GPRS -> samme APN settinger, samme pris / MB (gjelder forsåvitt og for 3G). -> Du burde med andre ord ikke kunnet ha brukt 80:- på en og samme dag hvis du har en makspris.

...MEN.. (og det kan hende at det er her som problemet ligger...). Mange operatører som opererer med "makspris" per dag har forbehold om att "surfingen" går via spesifike APN settinger (som f.eks umuliggjør at man med de settingerne får brukt tlf oppkobling som modem for PC). Dette skjer ved at APN er satt opp med en proxy.
Hvis man ikke har en APN med proxy så kan det med andra ord routes "utenom" makspris avtalen....!!!!! Dette står oftest med veeeldig liten skrift i betingelserne hos operatøren. Hvorvidt det gjelder for Netcom eller ikke vet ikke jeg. Rekommenderer at du tar kontakt med dem og spør.

Det finnes dog måter å konfigurere disse settingene på en iPhone på tross at de er skjult. Finnes en webside en kan gå til (via iPhone) for der sette opp sin egen konfig og "apply" på tlf. Husker ikke adressen til siden men det finnes info om den i flere tråder her på forumet.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav henrikyo » man 01.09.2008 17:00

Tusen takk til begge to.

Var bare kjent med 1.1.2 og etter jeg gikk i bossprefs og enablet EDGE, så kom det en ip adresse mens den joobet, så lukket jeg og edge ikonet lyste. Jeg gikk vel bare ut ifra at jeg ikke var på edge da jeg trodde jeg opererte med en fast pris.

Bare syntes det var utrolig sykt hvor dyrt edge er. Jeg mener,surfet litt, oppdaterte været, gikk innom ituner og hørte på litt radio, så forsvant 80 kr, fikk hakeslepp. Er det virkelig SÅ dyrt?

Uansett, takk for hjelpen
medlem i 197 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav trondrm » man 01.09.2008 17:08

De billigste abonnementet uten fast datapris, ligger vel på rundt 5kr. pr MB. Når du streamer lyd (radio) går MB'ene raskt...

Selv har jeg iTalk small med 100MB pr. måned inkludert. I følge iTalk sidene er maks datapris på overforbruk satt til kr. 990. Veldig merkelig siden Netcom også opererer med maks 20 kr. dagen.... 20x31 = 620.

Er det noen som vet noe om dette? Jeg blir bare mindre og mindre fornøyd med iTalk.... Det første året er 200 av månedsprisen på 399 nedbetaling av telefonen, men etter at bindingstiden har gått ut er det et skrekkelig dyrt abonnement!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav henrikyo » man 01.09.2008 17:14

Ser ut som netcom ikke har det på hjemmesiden sin lenger. Eller så er det bare jeg som har surret. Youngtalk er vel ikke akkurat det beste abbonomentet når det kommer til slike ting som edge. 20kr per mb. Jeg gjetter det forklarer min utgift på 80 kr?

https://netcom.no/abonnement/connect.html

Vil dette være en evt løsning på dette, connect premium (bare for å være på den sikre siden) Og så velger jeg Mobiltelefonen som modem, siden jeg allerede har netcom abbonoment. Betaler gladelig 500 kr ekstra i måneden enn 80 kr dagen :-D

Får søke litt rundt på forumet og høre om noen har erfaring med mobilt brebånd
medlem i 197 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav BazookaAce » man 01.09.2008 17:37

Det som kan være en idé er å deaktivere EDGE. Altså da vil ikke telefonen klare å koble seg til nettet med EDGE. Dette vil du da spare mye penger på. Innkommende/utgående samtaler og SMS vil fortsatt fungere fint. Men du kan ikke surfe gjennom EDGE. For å gjøre dette, så må du laste ned BossPrefs fra Cydia/Installer, og trykke på "deactivate EDGE".

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav henrikyo » man 01.09.2008 18:07

Var ikke det denne tråden handlet om, har allerede disablet edge nå. Jeg er bare på utskikk etter beste abbonoment for fri bruk av edge/3g. Vil ikke bare bruke iphone sine applikasjoner som krevet nett tilbkokling når jeg er hjemme (via wifi) hadde vært greit å brukt noen også når jeg er i byen uten å måtte betale 20kr mb
medlem i 197 måneder
 

Re: 2 Spørsmål, angående edge netcom 2.0.2/screenshot iphone

Innleggav BazookaAce » man 01.09.2008 18:11

Ser nå at det var "ett par" linjer med tekst som gikk meg hus forbi isted ;)
Sist endret av kolby den man 01.09.2008 18:12, endret 1 gang
Grunn: Det er unødvendig å sitere et innlegg rett over ditt eget.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]