pengene forsvinner uten bruk av edge

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav Blackout » fre 08.08.2008 12:36

for en uke siden fylte jeg opp 200 kroner på min iphone 1. Gen. Siden edge bruker så mye penger har jeg det aldri på. Likevel fikk jeg nylig en melding fra netcom der det står "du har nå 0.02 kr igjen på kortet. For å fortsette tjenesten må du fylle på mer."
Hvor har mine 200 kroner blitt av? Siden jeg fylte på har jeg sendt omkring 10 sms. Riktignok har jeg sjekket beløpet mitt flere ganger denne uken og sist gang jeg sjekket for noen dager siden hadde jeg 36.90 på kortet. Da sjekket jeg umiddelbart om edge eller noe annet var på (noe det dog ikke var) og fortsatt har pengene forsvunnet ut i det blå.

Noen som vet hva det kan være?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav TheRealChristoffer » fre 08.08.2008 15:19

Har du skrudd av mail? kan være du har noen programmer som kjører i bakgrunnen som alla msn?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav trondrm » fre 08.08.2008 15:26

Kan ikke NetCom svare på pengene er gått til da?

Litt off-topic, men i samme gate. Jeg har iTalk Small og ser at vanvittig mange tjenester legger seg utenpå de 399 som er forhåndsbetalt. For eksempel sms tjenestene til banken kommer i tillegg, alle spesialnummere, til og med NetCom kundeservice kommer i tillegg.

For å se detaljert info på "mine sider", må du motta en tekstmelding med en kode, den tar de betalt for. Sender du forbruk til 1989, tar de jamme meg betalt for det også.

Det jeg har sett etter en måneds bruk, er at det koster vanvittig mye mer enn kr. 399 selv om hverken ringeminutter, sms eller MB er brukt opp...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav superswede » fre 08.08.2008 16:13

Har hørt om folk som har problemer med att skru av Edge vha Bossprefs. Dvs att det kan se ut som om Edge er avskrudd men i realiteten inte är det.
Noen kontroll spørsmål:
- Har du fortsatt Edge ikonet øverst?
- Har du GPRS ikonet istedenfor (ser ut noe ala [o])?
- Hvis ikke noen av disse er der har du prøvd å starte Safari og gå till en eller annan webside (Wifi må då givetvis vara avslått)? Hvis du da får kontakt med internet tyder ju det på at Edge likevel ikke er disabled og att det er noe som har "tygget" og koplet opp i bakgrunden. Hvis du IKKE får kontakt så skjønner jag inte vad det är som skulle kunne ha brukt opp pengene dine.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav Randy » fre 08.08.2008 16:31

Skjønner ikke hva netcom driver med.. Min iPhone er inne og skal byttes, lang historie, og dermed har jeg enda ikke brukt en iPhone med mitt iTalk small abonnement. Jeg har benyttet min sony ericsson som ikke er konfigurert for verken wap eller noe annet slikt, og likevel er det jevnt og trutt dataforbruk på mitt abonnement.

De har også registert at jeg har ringt til kundetelefonen deres i godt over to timer. Reell tid er vel nærmere 15 min.. Eneste jeg kan komme på er at de har tatt seg betalt for den tiden jeg har ventet på å bli oppringt. (Har lagt igjen tlf nr, og så ringer de tilbake når de har tid)..
medlem i 217 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav Blackout » lør 09.08.2008 1:10

mac1bruker: Ja, jeg logger alltid ut av msn etter bruk. Mail er en annen historie. Da jeg her om dagen var ute uten wifi-tilgang og med edge skrudd av, mottok jeg plutselig to e-mailer ut fra det blå. Jeg kunne ikke skjønne hvordan dette kunne ha seg i og med at hverken wifi eller edge var på, så det virker i realiteten ut som om edge sier den er av men i virkeligheten ikke er det. Merkelig er det i alle fall. Hvis det er så lurer jeg på hvordan jeg skal få fikset det. Har ikke hatt noen problemer med dette i 1.1.4, det skjedde kun etter at jeg oppdaterte til 2.0 noen dager etter jeg hadde fylt på kortet. Så det må ligge noe der tror jeg.

trondrm: Jeg regner med at NetCom kan ha svar på hvorfor dette har skjedd. Jeg skal ringe dem i morgen og be om utskrift på pengebruken den siste måneden og se om jeg finner svaret der. Problemet ligger bare i hvordan jeg skal løse det.

superswede: Jeg har ikke merket noe edge-ikon øverst på telefonen på lenge, det er derfor jeg også ble veldig overrasket når alle pengene plutselig var forsvunnet. (Og jeg finner heller ikke noe GPRS-ikon).
Sistnevnte Safari kan kanskje gi løsningen på problemet. Da jeg nettopp fulgte tipset ditt sto Safari og kvernet en stund da jeg skrev inn http://www.google.com (med wifi avslått selvfølgelig). I løpet av noen få øyeblikk fikk jeg en ny melding fra netcom - identisk med den jeg skrev ovenfor: "du har nå 0.02 kr igjen på kortet. For å fortsette tjenesten må du fylle på mer." Jeg sjekket, igjen, at edge ikke var på - noe som det heller ikke var. Men dette har i alle fall bevist at edge er automatisk på når jeg ikke har wifi på, SELV om mobilen sier at det er avslått. Merkelige greier. Men uansett, så lenge jeg har wifi på og tilgang til et nettverk er edge av. Men hvordan skal jeg fikse dette når jeg ikke har tilgang til nettet? O:


Takk for svar.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav 2rri » lør 09.08.2008 2:04

I den nyeste oppdateringen til BossPrefs kommer det opp en advarsel om at det ikke alltid funker å skru av EDGE. Du skal da gå inn på 'Config' (øverst i venstre hjørne) og dra til 'OFF' på 'New Edge Toggle'

Det skal skru av EDGE skikkelig!
medlem i 201 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav oysteinrolf » lør 09.08.2008 3:16

Koster det virkelig penger å være innpå msn? Altså palringo eller hva det heter? Når jeg er tilknytta wifi? Trodde alt som gikk via wifi var gratis?
medlem i 188 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav odiboy » lør 09.08.2008 7:14

Blackout skrev:mac1bruker:...Merkelige greier. Men uansett, så lenge jeg har wifi på og tilgang til et nettverk er edge av. Men hvordan skal jeg fikse dette når jeg ikke har tilgang til nettet? O:


Takk for svar.


Du kan jo eventuelt gå inn på EDGE innstillingene og ta vekk de innstillingene du har skrevet inn. Da skal det ihvertfall ikke være mulig å komme seg på nett med EDGE. Og så bare går du inn der og skriver de inn hver gang du skal bruke det, så lenge du ikkje bruker EDGE så ofte så fungerer det greit nok. Det er litt irriterende at det må bli sånn, men det bør funke ihvertfall :-)
medlem i 192 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav TheRealChristoffer » lør 09.08.2008 8:52

oysteinrolf skrev:Koster det virkelig penger å være innpå msn? Altså palringo eller hva det heter? Når jeg er tilknytta wifi? Trodde alt som gikk via wifi var gratis?


Sålenge du er tilkoblet wifi er det gratis. når du ikke er det koster det penger;) Det vi har snakket om her var edge som er datatrafikk

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav oysteinrolf » lør 09.08.2008 23:54

Men si jeg har slått av wifi, og jeg går ut og har glemt å lukke et program. Vil det da bruke edge/datatrafikk?

Hvor sjekker jeg om jeg har av eller på edge? Takk for tidligere svar btw:)
medlem i 188 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav superswede » søn 10.08.2008 0:04

Om du har uppe ett program som kopplar sig mot internet så vi iPhone automatiskt "roame" (=automatiskt switche) mellom tilgjengligen internet førbindelsen i den här prioriterade rekkefølgen:
- Wifi
- 3G
- Edge
- GPRS

Med andra ord om du har programmet uppe øver Wifi och så "pløtsligt" slår av Wifi eller kommer utanfør täckning så vil den koppla upp øver 3G eller Edge istället. Vad som hela tiden används ser du ju på ikonerna øverst på skärmen ("3G" vs "E" etc...). Se manualen.

Om du inte har jailbraket tlf (och därmed heller inte har installerat Bossprefs eller liknande) så kan du inte slå av Edge utan bara 3G. Med bossprefs kan du slå av "allt".

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav oysteinrolf » søn 10.08.2008 1:44

Hmm, faen.. har aldri slått av msn. Men jeg har jo gått ut av programmet via. home knappen. Er det det samme som å logge seg ut fra programmet?

Forresten så har jeg første generasjons ipod. Den uten 3g. Vil det da si at jeg ikke har edge? Sorry for teite spørsmål, men er komplett noob.
medlem i 188 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav appsdings » søn 10.08.2008 12:42

Hadde også uforklarlig data forbruk selv om ingen ting var på, og EDGE ikke var satt opp engang. ( Altså var alle felt i oppsettet på mobilt bredbånd blanke)

WIFI og 3G var selvfølgelig ikke aktivsert heller.

Fant ut at hvis jeg skrev teleno ( Altså uten r) i APN feltet sluttet dette og jeg fikk opp " kunne ikke aktivisere EDGE" hver telefonen av en eller annen grunn jobbet i det skjulte.

Nå har jeg ihvertfall kontroll, men må sette til en "r" hvis jeg skal bruke EDGE.
medlem i 188 måneder
 

Re: pengene forsvinner uten bruk av edge

Innleggav musher » søn 10.08.2008 12:47

Det var noe sånt jeg også gjør. Sett «baretull.com» eller noe i APN-feltet, der det, hos meg skal stå «internet» for at edge skal kunne koble til (1.gen). Dette, i kombinasjon med avslått EDGE i BossPrefs, gjør at EDGE holder seg avslått når jeg ikke vil at det skal brukes…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]